پایان دوران فریب: یوتیوب دو کانال بزرگ سازنده تریلرهای جعلی با هوش مصنوعی را مسدود کرد
در اقدامی قاطع برای مبارزه با اطلاعات گمراهکننده و محتوای اسپم، پلتفرم ویدیویی یوتیوب (متعلق به گوگل) دو کانال بزرگ و پرطرفدار را که با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به ساخت و انتشار تریلرهای جعلی فیلمها میکردند، برای همیشه بست. طبق گزارش اختصاصی ددلاین، کانالهای «اسکرین کالچر» (Screen Culture) و «کیاچ استودیو» (KH Studio) که مجموعاً بیش از ۲ میلیون مشترک (Subscriber) داشتند و ویدیوهایشان بیش از یک میلیارد بار دیده شده بود، از دسترس خارج شدند. اکنون کاربرانی که به صفحات این کانالها مراجعه میکنند، با پیام «این صفحه در دسترس نیست» مواجه میشوند.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که تحقیقات ددلاین نشان داد این کانالها با سوءاستفاده از الگوریتمهای یوتیوب و تکنولوژی هوش مصنوعی مولد (Generative AI)، تریلرهایی میساختند که میلیونها بیننده را فریب میداد. پیش از این و در اوایل سال جاری، یوتیوب درآمدزایی (Monetization) این کانالها را به حالت تعلیق درآورده بود. در آن زمان، گردانندگان این کانالها که در هند و گرجستان مستقر هستند، تلاش کردند با اضافه کردن برچسبهایی مانند «تریلر طرفداری» (Fan Trailer)، «پارودی» یا «کانسپت» به عناوین ویدیوها، فعالیت خود را قانونی جلوه دهند و درآمدزایی را بازگردانند.
اما در ماههای اخیر، این برچسبهای هشداردهنده به تدریج حذف شدند و کانالها به رویه قبلی خود یعنی فریب مخاطب بازگشتند. یوتیوب اعلام کرده است که تصمیم این کانالها برای بازگشت به رفتار گمراهکننده قبلی، نقض آشکار سیاستهای مربوط به «اسپم» و «متادیتای فریبنده» بوده و منجر به حذف کامل آنها شده است. یکی از یوتیوبرهای فعال در زمینه تریلرهای واقعی، پس از شنیدن این خبر به ددلاین گفت: «هیولا شکست خورد.» این حرکت یوتیوب پیامی روشن به سایر تولیدکنندگان محتوای جعلی است که دوران سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای کلیکبیت (Clickbait) و فریب مخاطبان سینما به سر آمده است.
Deadline
