نبرد غول‌ها برای مجسمه‌ی طلایی؛ ۸ کارگردانی که شانس اصلی اسکار ۲۰۲۶ هستند

انتشار: 24 آبان 1404 11:39
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
پاراج-
نبرد غول‌ها برای مجسمه‌ی طلایی؛ ۸ کارگردانی که شانس اصلی اسکار ۲۰۲۶ هستند

رقابت برای کسب جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی در سال ۲۰۲۶، زودتر از همیشه و با حرارتی بی‌سابقه آغاز شده است. یک سال پس از پیروزی شان بیکر برای فیلم «آنورا»، صف‌بندی امسال ترکیبی از اسطوره‌های کهنه‌کار، استعدادهای بین‌المللی و تاریخ‌سازان بالقوه است. منتقدان بر این باورند که امسال، جنگ اصلی میان سینمای هنری و بلاک‌باسترهای عظیم خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه و بازخوردهای جشنواره‌ای تا تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۴ (۱۴ نوامبر ۲۰۲۵)، لیست شانس‌های اصلی به شرح زیر است:

۱. پل توماس اندرسون برای فیلم «یکی پس از دیگری» (One Battle After Another): او که سال‌هاست در حوالی اسکار پرسه می‌زند اما هرگز برنده نشده، اکنون پیشتاز مطلق است. فیلم جدید او با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، نقدهای «رویاگونه» و تحسین‌برانگیزی دریافت کرده و در جوایز گاتهام درخشیده است. به نظر می‌رسد آکادمی بالاخره آماده است تا دین خود را به خالق «خون به پا خواهد شد» ادا کند.

۲. رایان کوگلر برای فیلم «گناهکاران» (sinners): کوگلر با این تریلر ترسناک و فراطبیعی که مایکل بی. جوردن در آن ایفای نقش می‌کند، خیز بلندی برداشته است. اگر او برنده شود، اولین کارگردان سیاه‌پوست تاریخ خواهد بود که اسکار کارگردانی را به خانه می‌برد؛ اتفاقی که می‌تواند لحظه‌ای تاریخی در اسکار ۹۸ رقم بزند.

۳. پارک چان-ووک برای فیلم «هیچ انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice): استاد سینمای کره جنوبی با یک کمدی سیاه درباره‌ی بیکاری و پوچی کاپیتالیسم بازگشته است. زیبایی بصری فیلم‌های او همیشه زبانزد بوده و این اثر نیز می‌تواند مانند «انگل»، نماینده‌ی قدرتمند سینمای آسیا باشد.

۴. جعفر پناهی برای فیلم «این فقط یک تصادف بود» (It Was Just an Accident): برنده شدن نخل طلای جشنواره کن ۲۰۲۵، پناهی را مستقیماً به قلب رقابت‌های اسکار پرتاب کرده است. اگرچه فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان مسیر سخت‌تری دارند، اما موفقیت‌های اخیر در این بخش، شانس او را افزایش داده است.

۵. یواخیم تریر برای فیلم «ارزش احساسی» (Sentimental Value): کارگردان نروژی محبوب منتقدان، با درامی درباره‌ی عشق و حافظه بازگشته است. با توجه به علاقه‌ی اخیر آکادمی به داستان‌گویی‌های پیچیده‌ی اروپایی، تریر شانس بالایی برای نامزدی دارد.

۶. کلویی ژائو برای فیلم «هَمنت» (Hamnet): برنده‌ی سابق اسکار (برای «سرزمین آواره‌ها»)، با اقتباسی از زندگی ویلیام شکسپیر و همسرش اگنس، به ریشه‌های درام بازگشته است. بازی پل مسکال و جسی باکلی می‌تواند موتور محرک این فیلم در فصل جوایز باشد.

۷. جیمز کامرون برای فیلم «آواتار: آتش و خاکستر» (Avatar: Fire and Ash): پادشاه گیشه با قسمت سوم حماسه‌ی پاندورا بازگشته است. اگرچه آکادمی معمولاً درام‌های کوچک را به فیلم‌های تکنیکال ترجیح می‌دهد، اما نادیده گرفتن جادوی بصری کامرون غیرممکن است.

۸. گیرمو دل‌تورو برای فیلم «فرانکشتاین» (Frankenstein): اقتباس گوتیک و شاعرانه‌ی او از رمان مری شلی، با بازی جیکوب الوردی در نقش هیولا، تحسین‌برانگیز شده است. دل‌تورو که قبلاً برای «شکل آب» برنده شده، همیشه یک تهدید جدی برای رقباست.

رسانه فندوم‌وایر

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست
پربازدیدترین مقالات
پربازدیدترین خبرها
جدیدترین مقالات