در طول فیلم، جین داستانهای مختلفی از زندگی خود و تجربیاتش در دورانهای مختلف تاریخی را برای آلیتئا تعریف میکند. این داستانها شامل عشق، خیانت، و جستجوی آزادی هستند که هر کدام به نحوی به او مرتبط میشوند. به تدریج، رابطهای عمیق بین آلیتئا و جین شکل میگیرد که نه تنها به درک بهتر شخصیتها بلکه به درک بیشتری از معنای واقعی آرزوها منجر میشود.
اگر به دنبال عنوانی متفاوت هستید، فیلم سه هزار سال حسرت (Three Thousand Years of Longing) یک تجربه سینمایی جذاب است که شما را به سفری در زمان و مکانهای مختلف میبرد. این فیلم، با داستانهای افسانهای و بازیهای بینظیر، شما را وادار میکند که واقعیت و خیال را در کنار هم تجربه کنید.
درباره فیلم سینمایی سه هزار سال حسرت
سه هزار سال حسرت در سال 2022 به کارگردانی جرج میلر و با بازی ادریس البا و تیلدا سوینتون ساخته شد. فیلم بر اساس داستان کوتاهی از A.S. Byatt به نام The Djinn in the Nightingale's Eye ساخته شده است. جرج میلر، کارگردان مشهور فیلمهای مکس دیوانه: جاده خشم و بیب: خوک در شهر، در این فیلم نیز از جلوههای بصری خیرهکننده و داستانسرایی پر از احساسات استفاده کرده است.
فیلم در مکانهای مختلفی از جمله استرالیا، ترکیه و انگلستان فیلمبرداری شده است. موسیقی فیلم توسط جادهمیکویک، آهنگساز برنده جایزه اسکار، ساخته شده که به ایجاد فضای خاص و جادویی فیلم کمک کرده است.
این فیلم با ترکیب عناصر فانتزی و درام، یادآور آثار کلاسیک سینمای فانتزی مانند داستانهای هزار و یک شب است و به نوعی میتوان آن را ادای احترامی به داستانسرایی کلاسیک شرقی دانست.
نقد فیلم سه هزار سال حسرت
تیلدا سوئینتون در نقش آلیثیا با بازی درخشان و احساسی خود، توانسته عمق و پیچیدگی شخصیت یک محقق تنها و منطقی را به خوبی به تصویر بکشد. او توانسته ترکیبی از لطافت و جدیت را در نقش خود ارائه دهد که به خوبی با فضای داستان هماهنگ است. هنرپیشه های سه هزار سال حسرت نیز توانستهاند پتانسیل خوبی از خود نشان دهند. ادریس البا، هنرپیشه نقش جین، با کاریزمای خاص خود، حضوری قوی و تاثیرگذار دارد. اجرای او توانسته تعادل مناسبی بین احساسات و تاریخچه طولانی شخصیت جین ایجاد کند و این شخصیت را باورپذیر و جذاب نماید.
استفاده از جلوههای بصری خیرهکننده و طراحیهای خلاقانه، دنیای شگفتانگیز و خیالی فیلم را به زیبایی به تصویر کشیده است. سبک بصری فیلم، با استفاده از ترکیبی از واقعگرایی و خیالپردازی، تجربهای متفاوت و چشمنواز برای مخاطبان فراهم میکند.
برخی منتقدان به کندی پیشرفت داستان در برخی بخشها اشاره کردهاند. این کندی ممکن است برای برخی از مخاطبان خستهکننده باشد، به ویژه در بخشهایی که تمرکز بیشتری بر دیالوگها و تعاملات شخصیتها دارد.
با هم چند نقد متفاوت را به همراه امتیازات در سایتهای مختلف منتقد فیلم بخوانیم:
Film Threat/ نوشته تانجا ام. لیدن - امتیاز 90
این فیلم به بررسی موضوعاتی مانند اراده آزاد، سرنوشت و داستانهایی که ما مصرف میکنیم میپردازد و نشان میدهد که چگونه این داستانها بخشی از وجود ما میشوند و به نسلهای بعد منتقل میشوند. با این حال، "سه هزار سال اشتیاق" در نهایت درباره تحمل وزن عشق خالص است، بدون اینکه کسی بخواهد این بار را سبک کند، اما با این حال، تصمیم به آزادانه هدیه دادن آن دارد.
لس آنجلس تایمز/ نوشته کتی والش - امتیاز 60
میلر از تماشاگران میخواهد که به سطح بالاتری از کاوش وجودی برسند و سوالاتی درباره هدف داستانسرایی و شاید درباره نبود جادو در دنیای فناوری و علمی ما مطرح میکند. اما فیلم هیچ پاسخ مشخصی ارائه نمیدهد و ما را در میان دریایی از سوالات تحریککننده رها میکند. برای فیلمی که درباره داستانگویی است، مسیر آن پیچیده و غیرمتمرکز میشود.
مووی نیشن/ نوشته راجر مور - امتیاز 38
فیلم میلر، که بر اساس داستان کوتاهی از ای. اس. بایت ساخته شده، طولانی به نظر میرسد و ناقص است. فیلم سنگین است اما بدون عمق روانی یا فکری قابل توجه، رنگارنگ است اما به ندرت خیرهکننده میشود و هرگز به اندازه کافی خیالی و تخیلی نیست.
تماشای فیلم سه هزار سال حسرت به خصوص برای کسانی که از سبک بصری خلاقانه و روایتهای چندلایه لذت میبرند، جذاب خواهد بود.