چرا سریال آژانس و مایکل فاسبندر شایسته جایزه امی هستند

سریال «آژانس (The Agency)» از پارامونت پلاس (+Paramount) به باور کلیتون دیویس چیزی فراتر از یک تریلر جاسوسی دیگر است؛ این مجموعه یک درام عمیق و گیراست که از قواعد تلویزیون منفعل پیروی نمیکند و در دورانی که بسیاری از سریالها برای تماشای سرسری و به عنوان سرگرمی پسزمینه طراحی میشوند، «آژانس» خواستار توجه کامل مخاطب است. همین جسارت خلاقانه، همراه با بازیهای سطح بالا و نویسندگی درجه یک، آن را به یک رقیب شایسته برای جوایز امی تبدیل میکند.
قدرت ستارگان و هنرنماییهای درخشان
این سریال با بازی مایکل فاسبندر (Michael Fassbender)، بازیگر دو بار نامزد اسکار (برای فیلمهای «۱۲ سال بردگی» و «استیو جابز»)، در نقش اصلی یعنی برندون کولبی (Brandon Colby) با اسم رمز «مریخی (Martian)» و جفری رایت (Jeffrey Wright)، نامزد اسکار و برنده امی (برای «داستان آمریکایی» و «فرشتگان در آمریکا»)، همراه است. داستان بر روی یک مأمور سیا تمرکز دارد که آنچنان در هویت مخفی خود غرق شده که حتی زندگی شخصیاش نیز بخشی از این فریب میشود. زمانی که معشوقهاش، سامیا (Samia) با بازی جودی ترنر-اسمیت (Jodie Turner-Smith)، در سودان زندانی سیاسی میشود، مریخی در تلاش برای نجات او از مرزهای خیانت عبور کرده و تنها راه فرار را در فرورفتن عمیقتر در همان دنیایی میبیند که سعی در گریز از آن دارد. به گفته نویسنده، فاسبندر اجرایی ارائه میدهد که سرشار از درگیریهای درونی است؛ هر حرکتش حسابشده و در عین حال از نظر احساسی پربار است. ترنر-اسمیت نیز با قدرتی آرام، حضوری چشمگیر دارد و به روند بازیهای درخشان خود پس از «اکلایت (The Acolyte)» دیزنی و «میمون بد (Bad Monkey)» اپل تیوی پلاس ادامه میدهد. جفری رایت نیز طبق معمول با صدای باریتون و حضور مغناطیسی خود صحنه را در اختیار میگیرد و ریچارد گییر (Richard Gere)، بازیگر کهنهکار، نیز با پذیرش نقشهای چالشبرانگیز جدید، حضوری قابل توجه و تحسینبرانگیز دارد.
نویسندگی هوشمندانه و اقتباسی گیرا
«آژانس» توسط جز باترورث (Jez Butterworth)، برنده جایزه تونی، و جان-هنری باترورث (John-Henry Butterworth)، که بیشتر برای نگارش فیلمنامه فیلم نامزد اسکار «فورد در برابر فراری» و تریلر علمی-تخیلی «لبه فردا» شناخته میشوند، خلق و نوشته شده است. این سریال اقتباسی هوشمندانه از درام تحسینشده فرانسوی «دفتر افسانهها (Le Bureau des Légendes)» به شمار میرود. اپیزود پایلوت با عنوان «خمیدگی (The Bend)» که برای نامزدی در بخش بهترین نویسندگی سریال درام امی ارائه شده، به خوبی سبک داستانگویی پرتنش و ظریف برادران باترورث را به نمایش میگذارد.
پتانسیل امی و مقایسه با دیگر آثار موفق
اگرچه نقدها بر سریال «آژانس» همگی درخشان نبودهاند و امتیاز آن در راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) ۶۸ درصد است، اما در هسته خود، یک درام پیچیده و شخصیتمحور است که به تماشاگران دقیق پاداش میدهد. این سریال شباهتهایی به آثاری چون «آمریکاییها (The Americans)» از شبکه افایکس، که چندین فصل طول کشید تا توجه آکادمی تلویزیون را جلب کند اما در نهایت ۱۸ نامزدی امی کسب کرد، و «بادیگارد (Bodyguard)» از نتفلیکس، که در تنها فصل خود دو نامزدی امی برای سریال درام و نویسندگی به دست آورد، دارد. با توجه به اینکه فصل دوم «آژانس» هماکنون در لندن در حال فیلمبرداری است، این سریال یک سرمایهگذاری بلندمدت برای پارامونت پلاس محسوب میشود و به عقیده نویسنده، عناصر شایسته امی از هماکنون در آن مشهود است.