افتتاحیه مادرانه «سینما حقیقت» زیر سایه سرمای تهران؛ سالن‌ها نیمه‌پر ماندند

انتشار: 20 آذر 1404 15:52
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
پاراج-
افتتاحیه مادرانه «سینما حقیقت» زیر سایه سرمای تهران؛ سالن‌ها نیمه‌پر ماندند

نخستین روز نوزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در حالی در تهران آغاز شد که سرمای شدید و باران، حال‌وهوای خلوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته به پردیس ملت بخشیده بود. این رویداد همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر افتتاح شد و همین هم‌زمانی فضای جشنواره را از همان ابتدا رنگ و بویی مادرانه بخشید.

مراسم افتتاحیه، حدود ساعت ۱۵:۳۰ در سالن شماره ۹ پردیس ملت شروع شد و به‌عنوان یکی از افتتاحیه‌های خوش‌ریتم چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفت. تشویق‌های ممتد برای مادران حاضر در مراسم و احترام دسته‌جمعی حضار به مقام «مادر» آغازگر این رویداد بود. نمایش مستند «نامش زن» ساخته ماریا ماوتی نیز همین حس و حال را تقویت کرد.

روایتی مادرانه از میان آوار جنگ

مستند «نامش زن» که توسط یک مستندساز زن ساخته شده، ماجرای جنگ ۱۲ روزه را از زاویه‌ای متفاوت روایت می‌کند؛ از دل شیرخوارگاه «آمنه»، جایی که کودکان بی‌سرپرست در بحبوحه جنگ روزهای دشواری را پشت سر گذاشتند. ماوتی در این اثر با استفاده از سه خط روایی موازی که همگی حول محور مادران می‌چرخد، تلاش کرده تصویری انسانی و احساسی از عشق مادرانه ارائه دهد.

با وجود فضای احساسی و افتتاحیه چشم‌نواز، انتظار می‌رفت سالن اصلی جشنواره در آغاز کار مملو از علاقه‌مندان باشد، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها برخی صندلی‌ها خالی ماند.

حضور فیلمساز فلسطینی در میانه هوای سرد

در میان مهمانان روز اول، رشید مشهراوی فیلمساز سرشناس فلسطینی نیز حضور داشت. او در سخنانی کوتاه از عمق فاجعه‌ای گفت که مردم فلسطین، به‌ویژه در غزه، در این روزها با آن روبه‌رو هستند.

نمایش آثار شاخص در روز نخست

اولین روز جشنواره با نمایش مجموعه‌ای از آثار مستندسازان شناخته‌شده همراه بود. از جمله:

  • «چهارراه حوادث» به کارگردانی فرشاد اکتسابی، روایتی پژوهش‌محور از وضعیت تصادفات در ایران؛

  • «البرز وحشی» ساخته فرشاد افشین‌پور با گویندگی داود نماینده و تصاویری از حیات‌وحش البرز؛

  • «نبض در خط مقدم» اثر مرتضی شعبانی درباره روزهای پس از شهادت سیدحسن نصرالله و حملات سنگین رژیم صهیونیستی؛

  • «میریام» کاری از علی صدری‌نیا

  • «ارس، رود خروشان» ساخته هادی آفریده، مستندی طبیعت‌محور با روایت پیش‌برنده و آرام از رودخانه ارس؛

  • و «برای دخترم» از مهدی عوض‌زاده

مروری کوتاه بر برخی آثار روز اول

در «ارس، رود خروشان»، راوی از زبان خود رودخانه صحبت می‌کند و فیلم با ریتم آرامش، مخاطب را همراه می‌سازد.

«البرز وحشی» با تصاویر چشم‌نواز از البرز، گرچه نگاه دقیقی به زیست‌بوم منطقه دارد، اما به نظر می‌رسد در تدوین نهایی به انسجام بیشتری نیاز داشته باشد.

«نبض در خط مقدم» نیز روایت مستقیم و میدانی شعبانی از مناطق هدف‌قرارگرفته در لبنان را نشان می‌دهد.

چالش همیشگی پارکینگ و تغییرات امسال

یکی از مشکلات هر ساله جشنواره حقیقت در پردیس ملت، کمبود فضای پارکینگ است. امسال اما با آزادسازی بخش‌هایی از ظرفیت‌های استفاده‌نشده، شرایط نسبتاً مطلوب‌تری برای مخاطبان فراهم شد؛ هرچند روز نخست به دلیل خلوتی، هنوز محکی جدی برای این تمهیدات نبود.

سرمای تهران، جشنواره را کم‌رمق کرد

تهران شب گذشته به دمای حدود ۷ درجه رسید و این سرمای زودهنگام تأثیر محسوسی بر میزان استقبال داشت. بعضی سالن‌ها حتی در سانس‌های پربازدید نیز خالی ماندند. برای نمونه، فیلمی از یک کارگردان مطرح نتوانست سالن کوچک خود را پر کند و سانس دیگری تنها با حدود ۱۰ تا ۱۵ تماشاگر برگزار شد.

به‌نظر می‌رسد هوای سرد و بارانی مهم‌ترین عامل کاهش استقبال روز نخست جشنواره سینما حقیقت بوده است.

منبع: تسنیم

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست
پربازدیدترین مقالات
پربازدیدترین خبرها
جدیدترین مقالات