رکوردشکنی جیمز کامرون در صنعت سینما؛ تعداد نماهای جلوههای ویژه «آواتار ۳» فراتر از انتقامجویان
جیمز کامرون، کارگردان صاحبنام سینمای جهان، در جدیدترین مصاحبه خود با نشریه ونیتی فر (Vanity Fair) که در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۴ (۲۰ نوامبر ۲۰۲۵) منتشر شد، از ابعاد فنی حیرتانگیز سومین قسمت از مجموعه فیلمهای «آواتار» (Avatar) پرده برداشت. طبق اظهارات کامرون، قسمت سوم این فرنچایز که با عنوان رسمی «آواتار: آتش و خاکستر» (Avatar: Fire and Ash) شناخته میشود، دارای ۳۵۰۰ شات (نما) جلوههای ویژه بصری (VFX) است؛ رقمی که استانداردهای بلاکباسترهای هالیوودی را جابهجا کرده است.
کامرون در این گفتگو با مقایسه روند پیشرفت تکنولوژی در آثارش، به فیلم «نابودگر ۲: روز داوری» (Terminator 2: Judgment Day) اشاره کرد. او یادآور شد که در آن زمان متعهد شده بود تعداد نماهای کامپیوتری را محدود نگه دارد و در نهایت آن فیلم انقلابی تنها با ۴۲ شات جلوههای ویژه ساخته شد که تکمیل همان تعداد اندک نیز یک سال به طول انجامید. حال با گذشت بیش از سه دهه، فیلم «آواتار ۳» با ۳۵۰۰ شات که شامل تمام اجزای تصویر از جمله شخصیتها، حیوانات، درختان و حتی تکتک تیغههای چمن است، جهشی عظیم در این صنعت محسوب میشود.
برای درک بهتر مقیاس این پروژه، مقایسه آن با سایر آثار پرهزینه ضروری است. دن دلو، ناظر جلوههای ویژه استودیو مارول، پیشتر اعلام کرده بود که فیلم عظیم «انتقامجویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) شامل حدود ۲۵۰۰ شات جلوههای ویژه بود که برای خلق شخصیتهایی مثل تانوس و هالک هوشمند استفاده شد. همچنین زک اسنایدر در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) تأیید کرد که نسخه تدوین کارگردان فیلم «لیگ عدالت» (Justice League) حدود ۲۸۰۰ شات جلوههای ویژه داشته است. بنابراین، اثر جدید کامرون با اختلاف قابل توجهی از بزرگترین آثار ابرقهرمانی تاریخ پیشی گرفته است.
این حجم از پردازش دیجیتال توسط استودیوی مشهور «وتا افیکس» (Weta FX) در نیوزیلند انجام میشود. انتظار میرود «آواتار: آتش و خاکستر» که داستان آن حول محور قبیلهای جدید از ناویها به نام «مردم خاکستر» (Ash People) با ماهیتی خشنتر میچرخد، در اواخر آذر ۱۴۰۴ (دسامبر ۲۰۲۵) اکران شود. این فیلم با بودجهای که برخی منابع آن را فراتر از ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زدهاند، بار دیگر مرزهای واقعگرایی در سینمای دیجیتال را محک خواهد زد.
جیمز کامرون با اعلام وجود ۳۵۰۰ نمای تمام دیجیتال در «آواتار ۳»، نشان داد که همچنان پیشگام تکنولوژی در سینماست. عبور از رکوردهای مارول و دیسی، نه تنها یک دستاورد فنی، بلکه نشانهای از تغییر کامل پارادایم فیلمسازی به سمت دنیاهای تماماً شبیهسازی شده است.
