روز چهارم سینما حقیقت؛ سالن خالی آتنبرو و استقبال پررنگ از مهرداد اسکویی

انتشار: 23 آذر 1404 15:53
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
پاراج-
روز چهارم سینما حقیقت؛ سالن خالی آتنبرو و استقبال پررنگ از مهرداد اسکویی

چهارمین روز از جشنواره «سینما حقیقت» با فراز و فرودهای قابل‌توجهی در میزان استقبال مخاطبان همراه شد؛ روزی که در آن یک مستند بین‌المللی با سالن تقریباً خالی اکران شد، اما فیلم جدید مهرداد اسکویی توانست مخاطبان زیادی را به پردیس سینمایی ملت بکشاند.

شنبه ۲۲ آذرماه و هم‌زمان با روز چهارم جشنواره، برخلاف پنجشنبه و جمعه که سالن‌های پردیس ملت شلوغ‌تر بود، حضور مخاطبان کاهش محسوسی داشت. با این حال، برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف جشنواره روی پرده رفت و چند اثر مورد توجه قرار گرفت.

در این روز، مستندهایی از جمله «میریام» ساخته علی صدری‌نیا، «هوران» به کارگردانی سیدعدنان طاهری، «سکو» از فرید پناه‌نژاد، «حلقه» ساخته رایحه مظفریان و زهرا دشت‌بشی، «طجرشت» از شهرام درخشان، «جایی برای ایستادن» به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی، «هویدا؛ یک پرتره صوتی» ساخته محسن کریمیان، «شنا خلاف جهت» از جواد رزاقی‌زاده، «لاماسو» به کارگردانی سیدمسعود امامی و «نارکیس» ساخته زینب کریمی نمایش داده شدند.

«لاماسو»؛ مستندی پرانرژی در فضای ورزش

«لاماسو» ساخته سیدمسعود امامی از آثار پرتحرک جشنواره امسال به شمار می‌رود. این مستند با تمرکز بر زندگی امیرعلی اکبری، مسیر پرچالش او را از دنیای کشتی تا حضور در رقابت‌های MMA روایت می‌کند. ریتم تند، فضای پرهیجان و همراهی صریح سوژه با دوربین، از نقاط قوت این مستند ورزشی است که توانسته توجه مخاطبان را تا پایان فیلم حفظ کند.

«میریام»؛ تجربه‌ای متفاوت اما کم‌کشش

مستند بلند «میریام» جدیدترین اثر علی صدری‌نیا، برخلاف آثار آرشیوی و تاریخی پیشین او، با واکنش‌های سردتری مواجه شد. فیلم داستان دختری ایرانی را روایت می‌کند که هم‌زمان با آغاز جنگ

لبنان و اسرائیل، با یک تماس تلفنی راهی بیروت می‌شود و درگیر اتفاقاتی پیچیده می‌گردد. با این حال، روایت کند و تدوین نه‌چندان روان باعث شده فیلم نتواند ارتباط مؤثری با مخاطب برقرار کند.

«شنا خلاف جهت»؛ نگاهی انسانی به اوتیسم

مستند «شنا خلاف جهت» به کارگردانی جواد رزاقی‌زاده از آثار تأمل‌برانگیز جشنواره است. فیلم با دو روایت موازی، زندگی امیدرضا سپهری، کارگردان تئاتر مبتلا به اوتیسم، و محمدحسین، نوجوان ۱۷ ساله دارای اوتیسم را دنبال می‌کند. نقطه اتصال این دو مسیر، هنر است؛ جایی که هر دو شخصیت تلاش می‌کنند از دل آن به معنا و امید برسند. فیلم تأکید دارد که اوتیسم نه مانع، بلکه می‌تواند زمینه‌ای برای شکوفایی باشد.

اکران‌های ویژه؛ تضاد در استقبال

روز چهارم جشنواره دو اکران ویژه داشت. مستند «اقیانوس با دیوید آتنبرو» در سانس ساعت ۲۰ با حضور کمتر از ۲۰ تماشاگر در سالنی خلوت به نمایش درآمد. در مقابل، سانس ساعت ۲۲ و اکران مستند «روباه و ماه صورتی» به کارگردانی مهرداد اسکویی با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شد. این فیلم پیش‌تر موفق به کسب جایزه بخش بین‌الملل جشنواره ایدفا شده بود.

نکوداشت فرهاد ورهرام در سینما حقیقت

آیین بزرگداشت فرهاد ورهرام، مستندساز پیشکسوت، یکی دیگر از بخش‌های مهم روز چهارم بود. محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره، در این مراسم از ورهرام به‌عنوان فیلمسازی بی‌حاشیه، پرتلاش و الهام‌بخش یاد کرد و بر نقش او در شکل‌گیری سینمای مستند ایران تأکید داشت. او عشق عمیق ورهرام به ایران را از شاخصه‌های اصلی آثارش دانست.

در ادامه، نشان فیروزه جشنواره سینما حقیقت به فرهاد ورهرام اهدا شد و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند نیز از این هنرمند تجلیل کرد. همچنین مستندی درباره زندگی ورهرام به کارگردانی مهدی باقری برای حاضران به نمایش درآمد.

منبع: تسنیم

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست
پربازدیدترین مقالات
پربازدیدترین خبرها
جدیدترین مقالات