فرزاد موتمن: گور پدر اسکار و ونیز! کشف فیلم واقعی مهم است
فرزاد موتمن، کارگردان شناختهشده سینمای ایران، در تازهترین گفتوگوی خود با تاریخ شفاهی ایرنا از تجربیاتش در سینما، نگاهش به جشنوارهها و شیوه تدریس به دانشجویان سخن گفت. او با صراحت نظرش را درباره جشنوارههای داخلی و خارجی، فیلمهای مستقل و وضعیت سینمای ایران بیان کرده است.
موتمن میگوید: «من از دستفروشهای کنار خیابان فیلم میخرم، چون آنها نمیدانند چه چیزی دارند میفروشند. از پنج فیلمی که برمیدارم، سهتای آنها به سطل آشغال میرود، اما دو تای دیگر میتواند غافلگیرکننده باشد. این تجربه را به دانشجویانم هم منتقل میکنم؛ به آنها میگویم دنبال فیلم کشف نشده بروید و جشنوارهها را فراموش کنید.»
او در ادامه درباره جشنوارههای داخلی و خارجی توضیح داد: «من اعتقادی به جشنوارهها ندارم. مسابقه گذاشتن بین فیلمها منطقی نیست؛ نمیتوان کمدی را با ملودرام یا فیلم جنایی مقایسه کرد. در جشنوارههای خارجی هم روابط و لابیها اثرگذار است. مثلاً وقتی فیلم «شبهای روشن» من در جشنوارهها دیده شد، گفتند فیلم شما جالب است اما انتخاب نمیشود چون تصویری واقعی از ایران ندارد و اروپاییها میخواهند فیلمی ببینند که شخصیتها به ابتداییترین نیازهایشان فکر کنند.»
فرزاد موتمن همچنین درباره مشکلات تولید در سینمای ایران گفت: «فیلمی درباره انقلاب ساختهام به نام «بیداری»، اما اجازه ندادند درست کار شود. آدمهای غیرسینمایی درباره سینما تصمیم میگیرند و وضعیت مالی و فساد باعث شده ساختن فیلم واقعی بسیار سخت شود.»
او در مورد وضعیت بازیگران و پخش خانگی نیز افزود: «بازیگران ما بدعادت شدهاند. شبکه نمایش خانگی پولهای زیادی میدهد، اما مخاطب واقعی نیست. بازیگران باید یاد بگیرند که گاهی برای فیلمهای مستقل کمهزینه با دستمزد کمتر بازی کنند، همانطور که هاروی کایتل در فیلم «سگدونی» این کار را کرد.»
موتمن درباره نسل جوان فیلمسازان ایران گفت: «فیلمهای بسیاری که ساخته میشود کلیشهای و کهنه است. «سراسر شب» یک فیلم یک جوان ۲۵ ساله است، اما مانند کسی ۶۵ ساله ساخته شده است. تجربهگرایی در سینمای ایران کم است.»
در پایان، او درباره پروژههای آینده خود گفت: «۲۶-۲۷ فیلمنامه دارم که هنوز ساخته نشدهاند. از جمله آنها «یک شب مهتاب»، «شیوا»، «سفر معکوس» و «دسته گرگها» هستند که امیدوارم بتوانم بسازم.»
منبع: ایرنا
