چرا سرمایهگذار «آقای سانسور» بهرام افشاری را قبول نداشت؟ روایت کارگردان از پشتصحنه انتخاب بازیگران
علی جبارزاده کارگردان فیلمهای «آقای سانسور» و «قرمز یواش»، در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی ایرنا، از پشتپرده انتخاب بازیگران فیلم «آقای سانسور»، تجربه همکاری با بهرام افشاری پیش از شهرت، و همچنین حواشی مربوط به فیلمنامههای رد شدهاش در شورای پروانه ساخت سخن گفت.
بهرام افشاری قبل از «پایتخت»؛ بازیگری که سرمایهگذار قبول نداشت
جبارزاده در توضیح روند انتخاب بازیگران «آقای سانسور»، به سالهایی اشاره کرد که افشاری هنوز وارد جریان کمدی سینمای ایران نشده بود:
«وقتی سال ۹۶ فیلم را ساختیم، بهرام افشاری فقط در کارگر ساده نیازمندیم بازی کرده بود و هنوز پایتخت پخش نشده بود. سرمایهگذار نمیپذیرفت با او قرارداد ببندد و اصرار داشت محمدرضا فروتن یا مجید صالحی در فیلم حضور داشته باشند.»
او افزود که افشاری پس از پخش پایتخت نگران بود که اکران فیلمی قدیمی پیش از شهرتش، به موقعیت تازهاش آسیب بزند؛ در حالی که پیش از آن مشتاق اکران «آقای سانسور» بود.
هوتن شکیبا: نمیخواهم با کار کمدی وارد سینما شوم
جبارزاده درباره تلاشش برای حضور هوتن شکیبا در فیلم گفت:
«شکیبا آن زمان در «لیسانسهها» بازی میکرد. حتی سر صحنه رفتم و از او دعوت کردم، اما گفت میخواهد با نقش جدی وارد سینما شود. در نهایت هم با شبی که ماه کامل شد به سینما آمد.»
ترکیب بازیگران و مقاومت سرمایهگذار
به گفته جبارزاده، تنها زمانی سرمایهگذار به حضور افشاری رضایت داد که همکاری با مجید صالحی به نتیجه نرسید. او توضیح داد که «آقای سانسور» میتوانست سال ۹۷ اکران شود و از محبوبیت افشاریدر پایتخت بهره ببرد، اما تهیهکننده برای افزایش قیمت بلیت صبر کرد، سپس کرونا آمد و در نهایت فیلم در سال ۹۹ اکران آنلاین شد و رکورد فروش مشترک با «شنای پروانه» را ثبت کرد.
سیاست انتخاب بازیگران؛ ناشناس اما توانمند
جبارزاده گفت ترجیح میدهد از بازیگرانی استفاده کند که هنوز چهره نشدهاند:
«در «آقای سانسور»، صحرا اسدالهی را با تست انتخاب کردیم. در «لب خط»، وقتی کاظم نوربخش را انتخاب کردم، دستیارم تعجب کرده بود که چرا بازیگری تازهکار را از سنندج میآوریم؛ اما من به استعداد او ایمان داشتم.»
فیلمنامه توقیفی «دنیای ایکس»؛ جهانی بدون مردها
بخش دیگری از گفتوگو به فیلمنامهای اختصاص داشت که هیچگاه مجوز نگرفت. جبارزاده فاش کرد:
«فیلمنامهای داشتم به نام دنیای ایکس که بعداً شد جنتلمن. مهراب و پیمان قاسمخانی مشاور پروژه بودند. داستان درباره ویروسی بود که همه مردها را از بین میبرد و فقط یک مرد باقی میماند. یکی از اعضای شورای پروانه ساخت به من گفت: "یعنی چه که دنیا دست زنها افتاده؟" و مجوز صادر نشد.»
او مدعی شد که بعدها «برداشتهایی» از این فیلمنامه در سریال «روزی روزگاری مریخ» استفاده شده است.
فشار زمان و تغییر فیلمنامه «قرمز یواش»
به گفته جبارزاده، نسخه اولیه «قرمز یواش» یک داستان کاملاً متفاوت بود:
«سرمایهگذار طرحی کلیشهای به من پیشنهاد داد و تلاش کردم قصه را برای خودم جذاب کنم. در مدتی کوتاه مجبور بودیم فیلمنامهای آماده کنیم که پروانه ساخت بگیرد. به همین دلیل تغییراتی اعمال شد و نسخه فعلی شکل گرفت.»
منبع: ایرنا
