بهترین فیلم های درام ایرانی؛ احساس در سینمای ایران
0/10
با وجود اینکه سینمای ایران را گستره بسیاری از سبکها و ژانرهای گوناگون شکل دادهاند، اما درخشندگی این سینما در دو سبک بیشتر از سایر سبکها نمود پیدا کرده است و تعداد زیادی از آثاری که سالانه در سینما و سینمای خانگی در حال پخش است، مختص به دو سبک کمدی و درام است. ژانر درام بیان تغییر است و روندی صعودی-نزولی را به تصویر میکشد که در راس آن، موجودیتی به نام انسان در تلاشی بیپایان در نهایت دچار تغییر خواهد شد و این تغییر در بسیاری از فیلمهای درام ایرانی به خوبی نمایش داده شده است.
ژانر درام بیشترین محبوبیت خودش را مدیون فراز و نشیبهای روابط انسانی است و از آنجایی که با رفتارهای انسانی گره خورده است، بنابراین منطقی به نظر میرسد که بتواند به زیبایی و بیشتر از هر سبک دیگری، با احساسات مخاطبان بازی کند. خوشبختانه آشنایی خوب هنرمندان و سازندگان ایرانی با چهارچوبهای ژانر درام باعث شده است تا آثار درخشانی در این زمینه ساخته شود. بنابراین چشم از صفحه نمایش خود برندارید تا گذری داشته باشیم بر بهترین فیلمهای درام ایرانی.
بهترین فیلم های درام ایرانی
در ادامه با معرفی بهترین فیلم های ایرانی در ژانر درام همراه ما باشید.
6.2/10
7/10
قرارگیری فیلم بینظیر روز سوم در آخرین رتبه از این فهرست شاید از جوانبی منطقی بهنظر برسد و شاید هم از دیدگاه افرادی، بیانصافی. در حقیقت تمرکز کلی این فیلم تماما بر روی سبک درام نبوده و اختصاص یافتن بخشهایی از آن به وقایع جنگ و درگیریهای حول محور نبرد هشت ساله بین ایران و عراق، باعث میشود که این فیلم در قسمتهایی، از این سبک فاصله بگیرد و به نوعی، بهترین گزینه در بین فیلمهای درام تاریخ ایران نباشد.
با تمامی این اوصاف روز سوم فیلمی بسیار زیبا در خصوص جنگ و اتفاقات ناخوشآیند حول محور آن است. این فیلم در سال 1385 ساخته و پس از عرضه در تاریخ 23 خرداد سال 1386، با واکنشهای بسیار مثبتی همراه بوده است. یکی از دلایلی که باعث میشود روز سوم بیشتر از فیلمهای دفاع مقدس کنونی، حس و حالی شبیه آن دوران داشته باشد، بدون شک به امضای ساخت محمد حسین لطیفی باز میگردد که در تک تک دقایق این فیلم 90 دقیقه ای پایدار است و اگر بگوییم که او هیچ وقت نتوانست باری دیگر اثری با این اندازه از شباهت به واقعیت تولید کند، بدون شک اغراق نکردهایم.
روز سوم روایتی آشنا و کاملا متمایز از سایر فیلمهای همسبک خود در مورد محاصره خرمشهر دارد. رضا (پوریا پورسرخ) و سمیره (باران کوثری) خواهر و برادر جوانی هستند که در هنگام محاصره شهر، در خانه خود قرار دارند و به علت معلولیت پای سمیره، برادر او فرصت فراری دادن او را ندارد. به همین علت مجبور میشود تا او را به مدت سه روز، تا زمان برگشت خود در زیر خاک پنهان کند.
7.1/10
8.5/10
جنگ جهانی سوم به عنوان جدیدترین فیلم از فهرست فیلمهای درام ایرانی که در سال 1402 اکران شده است، برداری در تضاد با آثار کلیشهای را به نمایش میگذارد و برای به تصویر کشیدن چیزهایی که پیش از این در سینمای ایران مرسوم نبوده است، پیش قدم میشود. این فیلم داستان فردی به نام شکیب (محسن تنابنده) را نشان میدهد که همسر و فرزند خودش را در حادثه زمینلرزه از دست داده است و تاثیرات این اتفاق هنوز بر روی او باقی مانده است. از طرف دیگر شکیب با زنی به نام لادن درگیر یک رابطه عاشقانه است؛ زنی که از قضا هم توان صحبت کردن ندارد و هم ناشنواست.
موضوع این فیلم زمانی پیچیدهتر میشود که او بازی کردن در نقش یک زندانی اردوگاه را در یک فیلم حول محور جنگ جهانی میپذیرد. فیلم جنگ جهانی سوم جزو فیلمهای مهم هومن سیدی محسوب میشود که دیدن آن به تمامی طرفداران او پیشنهاد میشود و جالب است که بدانید که تهیه کنندگی و نویسندگی این فیلم نیز بر عهده همین بازیگر محبوب میباشد.
از جنبه دیگر جنگ جهانی سوم جزو فیلمهایی است که پیش از اکران در داخل کشور، در جشنواره خارجی به نمایش درآمد و با اختلافی 6 ماهه پس از این نمایش، در تاریخ 26 فروردین 1402 در داخل کشور اکران شد و موفق به فروش 6/876 میلیاردی تومانی شده است. متاسفانه بخشی از این فروش نهچندان بالا به منتشر شدن نسخه آنلاین آن در فضای مجازی در زمستان پیش از اکران باز میگردد.
7.1/10
7/10
اگر بخواهید فیلمی ایرانی را نام ببرید که در عین زیبایی و دلنشین بودن بتواند روی اعصاب مخاطب حرکت کند و او بیازارد، فیلم طلا و مس یکی از گزینهها خواهد. طلا و مس واقعیتی ساده، زیبا و بیآلایش از زندگی خانوادهای در دوران نسبتا دورتر است که لحظه به لحظه آن ارزش دیدن و مشاهده دوباره دارد و میتوان برای اتفاقات تاثیرگذار و احساسی آن، دقایق بسیاری را به گریه کردن گذراند. این فیلم را میتوان جزو بهترین فیلمهای درام ایرانی دهه 80 نیز دانست.
در طلا و مس، سید رضا با بازی بهروز شعیبی، طلبهای است که برای حضور در کلاسهای مربوط به مباحث درسی خود، همراه با خانواده به تهران آمده است. این در حالی است که او در چنین شرایطی قادر به تامین هزینههای زندگی خود نیست و همسر او بر اثر بیماری اماس زمینگیر میشود. وخامت مشکلات این زوج در شرایطی شکل واقعی خودش را نشان میدهد که فرزند دوم آنها نیز بهدنیا میآید و حال سید رضا باید بتواند با پیدا کردن منبع درآمدی برای خود، شرایط موجود را بهبود ببخشد.
از جریانات جالب پشت صحنه فیلم میتوان به تجربه موقعیت بیماران اماس از سوی نگار جواهریان اشاره کرد. همچنین بهروز شعیبی برای اینکه بتواند خودش را با شرایط این فیلم وفق دهد، وزن خودش را 8 کیلوگرم کاهش داده است.
7.8/10
7/10
پیوند آثار ابراهیم حاتمی کیا با موضوع جنگ برای تمامی علاقهمندان به فیلمهای او و همچنین، هواداران آثار دفاع مقدس، واضح و بدیهی است. این کارگردان صاحبنظر عمده آثار هنری خودش را حول محور موضوع دفاع مقدس قرار داده است و به همین علت، کارنامه او یک آلبوم کامل از روایت بینقص از نمایش چهره دردناک جنگ و صد البته جنگ تحمیلی است. حاتمی کیا در میانههای راه هنری خود بود که یکی از بهترین آثار از کارنامه خود را به کشور ایران تقدیم کرد.
آژانس شیشهای فیلمی بود که ابراهیم حاتمی کیا در سن 36 سالگی خود تولید کرد. اگرچه این فیلم در زمان اکران خودش با مخالفتهایی از جنبه مجوز و پخش رو به رو شد، ولی در نهایت توانست مجوز خودش را جهت نمایش کسب کند و به سرعت در میان عموم مردم به فیلمی محبوب تبدیل شود. در این فیلم، پرویز پرستویی که پای ثابت فیلمهای حاتمی کیا محسوب میشود نقش اصلی فیلم، یعنی حاج کاظم را بازی میکند که برای رساندن دوست خود به بیمارستانی در لندن و مداوای جراحات جنگی او، اقدام به گروگانگیری در یک آژانس هواپیمایی میکند.
جالب است بدانید که از آنجایی که حاتمیکیا از مخالفت مسئولین سینما در آن زمان اطلاع داشته است، مراحل ساخت فیلم را در سال 1376 بهصورت مخفیانه پیش برده است. با این حال این فیلم پس از اکران، رقم قابل توجه 301 میلیون تومانی را در فروش به نام خودش ثبت کرد.
آثار منفی و عواقب حین و پس از جنگ تحمیلی تا اندازهای زیاد و عظیم بود که تعداد داستانها، فیلمها، کتابها و انیمیشنهای حول محور آن دوره به مقدار بسیار زیاد و هر کدام یک داستان مختص به خود را دارند. بازی بزرگان ناشناختهترین اثر در میان آثار درامی است که امروز به معرفی آنها پرداختهایم. این فیلم به مسئله وضعیت کودکان در هنگام جنگ تحمیلی میپردازد و اتفاقا بازیگران اصلی آن نیز دو کودک و یک خردسال هستند. این فیلم ساخته زندهیاد کامبوزیا پرتوی میباشد و به عنوان یک فیلم درام ایرانی، شایسته و ستودنی است.
مریم دختر نه سالهای است که در اثر حمله ارتش عراق شاهد نابودی شهر محل زندگی خود است. در حالی که این شهر به اسارت ارتش عراق درمیآید، مریم با پسر خردسالی مواجه میشود که تنها و بدون حضور پدر و مادرش در یکی از خانههای شهر قرار دارد. در ادامه مریم به همراه پسری به نام یونس تصمیم میگیرند که از این خردسال مراقبت کنند.
کامبوزیا پرتوی در این فیلم از بازیگرانی نسبتا ناشناخته استفاده کرده است که تجربه اولین بازیگری خود را با این فیلم بدست آوردهاند. بازی بزرگان با اینکه فیلم محبوب و دوست داشتنی برای بسیاری از علاقهمندان به دوران دفاع مقدس است، اما در خصوص بازخورد عمومی آنچنان که شایسته بود دیده نشد و نمرات پایینی نیز به این فیلم 80 دقیقهای داده شده است.
8.2/10
8/10
ابد و یک روز چهارمین اثر رسمی روستایی و همچنین اولین فیلم بلند او محسوب میشود که به مضامینی چون اعتیاد، مشکلات خانوادگی و مسائلی از این قبیل پرداخته است. این اثر توسط خود سعید روستایی کارگردانی و نویسندگی شده است و به جهت موفقیت بالا و بازخورد فراتر از حد انتظار، به سرعت موجب تبدیل شدن این کارگردان به فرد شناخته شدهای شد.
ابد و یک روز چهرههای آشنا و معروفی همچون پیمان معادی، پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده و ریما رامین فر را در خودش دارد و همین طیف پر و پیمان از بازیگران مطرح که نقش خود را به بهترین شکل ارائه دادند، یکی از دلایل شناخته شدن این فیلم محسوب میشود. این فیلم موفق به فروش قابل توجه 11/480 میلیاردی در گیشه شد که با توجه به زمان اکران آن در سال 94، رقم بسیار بالایی است.
در روایت ابد و یک روز، سمیه دختر جوانی است که در آستانه وصلت قرار دارد. اما او قرار است تا با یک مرد افغان ازدواج کند و به همین خاطر نسبت به این تصمیم دودل است. تمامی این مسائل در وضعیتی است که خانواده او با مشکلاتی از قبیل اعتیاد و فقر دست و پنجه نرم میکنند و حتی روابط بین اعضای آن نیز در حد مطلوبی قرار ندارد.
فیلم ابد و یک روز در سالهای 2016 و 2017 در 6 کشور مختلف اکران شد و بسیاری از منتقدین و علاقهمندان این فیلم، از بازی رئال و واقعی بازیگران آن حرفهای زیادی را به میان آوردند و کسب 31 جایزه داخلی و خارجی نیز، دلیلی بر ارزشهای این فیلم میباشد.
6.8/10
9/10
فیلمی با موفقیت مثال زدنی و کسب 19 میلیارد تومان از فروش. شبی که ماه کامل شد تکامل یافتهترین اثر نرگس آبیار است. این فیلم با یک داستان عاشقانه ساده شروع میشود و قالب فکری شما را به سمت یک زندگی شیرین و دوست داشتنی سوق می دهد. اما داستان به سادگی ابتدای آن باقی نمیماند و ساختن یک زندگی همانا و خراب کردن زندگیهای دیگر همانا.
این فیلم که با مضمونی ملی و سیاسی و نگاهی عمیق به بخش مهمی از تاریخ نهچندان دور کشور میپردازد، تراژدی تلخ زندگی یک دختر با آرزوهای کوچک و بزرگ را پس از ازدواج با برادر سرکرده یکی از گروهکهای تروریستی روایت میکند. عشقی که فائزه دختر ساده و پاک جنوب تهرانی را راهی پاکستان میکند، به امید اینکه بزودی به انگلیس برود، اما درگیر شدن همسرش عبدالحمید، با تفکر افراطی تمام رویاهای زیبای دختر و جوانیش را پرپر میکند.
بازی ستودنی الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، در کنار کارگردانی حرفهای نرگس آبیار شما را به دل جنگ و غربت میبرد و تاثیر عمیق اطرافیان بر تغییرات فکری افراد و تبدیل شدن آنها از یک روح صلح طلب به یک ماشین کشتار دست جمعی را به تصویر میکشد. بازی تحسینبرانگیز فرشته صدرعرفایی در نقش مادر برادران ریگی و به تصویر کشیدن غم و حزن یک زن از رفتارهای سفاکانه پسرانش هم تکمیل کننده این فیلمنامه طوفانی است.
شایان ذکر است که تناقضهایی در این فیلم با داستان اصلی وجود دارد که باعث نقدهایی به این فیلم شده و از جمله آن میتوان به سن فائزه اشاره کرد. او در زمان ازدواج با عبدالحمید تنها 14 سال داشته، در حالی که در این فیلم با یک دختر جوان و بالغ طرف هستیم. از طرف دیگر شخصیت عارف و خونسرد عبدالمالک ریگی تناقض زیادی با یکی از بیرحمترین تروریستهای خاورمیانه داشت. با تمام این ضد و نقیضها و نقدهایی که به شبی که ماه کامل شد وارد بود، چیزی از تاثیرگذاری این فیلم کم نشد.
7.1/10
7/10
ترانه علیدوستی بازیگر توانمند و شاخصی است که در حال حاضر هم در سینمای ایران و هم در سینمای خارج از کشور، به عنوان یکی از چهرههای هنری شناخته شده، عنوان میشود. اما این بازیگر اولین اثر سینمایی خودش را در اوایل جوانی و نقشی ایفا کرد که همنام خود بود و آن فیلم "من ترانه 15 سال دارم" است. علیدوستی در این فیلم علاوه بر اینکه توانست خودش را به خوبی اثبات کرده و جای پای خود را در اولین کار خود سفت کند، نقشی را ایفا کرد که پیامهای اجتماعی مهمی را در آن دوره به میان آورد و من ترانه هستم در نهایت تبدیل به یک فیلم سینمایی ایرانی درام برجسته تبدیل شد.
شخصیت اصلی این فیلم ترانه، دختری است که مادرش را از دست داده است و پدرش نیز در حبس به سر میبرد. با این شرایط پسر پولداری به او پیشنهاد ازدواج میدهد. از قضا ترانه با پیشنهاد او موافقت میکند و در سن 15 سالگی تن به این ازدواج میدهد و مشکلات اصلی او بعد از این اتفاق یکی پس از دیگری به جریان خواهند افتاد.
8.3/10
7/10
در سینمای جهان، جدایی نادر از سیمین اولین عنوان از بهترین فیلم ایرانی است و حتی در وبسایت مطرح متاکریتیک نیز، نمره 95 برای این فیلم درنظر گرفته شده است. در حقیقت جدایی نادر از سیمین برداشتهای زیادی را درون خود قرار داده است که برای درک تمامی آنها لازم است تا این فیلم چندین بار مشاهده شود. جدایی نادر از سیمین همچنین، فهرستی بلندبالا از افراد شاخص را در تیم تولید خود دارد و از اصغر فرهادی که سکان کارگردانی و نویسندگی این اثر را برعهده داشته تا ستار اورکی و محمود کلاری، همگی از افراد مهمی هستند که این فیلم را تولید و راهی پرده نقرهای کردهاند و موجب شده اند تا جدایی نادر از سیمین یکی از برترین فیلمهای سینمایی ایرانی درام باشد.
جدایی نادر از سیمین، یکی از فیلمهایی است که در زمان عرضه خودش، آن را میشد در جدول بخش اکرانهای نوروزی در سال 1390 دید و این شروعی بود بر محبوبیت این فیلم و تبدیل شدن آن به سومین فیلم پرفروش سال 90. این فیلم بهطور کلی در سینمای داخل موفق به کسب 3/100 میلیارد در سینمای داخل و 19/681 میلیارد در فروش جهانی شده است. جالب است بدانید که در حال حاضر نیز این فیلم در بسیاری از سینماهای داخل و خارج کشور، به صورت محدود پخش میشود.
جدایی نادر از سیمین همانطور که از عنوانش نشان میدهد، روایت جداییست، آن هم جدایی یک زوج. در این روایت شخصیتهای بسیاری وجود دارند که به داستان زندگی این زوج گره خوردهاند و کشمکشی که در انتها منجر به یک تراژدی بزرگ میشود. سیمین (لیلا حاتمی) درخواست طلاقی را برای جدایی از نادر (پیمان معادی)، اعلام کرده است، زیرا که نادر به خاطر نگهداری از پدر سالمند خود قادر به همراهی او برای سکونت در خارج از کشور نیست و تمامی اتفاقات زمانی شکل پیچیدهتری به خود میگیرند که راضیه (ساره بیات) به عنوان خدمتکار، وارد خانه نادر میشود تا از پدر او نگهداری کند.
8.2/10
7/10
در رتبه شماره یک لیست فیلمهای ایرانی درام نمیتوان هیچ فیلمی را به جز ساخته مثال زدنی مجید مجیدی قرارداد. روایتی زیبا، پیرنگهایی منسجم، شخصیتهایی دوست داشتنی و از همه مهمتر، مفاهیمی همچون فداکاری و از خود گذشتگی که در دنیای زیبای کودکان به طرز قابل توجهی خودشان را به تصویر میکشند. همهچیز در بچههای آسمان آنطوری است که باید باشد؛ روایت آن در عین تاثیرگذاری و انتقال حس غم به مخاطب، چیزهایی را در دستان بینندگان قرار میدهد که با چشمان فیزیکی قابل رویت نیستند و همه این مسائل قرار است صرفا در 90 دقیقه به نمایش درآیند.
بچههای آسمان نمایشی از رابطه خواهر و برادری علی و زهراست. در این داستان علی کفشهای زهرا را گم میکند و از آنجایی که پدر آنها قدرت خرید کفشهای تازهای ندارد، این دو تصمیم میگیرند تا کفشهای علی را به طور نوبتی بپوشند و این مسئله را به خانواده خود اطلاع ندهند. اما با برگزاری مسابقه دو در مدرسه علی همه چیز تغییر میکند. جایزه نفر سوم در این مسابقه یک جفت کتانی ورزشی است و علی برای بدست آوردن آن وارد مسابقه میشود.
مجله اگزمایر بچههای آسمان را در میان 10 فیلم برتر تاریخ ایران قرار داد که اتفاقا 3 مورد از این فهرست ساخته مجیدی هستند. بچههای آسمان به ترتیب یکسال و دوسال بعد از عرضه داخلی، در کشورهای سنگاپور و آمریکا اکران شد و بازخوردهای خوبی را کسب کرد.
سخن پایانیدر این مطلب سعی داشتیم تا بهترین فیلمهای درام اجتماعی ایرانی را برای شما گردآوری کنیم. تمامی آثار نامبرده از جمله فیلمهای مطرحی بودند که در تاریخ چند ده ساله کشورمان در حوزه سینما توانستهاند دل بسیاری از مخاطبان و داوران را بربایند. امیدواریم که با افزایش تعداد تولیدکنندگان و نزدیک شدن تولیدات داخلی به استانداردهای جهانی، شاهد ساخته شدن آثار شاخص بیشتری در زیر پرچم سینمای ایران باشیم.