بهترین انیمیشن های 2026 | مورد انتظار ترین انیمیشن های سال
سال ۲۰۲۶، قرار است سالی پر از شگفتی برای طرفداران انیمیشن باشد و رقابت برای قرار گرفتن در لیست بهترین انیمیشن های 2026 بسیار داغ است. از همین حالا مشخص است که غولهای انیمیشنسازی و استودیوهای خلاق، آثار بزرگی را آمادهی اکران کردهاند. به نظر میرسد هر انیمیشن ۲۰۲۶ که در راه است، میخواهد تجربهای متفاوت و بهیادماندنی برای ما بسازد و استانداردهای جدیدی را تعریف کند.
در این سال، هم شاهد بازگشت شخصیتهای محبوب در دنبالههای مورد انتظار خواهیم بود و هم با داستانهای کاملاً جدید و اورجینالی مواجه میشویم که میخواهند ما را غافلگیر کنند.
بهترین انیمیشن های 2026
در این مطلب، میخواهیم نگاهی دقیقتر بیندازیم به مورد انتظارترین عناوینی که 2026 را به یک سال طلایی برای دنیای انیمیشن تبدیل میکنند. با ما همراه باشید تا ببینید کدام انیمیشن ها قرار است شما را شگفتزده کنند و در صدر لیست بهترینها قرار بگیرند.
سازندگان فیلم برادران سوپر ماریو میخواهند ثابت کنند موفقیت میلیارد دلاری فیلم اول شانسی نبوده است؛ آنها این بار کهکشان را هدف گرفتهاند.
داستان این انیمیشن جدید ۲۰۲۶ که فیلم سوپر ماریو گلکسی نام دارد، جهان ماریو را به فضا گسترش میدهد. در حالی که باوزر (جک بلک) هنوز در قلعه پیچ زندانی است، پسرش، باوزر جونیور، به عنوان تهدید اصلی جدید ظاهر میشود. او با استفاده از قلمموی جادویی از بازی Super Mario Sunshine، به قلعه حمله میکند. این بحران، ماریو (کریس پرت) و دوستانش را مجبور میکند تا با پرنسس کیهانی جدید، روزالینا (با صدای بری لارسون) متحد شوند. حضور یوشی (Yoshi) نیز در ماجراجویی اصلی تأیید شده است.
فیلم اول با فروش ۱.۳۶ میلیارد دلاری، سومین انیمیشن پرفروش تاریخ شد. اما با وجود این موفقیت، خیلیها داستان آن را سطحی و کمعمق دانستند. چالش اصلی ایلومینیشن و نینتندو اکنون، پاسخ به همین انتقادات است.
انتخاب داستانهای Galaxy و Sunshine تصادفی نیست. این یک حرکت هوشمندانه برای راضی کردن منتقدان است. بازی Galaxy به داشتن داستانی عمیق و احساسی معروف است و Sunshine یک شرور منحصربهفرد دارد. سازندگان با این کار نشان میدهند که به بازخوردها گوش دادهاند و این بار نه فقط برای گیشه، بلکه برای کسب احترام منتقدان نیز میجنگند تا این فرانچایز را در درازمدت تثبیت کنند.
درست زمانی که فکر میکردید جعبه اسباببازیها برای همیشه بسته شده، پیکسار وودی را برای یک مأموریت دیگر بازمیگرداند. این فیلم به راحتی یکی از مورد انتظارترین انیمیشن های ۲۰۲۶ است، اما این بار، دشمن یک اسباببازی دیگر نیست، بلکه یک تبلت است.
داستان پس از قسمت چهارم اتفاق میافتد. وودی (تام هنکس) اکنون به عنوان یک اسباببازی گمشده زندگی میکند. در اتاق بانی، جسی رهبر جدید اسباببازیها است. شرور جدید فیلم، یک تبلت هوشمند قورباغهای شکل به نام لیلیپد (با صدای گرتا لی) است که تمام توجه بانی را به خود جلب کرده و میخواهد او را از اسباببازیهایش جدا کند. این بحران اسباببازی علیه تکنولوژی، جسی را مجبور میکند تا وودی را پیدا کرده و برای کمک بازگرداند.
خبر بزرگ بازگشت اندرو استنتون (کارگردان در جستجوی نمو و وال-ای) به عنوان کارگردان است. این نشان میدهد پیکسار با این فیلم شوخی ندارد. با این حال، بزرگترین چالش، واکنش منفی طرفداران است. بسیاری حس میکردند داستان اسباببازی ۳ پایانی بینقص بود و ساخت قسمت پنجم را پولپرستی میدانند. اما پیکسار پس از شکستهای تجاری اخیرش، به این فیلم نیاز مبرمی دارد.
طرح داستانی اسباببازی علیه تکنولوژی یک انتخاب هوشمندانه است. این فقط یک داستان نیست؛ بلکه بازتابی از مبارزهی خود پیکسار برای زنده ماندن در دنیای محتوای دیجیتال و هوش مصنوعی است. در میان تمام انیمیشن های 2026، این فیلم به محض اکران به یکی از مدعیان اصلی اسکار ۲۰۲۷ تبدیل خواهد شد.
این انیمیشن ۲۰۲۶ یک ریبوت نیست، بلکه یک ادامه مستقیم و مورد انتظار برای سریال انیمیشنی اصلی است. گروه اصلی آنگ، کاتارا، ساکا، تاف و زوکو را به عنوان جوانان بالغ، احتمالاً در اواخر دهه ۲۰ زندگیشان، دنبال میکند. آنها در حالی که با چالشهای ساختن دنیایی جدید پس از جنگ ۱۰۰ ساله دست و پنجه نرم میکنند، با یک شرور جدید (با صدای دیو باتیستا) روبرو میشوند که این صلح شکننده را تهدید میکند.
نکته حیاتی این است که این اولین فیلم سینمایی از آواتار استودیوز است؛ بخشی که مخصوص خالقان اصلی (مایکل دیمارتینو و برایان کونیتزکو) ساخته شده است. آنها قبلاً پروژه لایو-اکشن نتفلیکس را به دلیل اختلافات خلاقانه ترک کرده بودند، بنابراین این فیلم، چشمانداز واقعی و حقیقی آنهاست. انیمیشن فیلم ترکیبی از طراحی دستی دوبعدی برای شخصیتها و محیطهای سهبعدی کامپیوتری خواهد بود و صداپیشگان جدیدی نقش نسخههای بزرگسال شخصیتها را بر عهده دارند.
در میان تمام کارتون های ۲۰۲۶، این فیلم یک چالش بزرگ دارد: پاک کردن خاطرهی فیلم لایو-اکشن فاجعهبار سال ۲۰۱۰. به همین دلیل، تمام تمرکز فیلم روی این است که ثابت کند این یک دنبالهی انیمیشنی واقعی از سوی سازندگان اصلی است، نه یک اقتباس شکستخورده دیگر.
مأموران کوچک و زرد آشوب بازگشتهاند و ایلومینیشن شرط میبندد که حتی اگر مخاطبان کمی خسته شده باشند، آنها هنوز هم میتوانند یک میلیارد دلار فروش کنند. جزئیات داستان مینیونها ۳ کاملاً مخفی است. اما میدانیم که این فیلم، یک پیشدرآمد است و به ما نشان میدهد که مینیونها قبل از ملاقات با گرو (استیو کارل) چه میکردند. شایعات میگویند که داستان ممکن است درباره مدرسه شرورها باشد یا حتی مینیونها در این قسمت تلاش میکنند فیلمساز شوند.
فرانچایز من نفرتانگیز و مینیونها ماشین پولسازی ایلومینیشن است. اما نشانههایی از خستگی وجود دارد. فیلمهای اخیر فروش کمتری داشتند و من نفرتانگیز ۴ به دلیل پر سر و صدا بودن و داستان ضعیف مورد انتقاد قرار گرفت.
با این حال، مینیونها ۳ یکی از مهمترین انیمیشن های 2026 از نظر تجاری است. یونیورسال تاریخ اکران آن را به شکلی تهاجمی به ۱ جولای ۲۰۲۶ منتقل کرده است. این تاریخ دقیقاً بین داستان اسباببازی ۵ و دیگر فیلمهای بزرگ تابستان است. این یک حرکت استراتژیک برای شلوغ کردن گیشه و رقابت مستقیم با دیزنی/پیکسار است. در میان تمام انیمیشن های جدید 2026، این فیلم یک غول تجاری تضمین شده است، حتی اگر پتانسیل بردن جوایز را نداشته باشد.
داستان Wildwood بر اساس یک رمان محبوب ساخته شده است. دختری جوان به نام پرو، پس از اینکه برادر نوزادش توسط دستهای کلاغ ربوده شده و به جنگل ممنوعه (وایلد وود) برده میشود، مجبور میشود برای نجات او وارد آنجا شود. او در این جنگل، دنیایی جادویی و پنهان از حیوانات سخنگو، گروههای رقیب و اسرار تاریک را کشف میکند.
این اولین فیلم لایکا پس از هفت سال غیبت است و توسط مدیرعامل استودیو، تراویس نایت (کارگردان کوبو) کارگردانی میشود. این فیلم بلندپروازانهترین کار لایکا تا امروز نام گرفته و تیم صداپیشگان فوقالعادهای مانند کری مولیگان، ماهرشالا علی و آنجلا بست دارد.
پتانسیل جوایز این کارتون ۲۰۲۶ بسیار بالاست. هر پنج فیلم قبلی لایکا نامزد اسکار بهترین انیمیشن شدهاند و این فیلم نیز مدعی اصلی اسکار است. اما وایلد وود برای لایکا یک فیلم مرگ و زندگی محسوب میشود. لایکا همیشه مورد تحسین منتقدان بوده، اما در گیشه شکننده است. آخرین فیلم آنها، حلقه گمشده، یک شکست مالی بود. پس از ۷ سال غیبت، وایلد وود باید در گیشه موفق شود، در غیر این صورت، آینده این استودیوی هنری در خطر است.
پیکسار میپرسد: چه میشد اگر میتوانستید یک حیوان شوید؟ هاپرز (Hoppers) یک ماجراجویی علمی-تخیلی اورجینال است که شبیه آواتار در ترکیب با مأموریت غیرممکن... اما با سگهای آبی است.
داستان درباره یک تکنولوژی جدید به نام هاپر (Hopper) است که به آگاهی انسان اجازه میدهد تا به بدنهای رباتیک و بسیار واقعی حیوانات پرش کند. قهرمان داستان، میبل، دختری دوستدار حیوانات است که از این تکنولوژی استفاده میکند تا به یک سگ آبی رباتیک تبدیل شود. هدف او: متوقف کردن یک شهردار طماع (جان هم) و شرکت ساختمانیاش از نابودی زیستگاه محلی حیوانات. او برای نجات خانهی حیوانات، باید با آنها متحد شود.
این فیلم توسط دنیل چونگ، خالق سریال محبوب ما خرسهای ساده، کارگردانی میشود که یک صدای تازه و خارج از گروه همیشگی پیکسار محسوب میشود. پیت داکتر (مدیر پیکسار) خودش فیلم را ملاقات آواتار با مأموریت غیرممکن توصیف کرده است.
هاپرز یک آزمون حیاتی برای آینده خلاقیت پیکسار است. فیلمهای نسل قدیم پیکسار (مثل داستان اسباببازی ۵) گذشتهی آنهاست؛ هاپرز آیندهی آنهاست. اما نسل جدید فیلمسازان پیکسار با فیلمهایی مانند الیو و قرمز شدن در گیشه تقلا کردهاند. موفقیت یا شکست هاپرز در لیست بهترین انیمیشن های 2026 مشخص میکند که آیا پیکسار میتواند با موفقیت صداهای اورجینال جدید را معرفی کند یا باید برای همیشه به استادان قدیمی خود تکیه کند.
بیش از ۲۰ سال پس از آن کابوس لایو-اکشن (با بازی مایک مایرز)، برادران وارنر و بیل هیدر در تلاشند تا این بار اثر دکتر سوس را درست اجرا کنند؛ آن هم با سبکی جدید که بالاخره جادوی کتاب را به تصویر میکشد.
داستان این نسخه بسیار گستردهتر از کتاب سادهی اصلی است. گربه (با صدای بیل هیدر) اکنون یک مأمور آشوب است که برای موسسه نهادینه کردن تخیل و الهام کار میکند. او در سختترین مأموریت خود قرار دارد: شاد کردن دو خواهر و برادر به نامهای گبی و سباستین که از نقل مکان به شهری جدید ناراحت هستند. اگر او در این مأموریت شکست بخورد، ممکن است کلاه جادویی خود را برای همیشه از دست بدهد.
این فیلم بسیار مهم است؛ این اولین اثر از بخش بازسازیشده انیمیشن برادران وارنر و شروع رسمی دنیای سینمایی سوس (Seussiverse) آنهاست. وظیفه اصلیاش، پاک کردن خاطره فیلم لایو-اکشن فاجعهبار ۲۰۰۳ است. نقطه قوت اصلی فیلم، سبک انیمیشن آن است: یک سبک ۲.۵ بعدی که جذابیت دوبعدی نقاشیهای اصلی سوس را با عمق سهبعدی ترکیب میکند.
اما داستان گسترشیافته نشان میدهد که استودیو از مفهوم اصلی کتاب (هرج و مرج ناب) ترسیده است. فیلم جدید مجبور شده به گربه یک انگیزه اداری و یک خطر (از دست دادن کلاه) بدهد. به نظر میرسد آنها داستان آشوب را با یک طرح داستانی امن و پیاممحور درباره تابآوری عاطفی پوشاندهاند.
دیزنی انیمیشن با داستانی درباره یک نوجوان جادویی... و مادر بسیار کنترلگر او، روی جادویی اورجینال و جدید شرطبندی میکند.
داستان (بدون اسپویل) کاملاً اورجینال و جدید است. فیلم ماجرای یک پسر نوجوان دستوپاچلفتی را دنبال میکند که کشف میکند چیزی که او را غیرعادی میکند، در واقع قدرتهای جادویی است. او و مادر کنترلگر او ناگهان به دنیایی مخفی از جادو کشیده میشوند و زندگیشان زیر و رو میشود.
دیزنی انیمیشن اخیرا با فیلمهای اورجینال خود مثل دنیای عجیب و آرزو که شکست خوردند، دچار مشکل شده است. هکسد (Hexed) تلاش دیزنی برای اثبات این است که آنها هنوز هم میتوانند یک کلاسیک جدید خلق کنند. نکته کلیدی، تیم خلاق فیلم است؛ کارگردانان آن از کهنهکاران انیمیشن های اسکاری زوتوپیا و انکانتو هستند.
اگرچه طرح داستانی کمی کلیشهای به نظر میرسد، اما قلاب واقعی داستان، مادر کنترلگر است. انکانتو ثابت کرد که بهترین داستانهای جادویی دیزنی در حال حاضر درباره شرورها نیستند، بلکه درباره روابط پیچیده خانوادگی هستند. هکسد تلاش دیزنی برای تکرار همان فرمول مشکلات خانوادگی است که با انکانتو برایشان اسکار آورد. این فیلم یکی از مهمترین انیمیشن های جدید 2026 و مدعی اصلی دیزنی در لیست انیمیشن های 2026 برای جوایز است.
چه میشد اگر Air Bud (فیلم سگ بسکتبالیست) یک بز ضعیف در یک ورزش خشن بود، که توسط تیم برنده اسکار سازنده مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی انیمیت میشد؟ بز (GOAT) یک کمدی-اکشن اورجینال از سونی است. داستان در دنیایی کاملاً حیوانی اتفاق میافتد. یک بز کوچک با رویاهای بزرگ به نام ویل، شانسی برای پیوستن به تیم حرفهای روربال (Roarball) به دست میآورد؛ یک ورزش تماسی و شدید که تحت سلطه حیوانات بزرگتر و خشنتر است. همتیمیهای جدید او خوشحال نیستند، اما ویل مصمم است ثابت کند کوچکها هم میتوانند بازی کنند!.
سونی انیمیشن پس از موفقیتهای عظیم دنیای عنکبوتی، در اوج خلاقیت خود قرار دارد و بز شرطبندی بزرگ بعدی آنهاست. این فیلم با همکاری NBA تولید میشود و استفن کری (ستاره بسکتبال) و شرکتش تهیهکنندگان آن هستند.
اما نکته درخشان، بازاریابی این انیمیشن ۲۰۲۶ است. تاریخ اکران (۱۳ فوریه ۲۰۲۶) کاملاً با آخر هفته آل-استار NBA هماهنگ شده است. بز فقط یک فیلم نیست، بلکه یک رویداد بازاریابی است. نام فیلم (GOAT، مخفف بزرگترین تمام دورانها، اصطلاحی رایج در ورزش) تضمین میکند که هر طرفدار ورزشی درباره آن صحبت خواهد کرد و آن را به یکی از مورد بحثترین انیمیشن های 2026 تبدیل میکند.
پرندگان خشمگین بازگشتهاند، اما با کاهش شدید فروش در گیشه، آنها نیروهای کمکی را فراخواندهاند: ستارههای یوتیوب. داستان پرندگان خشمگین ۳ (The Angry Birds Movie 3) هنوز تأیید نشده است، اما به احتمال زیاد رد (جیسون سودیکیس) و چاک (جاش گد) را در یک مأموریت دیگر خواهیم دید. چالش اصلی سازندگان این است که از تکرار دوبارهی طرح تخممرغهای دزدیده شده خودداری کنند.
اما حقایق پشت صحنه جالبتر است. این یک فرانچایز در حال افول است. فیلم اول (۲۰۱۶) یک موفقیت غافلگیرکننده بود، اما فیلم دوم (۲۰۱۹) شاهد یک سقوط عظیم در فروش بود. برای مقابله با این وضعیت، تهیهکنندگان لیست صداپیشگان را با اینفلوئنسرهای غولپیکر رسانههای اجتماعی، به ویژه مستربیست (MrBeast) (با بیش از ۴۳۵ میلیون دنبالکننده) و سلیش متر پر کردهاند. (توزیعکننده فیلم نیز از سونی به پارامونت تغییر کرده است).
پتانسیل جوایز این فیلم صفر است. پرندگان خشمگین ۳ یک فیلم تجاری و یک مطالعه موردی برای بازاریابی مبتنی بر اینفلوئنسر است. این برند دیگر سرد شده است. استودیو شرط میبندد که صدها میلیون دنبالکننده مستربیست میتوانند مؤثرتر از تبلیغات تلویزیونی سنتی، مردم را برای خرید بلیت به سینما بکشانند.
سخن پایانیرقابت بزرگ بین مورد انتظارترین انیمیشن های ۲۰۲۶، یعنی "ماریو ۲" و "داستان اسباببازی ۵"، مشخص میکند که کدام فرانچایز پادشاه گیشه است. از طرفی، موفقیت فیلمهای هنریتری مثل "وایلد وود" و "آنگ" نشان میدهد که آیا هنوز برای انیمیشنهای خاص و هنری در سینماها جا وجود دارد یا نه. و مهمتر از همه، سرنوشت فیلمهای اورجینال "هاپرز"، "هکسد" و "بز" به استودیوها خواهد گفت که برای دههی آینده چه مسیری را بروند: آیا روی ایدههای جدید ریسک کنند یا برای همیشه به دنبالهها تکیه کنند. وقتی در پایان سال به لیست انیمیشن های ۲۰۲۶ اکران شده نگاه کنیم، فقط دنبال بهترین انیمیشن های 2026 نخواهیم گشت؛ ما در واقع خواهیم دید که آینده این هنر-صنعت به کدام سمت میرود. این فقط مربوط به یک کارتون ۲۰۲۶ نیست؛ بلکه درباره آینده داستانگویی است.
