جنون خرید مارهای سمی در چین: وقتی شخصیت محبوب «زوتوپیا ۲» جان هواداران را به خطر میاندازد
اکران انیمیشن موفق «زوتوپیا ۲» (Zootopia 2) اگرچه در گیشه چین رکوردهای فروش را جابجا کرده است، اما پیامدی ناخواسته و به شدت خطرناک را در دنیای واقعی رقم زده است. این انیمیشن که دنبالهای بر اثر محبوب سال ۲۰۱۶ است، شخصیتی جدید به نام «گری» (Gary) را معرفی میکند؛ یک مار آبیرنگ و دوستداشتنی که صداپیشگی آن را کی هوی کوان (Ke Huy Quan) بر عهده دارد. محبوبیت ناگهانی این شخصیت باعث شده تا موجی از تقاضا برای خرید نمونه واقعی آن، یعنی «افعی گودال» (Pit Viper)، در میان جوانان چینی شکل بگیرد. این در حالی است که این مارها برخلاف ظاهر انیمیشنی خود، به شدت سمی و کشنده هستند.
گزارشها حاکی از آن است که بلافاصله پس از اکران فیلم، جستجو برای خرید «افعی گودال اندونزیایی» (که به افعی بامبو جزیره نیز مشهور است) در پلتفرمهای تجارت الکترونیک چین به شدت افزایش یافته است. قیمت این مارهای خطرناک که شباهت ظاهری زیادی به شخصیت «گری» دارند، بین ۴۲ تا ۴۲۶ دلار (چند صد تا چند هزار یوان) متغیر است. فروشندگان سودجو نیز بدون توجه به خطرات جانی، از این فرصت استفاده کرده و با تبلیغاتی که مستقیماً به انیمیشن دیزنی اشاره دارد، این خزندگان مرگبار را به عنوان حیوان خانگی به فروش میرسانند.
مقامات و کارشناسان حیات وحش هشدارهای جدی صادر کردهاند. نگهداری از یک مار سمی در خانه، آن هم توسط افرادی که هیچ تجربهای در این زمینه ندارند، یک بمب ساعتی است. خطر فرار این مارها و حمله به صاحبان یا همسایگان، تهدیدی جدی برای امنیت عمومی محسوب میشود. داستان فیلم درباره به چالش کشیدن کلیشهها و تلاش خزندگان برای پذیرفته شدن در جامعه است، اما برداشت سطحی و هیجانی مخاطبان باعث شده تا آنها فراموش کنند که در دنیای واقعی، نیش یک افعی گودال میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد. این پدیده بار دیگر قدرت نفوذ فرهنگ عامه (Pop Culture) را نشان میدهد که چگونه میتواند در چشمبرهمزدنی، یک موجود خطرناک را به کالایی مد روز تبدیل کند.
FandomWire / CNN
