فیلم ارزیابی (The Assessment 2024)
فیلم ارزیابی (The Assessment 2024)

فیلم ارزیابی (The Assessment 2024)

R
بالای 18 سال
1 ساعت و 54 دقیقه
imdb logo
6.6/10 • 14K
metacritic logo
83%
rotten logo
62%
65%
امتیاز منتقدین
2 نقد
1 نقد
1 نقد
0 نقد
6
امتیاز کاربران سایت
1 نفر
0 نفر
1 نفر
0 نفر
؟
امتیاز شما
  • ژانر
  • کارگردان
    فلر فورچن
  • نویسنده
    نل گارفاث فاکس
  • ستارگان
    الیزابت اولسن، ایندیرا وارما، هیمش پاتل
  • تاریخ انتشار
    سه‌شنبه 19 فروردین 1404
  • کشور مبدا
  • زبان
    انگلیسی
  • مدت زمان
    1 ساعت و 54 دقیقه
  • بودجه
    8,000,000 دلار (تخمینی)
  • فروش دنیا
    279,328 دلار
  • فروش آمریکا و کانادا
    279,328 دلار
  • فروش اولین هفته آمریکا و کانادا
    152,905 دلار

داستان فیلم ارزیابی

در آینده‌ای نه‌چندان دور، فرزندآوری دیگر یک انتخاب شخصی نیست، بلکه یک امتیاز است که باید به دست آورد. داستان ارزیابی درباره زوجی موفق است که برای دریافت مجوز پدر و مادر شدن باید یک هفته تحت نظارت دقیق یک ارزیاب دولتی قرار بگیرند. در ابتدا، همه‌چیز به نظر یک روند ساده و منطقی می‌آید، اما خیلی زود مشخص می‌شود که این آزمون چیزی فراتر از سنجش آمادگی آن‌هاست. هر روز چالش‌های جدیدی سر راهشان قرار می‌گیرد، تصمیماتی که باید بگیرند سخت‌تر می‌شود و فشار روانی به تدریج آن‌ها را به مرز تحملشان می‌رساند. اما در پس این ارزیابی، سؤالی اساسی نهفته است: چه کسی حق دارد والد شود و چه کسی این حق را تعیین می‌کند؟ داستان ارزیابی نگاهی تیزبینانه به کنترل اجتماعی و مفهوم شایستگی در دنیایی آینده‌نگر دارد.

65%
امتیاز منتقدین
2 نقد
1 نقد
1 نقد
0 نقد
6
امتیاز کاربران سایت
1 نفر
0 نفر
1 نفر
0 نفر
؟
امتیاز شما
65%
امتیاز منتقدین
2 نقد
1 نقد
1 نقد
0 نقد
70%
نوشته شده توسط Stephen Saito.7 مرداد 1404
«ارزیابی» یک تمثیل علمی-تخیلی هوشمندانه و جمع‌وجور درباره والدین است. در واقع، این فیلم آنقدر بدیع است که اگر عناصر ژانری خود را کاملاً کنار می‌گذاشت، شاید حتی بهتر هم می‌شد، زیرا فرآیند طاقت‌فرسایی که میا و آریان برای اثبات خود به یک غریبه طی می‌کنند، به تنهایی به اندازه کافی جذاب است. فیلم به طور هوشمندانه‌ای ساختار یافته و هر روز چالش جدیدی را به همراه دارد که شخصیت‌ها را به زیر سوال بردن خود و...
60%
نوشته شده توسط Mae Abdulbaki.2 مرداد 1404
«ارزیابی» از نظر مفهومی سالم است، اما در کاوش عمیق مضامین خود ناکام می‌ماند. وقتی نوبت به ساختن یک دنیای آینده نزدیک و باورپذیر کردن آن می‌رسد، فیلم کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. فیلمبرداری نیز رنگ‌ها را تیز می‌کند و در عین حال به اندازه‌ای کم‌نور است که حس دوری و سردی را القا کند. بازی‌ها نیز تحت تأثیر این کمبود کاوش قرار نمی‌گیرند؛ الیزابت اولسن و همش پاتل عالی هستند، اما آلیسیا ویکاندر نقطه ب...
لیست‌های کاربران
معرفی فیلم ارزیابی

ارزیابی تجربه‌ای است که آینده را نه با ماشین‌های پرنده و شهرهای نئونی، بلکه با اتاق‌هایی بتنی، سکوت‌هایی سنگین و آرزوهایی سرکوب‌شده تصویر می‌کند و دقیقاً همین واقع‌گرایی هولناک است که از آن یک فیلم فراموش‌نشدنی می‌سازد.

ارزیابی (The Assessment 2024) نه‌تنها نخستین فیلم بلند فلور فورچونه است، بلکه بیانیه‌ای بصری‌ست از کارگردانی که تا پیش از این با موزیک‌ویدیوهای درخشان برای ام۸۳ و کمپین‌های بصری برندهایی چون اپل و شانل شناخته می‌شد. فورچونه که با پیشینه‌ای درخشان در فرم‌های کوتاه وارد میدان سینمای بلند شده، در ارزیابی دست به ترکیبی پیچیده زده: نگاهی تیزبین به فروپاشی زیست‌محیطی، کنترل اجتماعی، و اضطراب‌های مدرن در باب فرزند آوری، همه در بستری از طراحی تولید عمیقاً فکر شده.

ارزیابی با طراحی سرد، مینیمال و تهی از چوببه‌خاطر نابودی جنگل‌ها و گلخانه‌ای واقعی با گیاهان زنده، جهانی را می‌سازد که در آن فرزند داشتن به لطف یک آزمون دولتی تعیین می‌شود. این فضاسازی صرفاً تزئینی نیست؛ هر قاب، هر رنگ، هر مصالح، حامل پیامی‌ست درباره جهانی که بیشتر از آن‌که فانتزی باشد، شبیه آینده‌ی ملموس ماست.

در قلب این ویران‌شهر، سه اجرای چشمگیر به عنوان بازیگران ارزیابی حضور دارند. الیزابت اولسن با بازی در نقش میا، زنی که برای حق مادری در برابر سیستمی سخت‌گیر ایستاده، چهره‌ای انسانی به داستانی نگران‌کننده می‌دهد. اولسن که پیش‌تر در واندا ویژن و مارتا مارسی می مارلین ستایش‌شده بود، این بار برای ایفای نقش، رمان فلسفی امکان یک جزیره نوشته میشل ولبک را مطالعه کرده استنشانه‌ای از عمق و دقت در درک نقش. در کنار او، آلیسیا ویکاندر، برنده اسکار، نقش ارزیاب را با فیزیکی نامعمول و بیانی سرد و تهدیدآمیز ایفا می‌کند. نکته قابل‌توجه اینکه ویکاندر در زمان فیلم‌برداری باردار بوده، و این تلاقی زیستی-روایی، به شخصیتش لایه‌ای عاطفی داده که از مسیر بازیگری صرف فراتر می‌رود.

فیلم در جشنواره تورنتو (TIFF) با استقبال خوبی مواجه شد و در جوایز فیلم مستقل بریتانیا (BIFA) جایزه طراحی تولید را برد و برای بازی ویکاندر و فیلمنامه نامزد شد. شاید ارزیابی فیلمی نباشد که سالن‌ها را پُر کند، اما بی‌تردید یکی از آن آثار معدود است که ذهن مخاطب را پُر می‌کند.