بهترین فیلم های ترسناک ترکیه؛ فیلم سینمایی ترسناک جنی ترکی
بیشتر حجم ترس در جهان را ناشناختهها تشکیل میدهند و با توجه به فرهنگ کهن و پر از اسطوره ترکیه، میتوان فیلم های ترسناک ترکی را مجموعهای از این ناشناختهها دانست! فرهنگی قدیمی، تاریخی پر از داستان، اعتقاداتی گاه عجیب و باور به موجوداتی فراطبیعی باعث شده فیلم ترسناک ترکی از کیفیت قابل توجهی برخوردار باشند. همچنین نزدیکی فرهنگی کشورمان ایران با ترکیه باعث شده بهتر بتوانیم ترسهای بیرون زده از فیلم های ترکیهای را درک کنیم. چیزی که فیلمهای ترسناک ترکی را متمایز میکند، نه تنها فضاسازیهای بینقص و داستانهای منحصربهفردشان است، بلکه نوعی از ترس است که از جنس روانشناسی عمیق و باورهای محلی نشات میگیرد.
وقتی صحبت از فیلمهای ترسناک میشود، ممکن است ذهن خیلیها بیدرنگ به سمت هالیوود یا ژاپن برود؛ جایی که کارگردانها با مهارت و تسلط، جهانهای کابوسوار و وحشتانگیز خلق میکنند. اما گاهی ترساندن افراد تنها محدود به جلوههای ویژه و صحنههای پر خون نمیشود. هرچند از نظر CGI چندان قوی نباشد اما یک فیلم ترسناک ترکی میتواند با روایتی وحشتناک شما را میخکوب کند!
بهترین فیلم های ترسناک ترکی
اگر به دنبال تجربهای متفاوت در دنیای بهترین فیلم های ترسناک هستید و میخواهید از مرزهای آشنا فراتر بروید، وقتش رسیده که نگاهی به سینمای ترسناک ترکیه بیندازید. فیلمهای معرفی شده در این مقاله حدالامکان به دور از اسپویل در اختیار شما قرار میگیرند. همچنین معرفیها با تصاویر جذاب و تیزرهای تخصصی همراه شدهاند تا بهتر بتوانید فیلمها را درک کنید.
استفاده از فوبیاهای مخاطب در میان فیلمهای ترسناک بسیار مرسوم است و ترکیه نیز در این زمینه فعالیت های بسیاری انجام داده است. چیزی که عنوان جن را ترسناک میکند روایت فیلم در میان فضاهای بسته و تنگ است که حتی تماشای آن نفس کشیدن را سخت میکند.
همانطور که گفتیم جن در میان چهاردیواریهای تنگ و تاریک یک بیمارستان روانی روایت میشود. دکتر دنیز، به عنوان یک روانپزشک تازه وارد، در اولین روز کاری خود با صحنهی مرموزی از خودکشی یکی از بیماران مواجه میشود. طبق روال طبیعی جهان همه بدبختیها در کنار هم میآیند و بارش شدید باران راه ارتباطی بیمارستان با جهان خارج را محدود کرده. همه در بیمارستان به دام افتادهاند و به زودی قتلهای دیگری رخ میدهد. هر کسی در بیمارستان میتواند قاتل باشد و هیچکس به کسی اعتماد ندارد؛ در حالی که هر لحظه امکان وقوع فاجعهای دیگر وجود دارد.
یکی از ویژگیهای برجستهی فیلم، فضای بسته و نفسگیر آن است که به نوعی استعارهای از حال و هوای ذهنی شخصیتها و حتی تماشاگران به شمار میرود. این فیلم کاملاً در استانبول فیلمبرداری شده و موفق به جلب توجه خاصی در ژانر وحشت ترکیه شد. برخلاف بسیاری از فیلم های ترسناک غربی، جن بیشتر بر روانشناسی ترس تمرکز دارد و به جای استفاده از جلوههای ویژهی زیاد، از اتمسفر سنگین و فضای داستانی خود بهره میبرد تا ترس را در مخاطب نهادینه کند.
متون اسلامی نوعی خاص از شیطان را توصیف میکنند و فیلم سموم به عنوان یک فیلم ترسناک با همین تعریف سنتی توانسته ترسی توام با دلهره را به مخاطب منتقل کند.
داستان فیلم، مانند بسیاری از فیلم های ترسناک دیگر از زندگی یک زوج جوان آغاز میشود که به خانهای جدید و باشکوه نقل مکان کردهاند. همه چیز به نظر خوب پیش میرود تا اینکه کانان متوجه رفتارهای عجیب و غریبی در خانه میشود. نقاشیها خود به خود جابجا میشوند، گربهاش با حالاتی عجیب به اطراف نگاه میکند و حتی همسایههایشان رفتارهای عجیبی از خودشان نشان میدهند. همه چیز فریاد میزند در این خانه موجودی شیطانی حضور دارد؛ موجودی به نام سموم که به تدریج بر کانان تسلط مییابد و او را به موجودی شیطانی تبدیل میکند. در نیمه دوم فیلم، این تسلط تاریک به مفاهیم عمیقتری مانند نبرد بین خیر و شر و حضور نیروهای فراطبیعی در زندگی روزمره میپردازد.
در مقالهای انتشار یافته در سایت اسپرینگ به قلم Deniz Özkan Erdağı این فیلم تحلیل شده و گفته شده:
در ابتدای فیلم سموم، این موجود بلافاصله به عنوان صدایی عمیق ظاهر میشود، در حالی که بیننده از طریق جریانی خون هدایت میشود. این صدای عمیق نشان میدهد که در اینجا شیطان در حال سخن گفتن است. این امر با توجه به ویژگیهایی که گوینده به خود نسبت میدهد و معمولاً به شیاطین و حتی ابلیس در متون اسلامی منتسب میشوند، تایید میشود. او میگوید: شیطان در برابر گِل سجده نخواهد کرد، که اشارهای به داستان قرآنی ابلیس است که از سجده کردن به آدم سر باز میزند. او همچنین میگوید: من به تو نشان خواهم داد که چه کسی واقعاً ناسپاس است.
مدرنیته میتواند ترسناک باشد، مخصوصا وقتی کنترل به آن اضافه شود! چیزی که بسیاری از فیلمها را بدون وجود موجودی فراطبیعی وحشتناک میکند. هرچند شاید این ایده کمی جسورانه به نظر برسد، فیلم ترسناک ترکی ساختمان توانسته از آن به خوبی استفاده کند.
فیلم در یک مجتمع مسکونی قدیمی و فرسوده روایت میشود؛ جایی که یک آنتن جدید توسط دولت نصب میشود تا جریانهای خبری و تبلیغات را به ساکنان منتقل کند. محمد، سرایدار ساختمان، مسئول نظارت بر نصب این گیرنده است. اما در پشت پرده این تکنولوژی نیتی شوم و وحشتناک خوابیده. به تدریج، ساکنان ساختمان با وقوع حوادث غیر قابل توضیح و رفتارهای عجیب، درگیر نوعی ترس و وحشت میشوند که از کنترل خارج است.
یکی از حقایق جالب درباره این فیلم، نخستین تجربه بلند اورچون بئهرام به عنوان کارگردان است. او با استفاده از تمهای دیستوپیایی و نقدهای اجتماعی، سعی کرده است تا بیننده را با وحشتی که فراتر از دنیای مادی است، مواجه کند. این فیلم همچنین موفق به نامزدی در بخش بهترین فیلم در جشنواره فیلم کاتالونیا شد. با توجه به طراحی بصری و استفاده از اتمسفرهای ترسناک، منتقدان بسیاری آن را با آثار دیوید لینچ و دیوید کراننبرگ مقایسه کردهاند.
ترکیهایها در فیلمهای ترسناکشان نیز سعی کردهاند از عنصر کمدی چشمپوشی نکنند و عناوینی کمدی-ترسناک را ارائه بدهند. قرابه مقدس با روایت شخصی که در زمان نادرست جایگاهی نادرست پیدا کرده میتواند شما را بترساند و همزمان به خنده وادارد.
فکرت، که سالها در کشتیها به کار مشغول بوده، تصمیم میگیرد پس از بازنشستگی در استانبول مستقر شود. در نبود کشیش اصلی کلیسا، او در کلیسا ساکن میشود و شروع به کلاهبرداری میکند، او با فروش شرابهای مقدس به پولی بزرگ دست مییابد. اما همه چیز وقتی که خانوادهای سراغ او میآیند و به اشتباه فکر میکنند که او یک کشیش واقعی است تغییر میکند. آنها از او میخواهند که در حل یک مشکل فراطبیعی کمک کند، اما هیچکدام از آنها نمیدانند که این درخواست ساده، یک ماجراجویی خطرناک و خندهدار را به راه خواهد انداخت. فکرت باید به مبارزه با نیروهای تاریکی بپردازد؛ البته، بدون هیچ سررشتهای از کشیشی یا حتی نیروهای ماوراءالطبیعه.
این فیلم با الهام از فیلم کلاسیک جنگیر (1973) ساخته شده، اما به سبک و سیاق خاص خود با طنزی جذاب و شیرین بازآفرینی شده است. علاوه بر این، جلوههای ویژه فیلم در زمان خود برجسته بود و ترکیبی از انیمیشن و پستپروداکشن حرفهای، به فیلم حالتی خاص و جذاب بخشیده است. با بودجهای در حدود ۲ میلیون دلار و فروش بیش از ۴.6 میلیون دلار در باکسآفیس، این فیلم موفقیتی بزرگ در سینمای ترکیه به شمار میآید.
وقتی یک تماس اضطراری، پلیس ترکیه را به ساختمانی متروکه میکشاند، آنها به جای پیدا کردن مجرمان، ناخواسته دروازههای جهنم را باز میکنند.
در باسکین پنج پلیس ترکیهای پس از دریافت تماس اضطراری، به یک ساختمان متروکه میروند. اما به زودی متوجه میشوند که این محل در واقع یک دروازه به دنیایی تاریک و ماورایی است که تحت کنترل یک فرقه شیطانی قرار دارد. به محض ورود به زیرزمین این ساختمان، پلیسها در میان مراسمی آیینی و هولناک گرفتار میشوند که در آن شکنجه و رنج، تنها آغاز وحشت است.
یکی از حقایق جالب فیلم، تاثیرات هنری محمت جراحاوغلو است. با اینکه او هیچ پیشینهای در هنر یا بازیگری نداشت، اما کارگردان فیلم، جان اورنول، اشاره کرده که جراحاوغلو نقش مهمی در تصمیمات هنری فیلم ایفا کرده است. انتخاب او برای نقش پدر به دلیل ظاهر خاص و قدرتمندش بود که بلافاصله اورنول را متقاعد کرد که او بهترین انتخاب برای این شخصیت است.
الهامات بصری فیلم نیز از فیلمهایی چون The Descent و Only God Forgives گرفته شده است که به فیلم جنبهای از زیباییشناسی پر از رنگ و رویاهای تاریک میدهد. باسکین با سبک بصری خاص خود و تأثیرات سورئالیستی، موفق به دریافت جوایز مختلفی، از جمله جایزه بهترین کارگردان تازهکار در جشنواره Fantastic Fest شد و همین موضوع فیلم را یکی از محبوبترین فیلم های ترسناک ترکیه ای کرد.
جن و بطور کلی اجنه موجوداتی افسانهای هستند که حضورشان در ترکیه بسیار بولد شده و سازندههای مختلف حتی هالیوودی (مانند فیلم 3 هزار سال حسرت) از این مطلب استفاده کردهاند. همین موضوع باعث شد خود این کشور نیز به سمت و سوی ساخت فیلم های ترسناک ترکی جنی پیش برود.
تسخیر شده داستان عجیب مردی به نام سوات را روایت میکند، مردی که پس از ترک همسر جوانش نورجان به برلین میرود تا در کنار دوست کودکیاش متین به کار مشغول شود. اما او به زودی توسط سایههای تاریک و کابوسهای وحشتناکی تسخیر میشود که او را به مرز جنون میرسانند. با آنکه متخصصان پزشکی آلمان سعی میکنند او را نجات دهند، هیچ پیشرفتی ایجاد نمیشود. در نهایت، سوات به ترکیه بازمیگردد تا از یک رمال کمک بگیرد. با این حال، رازهای وحشتناکی درباره گذشتهی او و نفرینی قدیمی آشکار میشوند که نه تنها زندگی او، بلکه زندگی اطرافیانش را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
تسخیر شده یکی از پرفروشترین فیلم های ترسناک ترکیه در سال ۲۰۰۷ بود و توانست با فروش بیش از ۲.۱ میلیون دلار در گیشههای بینالمللی، توجه زیادی را به خود جلب کند.
فیلم تسخیر شده به دلیل استفاده از موضوعات مرتبط با جنها و موجودات فراطبیعی اسلامی توجه ویژهای به خود جلب کرد. الپر مستچی، کارگردان فیلم، توانست با ترکیبی از تکنیکهای بصری جذاب و داستانی پر از تعلیق، یکی از آثار موفق سینمای ترسناک ترکیه را خلق کند.
یکی از بدترین و ترسناک ترین اتفاقاتی که ممکن است برای شخصی پیش بیآید گرفتار شدن در میان بدبختی، درست در روزیست که خیال میکند خوشبختترین است میباشد.
داستان این فیلم ترسناک ترکیه ای بر اساس واقعیت میباشد! کبرا، زنی جوان که در شب حنابندان، درست قبل از ازدواجش، توسط جنها تسخیر میشود و در یک لحظهی هولناک، همسر آیندهاش را جلوی چشمان خانوادهاش به طرز فجیعی به قتل میرساند. ابرو، روانپزشک و دوست دوران کودکی کبرا، تصمیم میگیرد برای اثبات وجود جنها به روستای کبلدره سفر کند و با کمک یک جنگیر به نام فاروق، تلاش میکنند تا کبرا را از چنگال جنها نجات دهند. اما چیزی که به عنوان یک آزمایش علمی آغاز میشود، به زودی به کابوسی بیپایان تبدیل میشود، زیرا حقایق وحشتناکی درباره گذشتهی خانواده کبرا و نفرینهای قدیمی کشف میشود.
نکتهی جالب این فیلم، ترکیب داستانهای واقعی و افسانههای اسلامی است که به آن حال و هوای منحصر به فردی میبخشد. کارگردان حسن کاراجا داغ در مصاحبههای مختلف اشاره کرده که الهامبخش او در ساخت این فیلم، روایتهای محلی و تجربیات واقعی در برخورد با جنها بوده است. این فیلم که به عنوان یکی از برجستهترین آثار ژانر وحشت ترکیه شناخته میشود، با داستانی پیچیده و نفسگیر موفق به جذب تماشاگران بسیاری در سراسر جهان شد.
وقتی روحهای خشمگین و نفرینهای شیطانی از دل تاریکی برمیخیزند، آیا میتوان از چنگال آنها گریخت؟بددو: نفرین روایتگر سرنوشت چهار زن است که در دامی از شر و نفرین گرفتار میشوند.
داستان بددو: نفرین از آنجا شروع میشود که چهار دوست دوران دبیرستان، هنوز هم پس از سالها با یکدیگر در ارتباط هستند. اما وقتی که آنها با یک جادوگر به نام حاویل برخورد میکنند، زندگیشان به سمت تاریکی و وحشت کشیده میشود. حاویل، که به هنرهای سیاه و نفرینهای مرگبار تسلط دارد، طلسمی را بر روی این چهار زن میگذارد که هیچکدام از آنها نمیتوانند از آن فرار کنند. هر یک از آنها به نوبه خود با تجربیات هولناکی روبرو میشوند که نشان از قدرت بیرحم و سیاه نفرین دارد.
یکی از نکات جالب این فیلم، استفاده از فرهنگ و باورهای محلی ترکیه در زمینه جادو و نفرین است. الپر مستچی، که به خاطر آثارش در ژانر وحشت مشهور است، در این فیلم به خوبی توانسته است عناصر ترس و تنش را با داستانی پر از راز و رمز ترکیب کند. همچنین این فیلم بخشی از سری فیلمهای Üç Harfliler است که به بررسی موضوعات مرتبط با جنها و نیروهای ماورایی میپردازد و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
وقتی عشق ممنوعه راه به دنیای تاریکی و نفرین باز میکند، همه چیز به وحشتی بدل میشود که مرز بین زندگی و مرگ را در هم میشکند. سجین یک فیلم ترسناک ترکیه ای است که با داستانی از عشق و جادوهای سیاه، شما را به دنیایی میبرد که از آن گریزی نیست.
داستان فیلم حول محور اوزنور، زنی جوان و زیباست که از کودکی به پسرعموی خود کودرت علاقه دارد. اما کودرت با نیسا ازدواج کرده و زندگی خوشی دارد. حسادت و عشق سوزان اوزنور باعث میشود که او به جادوگری سیاه متوسل شود تا کودرت را به خود جذب کند. اما به جای آنکه این جادو، عشق بیاورد، نیرویی شیطانی را آزاد میکند که زندگی همه را به ورطه نابودی میکشاند. در حالی که نفرین جادوی سیاه بیدار شده، اوزنور و خانواده کودرت با وحشتی بیپایان روبرو میشوند که کنترل از دستشان خارج شده است.
سایت مدیوم در مقالهای به این سری فیلم اشاره میکند و مینویسد:
در کل، مجموعه فیلمهای Siccin تجربهای ترکیبی است. در حالی که برخی از فیلمها بهخاطر فضای وهمآور و ترسهای تاثیر گذارتان ستایش میشوند، برخی دیگر به دلیل داستانهای قابل پیشبینی و شخصیتهای ضعیف مورد انتقاد قرار گرفتهاند. اگر علاقهمند به فیلم های ترسناک ماورایی با حال و هوای ترکی هستید، ممکن است از این سری لذت ببرید.
چه چیزی در نگاه یک پرتره میتواند شما را به عمق تاریکی ذهن و خاطرات فراموش شده بکشاند؟
داستان پرتره زیبا مقدار کلیشه معمول فیلم های ترسناک ترکی است، نیسان، زنی که پس از سالها به خانهی پدری خود بازمیگردد، جایی که از آن سالها پیش فرار کرده بود. خبری از پدرش، که مدتی است از او خبری نداشت، باعث میشود او به همراه همسر و دخترش به خانه قدیمی بازگردد. اما این خانه، پر از رازهایی تاریک است و اتفاقاتی مرموز شروع به رخ دادن میکنند. نیسان باید با خاطرات گذشته و پرترهای مرموز که گویی به او خیره شده، روبرو شود. هر چه زمان بیشتری در این خانه سپری میشود، او بیشتر در میان مرزهای واقعیت و توهم گم میشود و به سوی حقیقتی تلخ و وحشتناک پیش میرود.
یکی از نکات برجسته این فیلم، فضاسازی استادانه آن است. امور تورگای با استفاده از زاویههای خلاقانه دوربین و جلوههای بصری، حس تاریکی و ترس را در هر صحنه به تصویر میکشد. همچنین، طراحی صحنه و موسیقی متن که توسط ماریوس تاکوشیس ساخته شده، به تقویت فضای ترسناک و مرموز داستان کمک میکند.
سخن پایانی:ترس همواره یکی از عمیقترین احساسات انسانی است که به شکلهای مختلف در سینما به تصویر کشیده شده است. از جن و ارواح تا جادو و نفرین، هر داستانی گوشهای از تاریکی را در قلب خود دارد که مخاطب را به جایی میبرد که ممکن است هیچگاه جرات رفتن به آن را نداشته باشد. سینمای ترسناک ترکیه با بهرهگیری از افسانههای قدیمی، باورهای مذهبی و فرهنگی و همچنین عناصر مدرن فیلمسازی، توانسته جایگاه ویژهای در این ژانر کسب کند.
اگرچه در این فیلم های ترسناک ترکی به طرز شگفتانگیزی شاهد حضور جنها و ارواح هستیم، اما در نهایت چیزی که در این آثار برجسته میشود، قدرت داستانسرایی و تاثیرگذاری فرهنگی آنهاست. این سینما نه تنها مرزهای ترس را جابجا میکند، بلکه به ما یادآوری میکند که وحشت در هر فرهنگی، از جایی عمیق در باورها و ترسهای مشترک انسانی سرچشمه میگیرد. اگر هر کدام از این فیلمها را دیدهاید با شرکت در نظرسنجی سایت ما را در معرفی هرچه بهتر این فیلم ها به دیگران یاری کنید. همیشه پاراجی بمایند و خدا نگهدار.