بررسی فیلم «تنگنا»؛ ترکیبی از عشق، هیجان و هیولاها

فیلم جدید اپل اورجینال، «تنگنا - The Gorge»، با بازی مایلز تلر و آنیا تیلور-جوی، ترکیبی مهیج از ژانرهای علمیتخیلی، عاشقانه، وحشت و اکشن-ماجراجویی است. این فیلم داستان دو قاتل حرفهای را روایت میکند که در دو سوی یک پرتگاه مرموز مستقر شدهاند و برای مقابله با خطری مخوف که در اعماق آن کمین کرده، مجبور به همکاری میشوند.
کارگردان اسکات دریکسون و فیلمنامهنویس زک دین در این اثر، روایتی پیچیده و چندلایه خلق کردهاند که ابتدا با هیولاهای درون دره توجه مخاطب را جلب میکند و سپس با گسترش جنبههای روانشناختی و تعلیق، تجربهای هیجانانگیز ارائه میدهد.
داستان فیلم
در ابتدای فیلم با دو شخصیت اصلی آشنا میشویم: دراسا (آنیا تیلور-جوی)، یک مزدور لیتوانیایی که پس از فاش شدن هویتش مجبور به فرار شده، و لِوی (مایلز تلر)، یک تکتیرانداز آمریکایی و کهنهسرباز نیروی دریایی که با کابوسهای ناشی از PTSD دستوپنجه نرم میکند. در حالی که یکی از آنها برای پول میکشد و دیگری به نام میهن، سرنوشت آنها را در کنار هم قرار میدهد.
سیگورنی ویور در نقش شخصیت مرموز بارتولومیو ظاهر میشود که لوی را برای مأموریتی سری در یک پایگاه نظامی ناشناخته استخدام میکند. او در برجی مستحکم در کنار یک پرتگاه مهآلود مستقر میشود، جایی که وظیفهاش کنترل موجودات وحشتناکی است که در اعماق دره زندگی میکنند. اما او اجازه ندارد با نگهبان برج روبهرویی ارتباط برقرار کند – قانونی که مدتی بعد با نگاههای پنهانی و پیامهای نوشتاری بین او و دراسا نقض میشود. رابطهای میان آنها شکل میگیرد و در ادامه، حقیقتی تکاندهنده درباره مأموریتشان فاش میشود که آنها را به نبردی برای بقا میکشاند.
ترکیب ژانرها؛ موفق یا ناموزون؟
فیلم تلاش میکند ژانرهای مختلفی را در هم بیامیزد، اما در برخی لحظات، تغییرات ناگهانی لحن باعث ایجاد ناهماهنگی در روایت میشود. در نتیجه، گاهی احساس میشود که بخشهای مختلف فیلم بهجای ادغام شدن، مثل مراحل یک بازی جدا از هم هستند. همچنین، فیلم بیش از حد روی توضیح مستقیم احساسات و مسائل شخصیتها تأکید دارد که باعث میشود بخشی از کشش داستانی از بین برود.
با این حال، نقاط قوت فیلم بر ضعفهای آن غلبه میکند. پردازش اولیه شخصیتها به خوبی انجام شده و تماشاگر بهراحتی با آنها ارتباط برقرار میکند. طراحی صحنه و لباس شخصیت بارثولومیو نیز حس بیاعتمادی را بهخوبی القا میکند. موسیقی متن اثر از ترنت رزنر و آتیکوس راس با فضایی صنعتی و ناهماهنگ، حالوهوای رازآلود فیلم را تشدید میکند.
صحنههای اکشن و جلوههای ویژه
فیلم در نیمهی دوم به اوج خود میرسد، جایی که شخصیتها وارد اعماق دره میشوند و با هیولاهایی روبهرو میشوند که یادآور موجودات «ارباب حلقهها»، «آخرین نفر از ما» و «بیگانهها» هستند. طراحی این موجودات بهشکلی خلاقانه و ترسناک انجام شده است، از کرمهای غولپیکر خونآشام گرفته تا عنکبوتهای وحشتناک با جمجمههای انسان روی پشتشان. جلوههای ویژه ترکیبی از روشهای دیجیتالی هستند که حس واقعیتری به موجودات بخشیده است. همچنین، فیلمبرداری دن لاستسن با استفاده از رنگهای زرد گوگردی، بنفش و قرمز، حالتی رازآلود و کابوسوار به صحنههای دره میدهد.
شیمی بازیگران و لحظات احساسی
یکی از جذابترین بخشهای فیلم، ارتباط میان لوی و دراسا است. آنها از راه دور، با پیامهای نوشتهشده روی تخته وایتبرد و بازیهای شطرنج (اشارهای به حضور تیلور-جوی در «گامبی وزیر») با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. سکانس رقص آنها با آهنگ «Spitting Off the Edge of the World» از گروه Yeah Yeah Yeahs، یکی از بهیادماندنیترین لحظات عاشقانه فیلم است که در آن، نورپردازی مهتابی آبی و شمعهای گرم ترکیبی شاعرانه خلق کرده است.
جمعبندی
«تنگنا» با وجود برخی مشکلات در ترکیب ژانرها، اثری پرهیجان و سرگرمکننده است که توانسته دنیایی مرموز و پر از تنش را خلق کند. فیلم در لحظاتی از کلیشهها پیروی میکند، اما خلاقیت در طراحی موجودات، جلوههای بصری چشمنواز و بازیهای درخشان مایلز تلر و آنیا تیلور-جوی، آن را به یکی از آثار مهیج پلتفرم اپل تبدیل کرده است.
منبع: variety