سایه سنگین سینمای مستقل بر جشن پیروزی «شرور»
در حالی که فیلم موزیکال و پرهزینه «شرور: برای همیشه» (Wicked: For Good) مطابق پیشبینیها با فروشی خیرهکننده گیشههای جهان را تسخیر کرده است، گزارشهای آماری منتشر شده در روز دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۵) حاکی از موفقیت قابلتوجه سه فیلم مستقل است که فراتر از انتظارات ظاهر شدهاند. این آثار اگرچه از نظر حجم فروش با بلاکباسترها قابل مقایسه نیستند، اما با تکیه بر نقدهای مثبت و استقبال مخاطبان خاص، جایگاه خود را در بازار تثبیت کردهاند.
طبق آمار وبسایت «باکس آفیس موجو»، فیلم «شرور: برای همیشه» در هفته افتتاحیه خود مجموعاً ۲۲۶ میلیون دلار فروش داشته است. با این حال، فیلم «خانواده اجارهای» (Rental Family) به کارگردانی هیکاری (Hikari)، فیلمساز تحسینشده ژاپنی-آمریکایی، توانست در نخستین آخر هفته اکران خود ۳.۳ میلیون دلار فروش کند. این فیلم کمدی-درام با نقشآفرینی برندن فریزر، بازیگر برنده اسکار، روایتگر داستان بازیگری است که برای تأمین مخارج زندگی در یک شرکت ژاپنی که خانوادههای اجارهای ارائه میدهد، مشغول به کار میشود. منتقدان امتیاز ۸۸ درصد و مخاطبان امتیاز ۹۶ درصد را در راتن تومیتوز به این اثر اعطا کردهاند.
در سوی دیگر، درام تاریخی «نورنبرگ» (Nuremberg) به کارگردانی جیمز وندربیلت، با بازی رامی ملک و راسل کرو، در سومین هفته اکران خود از مرز ۱۲.۱ میلیون دلار عبور کرد. این فیلم که به وقایع دادگاههای پس از جنگ جهانی دوم میپردازد، با وجود مضمون سیاسی و سنگین خود، توانسته است رضایت ۹۶ درصدی تماشاگران را جلب کند. همچنین فیلم «ارزش احساسی» (Sentimental Value)، جدیدترین اثر یواکیم تریه، کارگردان نروژی، با فروشی معادل ۸.۵۸ میلیون دلار، موفقیت بزرگی را در سینمای هنری رقم زده است. این فیلم که از ۱۶ آبان ۱۴۰۴ (۷ نوامبر ۲۰۲۵) به صورت محدود اکران شده، با امتیاز ۹۶ درصد منتقدان، یکی از تحسینشدهترین آثار سال محسوب میشود.
تحلیلگران معتقدند موفقیت این آثار در کنار غولهای تجاری، نشاندهنده تنوعطلبی مخاطبان در فصل تعطیلات شکرگزاری است. در حالی که «شریر» خانوادهها را هدف قرار داده، فیلمهایی نظیر «خانواده اجارهای» با مضامین انسانی و جستجوی هویت، مخاطبان بزرگسال را به سالنها کشاندهاند.
اگرچه «شرور: برای همیشه» صدرنشین مطلق گیشه است، اما عملکرد قدرتمند فیلمهای مستقل نشان میدهد که سینما همچنان بستری برای روایتهای متفاوت و غیرتجاری است. موفقیت برندن فریزر و رامی ملک در آثار غیربلاکباستری، تداوم حیات سینمای میانرده را تضمین میکند.
