چرا میازاکی ساخت باد برمیخیزد را رد کرد

انیمه «باد برمیخیزد» (The Wind Rises)، یکی از متفاوتترین، احساسیترین و در عین حال جنجالیترین آثار هایائو میازاکی و استودیو جیبلی (Studio Ghibli) است. این کارگردان شهیر ژاپنی در ابتدا چندین بار ساخت این فیلم را رد کرده بود.
تردیدهای اولیه میازاکی
میازاکی که بیشتر آثارش مانند «قلعه متحرک هاول» (Howl's Moving Castle) را با در نظر گرفتن مخاطبان کودک و نوجوان میسازد، پیشنهاد تهیهکنندهاش برای تبدیل مانگایی که به عنوان سرگرمی شخصی میکشید به یک فیلم بلند را نپذیرفت. او معتقد بود این داستان واقعگرایانه و با اتمسفر تاریک جنگ جهانی دوم، برای مخاطبان همیشگیاش مناسب نیست. میازاکی در مصاحبهای با Animation World Network گفت:
«این فیلم خوبی نخواهد شد» چون مجبور میشویم کودکان را کنار بگذاریم. این فیلم بیشتر برای بزرگسالان متمرکز خواهد بود.
علاوه بر این، او نگران دشواریهای فنی برای تیم انیمیشن در به تصویر کشیدن دقیق هواپیماهای قدیمی و عدم آشنایی کافی آنها با تاریخ آن دوره بود. با این حال، تهیهکننده در نهایت موفق شد او را متقاعد کند.
موضوع بحثبرانگیز و جنجالها
«باد برمیخیزد» برداشتی آزاد از زندگی جیرو هوریکوشی، مهندس واقعی هوانوردی ژاپنی است که هواپیماهای طراحیشده توسط او در جنگ جهانی دوم توسط ارتش ژاپن استفاده شدند. با توجه به نقش ژاپن در جنگ، انتخاب این شخصیت به عنوان محور داستان، انتقادات فراوانی را در پی داشت. میازاکی با اتهامات متضادی چون ضدمیلیتاریسم از یک سو و طرفداری از ارتش یا زیبا جلوه دادن جنگ از سوی دیگر مواجه شد.
دیدگاه میازاکی و میراث فیلم
میازاکی اعلام کرد که انتظار انتقادات را داشته، اما هدف اصلیاش تنها به تصویر کشیدن داستان مردی بوده که بین عشق عمیق به حرفه و هنر خود (طراحی هواپیما) و جامعهای که از ساختههایش برای اهداف جنگی استفاده میکرد، گرفتار شده است. او در مصاحبه خود، "پاکی روح" شخصیت جیرو هوریکوشی را با آنچه در مهندسان مشغول به کار در نیروگاه هستهای فوکوشیما دیده بود، مقایسه کرد.
با وجود تمام جنجالها و عدم دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند (که به عقیده بسیاری شایسته آن بود)، «باد برمیخیزد» به عنوان یکی از تراژیکترین، قدرتمندترین و تأثیرگذارترین آثار در کارنامه هایائو میازاکی و استودیو جیبلی شناخته میشود.