بهترین انیمیشن های ایرانی؛ پونمایی به سبک ایرانی
در طول سالهای متوالی صنعت و هنر انیمیشن ایران درجات بالایی را توانسته بپیماید و با وجود اینکه دسترسی هنرمندان به ابزارات مدرن پایین بوده، توانستهاند آثاری فاخر و حتی جهانی خلق کنند. با پاراج همراه باشید تا برخی از این انیمیشن های ایرانی را معرفی کنیم.
انیمیشن های ایرانی با زبانی شیرین و فرورفته در فرهنگ و هنر فارسی توانستهاند نه تنها در ایران بلکه در جهان طرفداران خود را پیدا کنند. پونمایی هایی مانند پهلوانان، آخرین داستان و پسر دلفینی جشنوارههای بسیاری را زیر و رو کردهاند و بر سر زبان مخاطبان جهانی افتاده اند. در این مقاله میخواهیم به برخی از این بهترین انیمیشن های ایرانی، داستان آنها و تیم تولید آنها اشاره کنیم. با ما همراه باشید.
بهترین کارتون های ایرانی
اینکه بتوانید به همراه کودکان خود از یک کارتون خوب و بومی استفاده ببرید بسیار ارزشمند است. اثاری که میتوانند در کنار سرگرم کننده بودن درسهای بسیاری را به شما بدهند. عناوینی که میخواهیم به شما معرفی کنیم بدون اسپویل و به همراه آلبوم تصاویر جذاب و تیزرهای تخصصی انیمیشن میباشند. اگر عنوانی میشناسید که باید در لیست قرار بگیرد حتما با ذکر آن در قسمت کامنتها ما را در بهتر شدن یاری کنید.
انیمیشن لوپتو که به کارگردانی عباس عسگری تولید شده، یکی از موفقیتهای بزرگ در سینمای انیمیشن ایران است. این اثر در سال 1401 ساخته شده و به داستانی پیرامون پدری به نام علی میپردازد که در کارگاه خود، اسباببازیهایی با خلاقیت بالا میسازد و با استفاده از آنها، به درمان بیماران کمک میکند. با این حال، با ورود یک ناشناس که در کارگاه خرابکاری میکند، داستان وارد فاز تازهای میشود و علی باید برای حل مشکلات جدید تلاش کند.
لوپتو نه تنها از نظر داستانی که به خاطر بهکارگیری عناصر فرهنگی و بومی ایرانی مورد توجه قرار گرفته، بلکه به دلیل ایجاد تصویری زیبا و رنگارنگ از ایران، مخاطبان بینالمللی را نیز به خود جذب کرده است. این انیمیشن تا کنون توانسته با استقبال خوبی در گیشه روبهرو شود و به یکی از پرفروشترین انیمیشنهای ایران تبدیل شود.
لوپتو با ارزیابیهای مثبتی از سوی تماشاگران و منتقدان مواجه شده و نمرات بالایی در پلتفرمهای ارزیابی فیلم دریافت کرده است. این انیمیشن نه تنها سرگرمکننده است بلکه بهعنوان یک ابزار درمانی نیز به کار میرود، نشان دهنده تأثیر مثبت هنر در زندگی انسانهاست.
انیمیشن بچه زرنگ به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی، و محمدجواد جنتی، یکی از آثار برجسته سینمای انیمیشن ایران است که در چند وقت اخیر به شهرت بالایی دست یافته است. این انیمیشن که تهیهکنندگی آن بر عهده حامد جعفری بوده، در ژانر ماجراجویی ساخته شده و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبهرو شده است.
داستان این انیمیشن درباره محسن، پسربچهای است که خود را یک ابرقهرمان میداند و در جنگلی ماجراجوییهایی را تجربه میکند. او در طی این ماجراجوییها با ببری آشنا میشود که تبدیل به یکی از نقاط عطف داستان میشود. مفهوم پرورش شخصیتهای کودک و نوجوان در این انیمیشن بهخوبی پردازش شده و شخصیتپردازیها بر اساس الگوهای موفق بینالمللی طراحی شدهاند.
بچه زرنگ همچنین با داستانی که بر تأثیرات فرهنگی تاکید دارد، سعی در بیان دغدغههای اجتماعی و فرهنگی دارد، بهطوری که شخصیت محسن نمایانگر ویژگیهای نسل جدید است و به نوعی بازتابدهنده تأثیر پذیری کودکان از فرهنگهای مختلف است. این انیمیشن به دلیل کیفیت بالای تولید و داستان جذاب و آموزندهاش، توانسته جوایز متعددی کسب کند و به عنوان یکی از موفقترین آثار سینمای کودک و نوجوان در ایران شناخته شود.
انیمیشن پسر دلفینی یک اثر خانوادگی و ماجراجویانه است که داستانش در دو دنیای متفاوت، زیر آب و روی خشکی، اتفاق میافتد. این انیمیشن با الهام از افسانههای بومی ایرانی ساخته شده و داستانی چند بُعدی را به تصویر میکشد که هم کودکان و هم بزرگسالان را به خود جذب میکند. داستان از سقوط یک هواپیما آغاز میشود که در آن یک دلفین جوان به نام سفید و مادرش یک نوزاد انسانی را نجات میدهند. پسر دلفینی با بزرگ شدن و کشف هویت انسانیاش، تصمیم میگیرد برای یافتن مادرش به خشکی برگردد.
این انیمیشن توانست در کشور روسیه نیز به موفقیت دست یابد و در اکرانهای بینالمللی فروش قابل توجهی داشته باشد. سازندگان انیمیشن با تکیه بر داستانهای فرهنگی و ارزشهای اسلامی، سعی کردهاند تا یک اثر فرهنگی معنادار و همزمان سرگرمکننده ارائه دهند که توانسته است مخاطبان متنوعی را به خود جلب کند. پسر دلفینی به دلیل کیفیت بالای تولید و داستان جذابش، به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای ایرانی شناخته شده و امید است که در بازارهای جهانی نیز به همین موفقیت دست یابد.
انیمیشن آخرین داستان، ساختهی اشکان رهگذر، یکی از آثار برجستهی انیمیشن ایرانی است که در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ تولید شده است. این انیمیشن که بر اساس داستانهای شاهنامه فردوسی، بهویژه داستان ضحاک و فریدون، پرداخته شده، توانسته توجه بسیاری از تماشاگران و منتقدین را به خود جلب کند.
داستان در زمانی اتفاق میافتد که دنیا تحت سلطه شیاطین و اهریمنان است. جمشید، با استفاده از قدرتهای الهی (فره ایزدی)، شیاطین را شکست میدهد اما به مرور زمان خودخواه و متکبر میشود و نهایتاً به دست پسرش ضحاک، که تحت تأثیر نیروهای اهریمنی پرورش یافته، سقوط میکند. داستان با قیام کاوه آهنگر و فریدون علیه ظلم ضحاک ادامه پیدا میکند، که نمادی از مبارزه با ظلم و بیداد است.
آخرین داستان نه تنها به خاطر داستان پردازی عمیق و شخصیتپردازی قوی شناخته شده، بلکه به دلیل استفاده از تکنیکهای نوین انیمیشنسازی و روایت خلاقانهی داستانهای کهن ایرانی، مورد تحسین قرار گرفته است. این انیمیشن در بسیاری از جشنوارههای بینالمللی به نمایش درآمده و جوایز متعددی را کسب کرده است. از جمله میتوان به توانایی خود در ترکیب داستانهای اسطورهای با مسائل معاصر اشاره کرد که آن را به یک اثر فرهنگی برجسته تبدیل کرده است.
انیمیشن تهران 1500 اثری کمدی و اولین پویانمایی سینمایی بلند ایران است که به کارگردانی بهرام عظیمی ساخته شده. این فیلم در سال 1392 به نمایش درآمد و با استقبال خوبی در گیشه مواجه شد، به گونهای که به عنوان یکی از ده فیلم برتر تاریخ سینمای ایران از لحاظ فروش شناخته میشود. داستان فیلم در آیندهای دور، در سال 1500 هجری شمسی رخ میدهد و زندگی شخصی به نام اکبر آقا را دنبال میکند که 160 سال عمر کرده است. در این دوره، رباتها در کنار انسانها زندگی میکنند و افراد ثروتمند میتوانند با استفاده از پیشرفتهای پزشکی تا 160 سال عمر کنند.
فیلمنامه تهران 1500 توسط بهرام عظیمی و امیرمسعود علمداری نوشته شده و به موضوعاتی چون تفاوت طبقاتی، پیشرفت تکنولوژی و تأثیر آن بر زندگی شهرنشینی میپردازد. بهرام عظیمی در مصاحبهها به تأکید گفته است که فیلم با وجود موانع و چالشهایی مانند ممیزیها، توانسته نقد اجتماعی هوشمندانهای ارائه دهد و همچنین توجه خاصی به جنبههای فنی و هنری انیمیشن داشتهاست.
سریال فوفو مسافری از کامادو که به کارگردانی میثم معراجی و تهیهکنندگی حسین بهمنی ساخته شده، یک مجموعه تلویزیونی در ژانر کمدی و فانتزی است. این سریال که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده، داستان موجودی عجیب و دوستداشتنی به نام فوفو را روایت میکند که از سیاره خود، کامادو، توسط نیروهای شرور پادشاه میتامیتا ربوده میشود. فوفو در حین انتقال به میتامیتا از سفینه بیرون پرتاب شده و در کره زمین فرود میآید، جایی که وارد خانهای شده و زندگی جدیدی را آغاز میکند.
این سریال با بهرهگیری از المانهای فانتزی و کمدی، به خلق داستانهایی میپردازد که در آنها آرتا و خانوادهاش با فوفو آشنا شده و در هر قسمت تجربههای جدیدی را پشت سر میگذارند. کودکان بیننده این سریال با داستانهایی مواجه میشوند که نه تنها سرگرمکننده هستند، بلکه آموزههایی درباره پیامدهای آرزوها و تصمیماتشان را نیز در بر دارند.
فوفو مسافری از کامادو با ترکیبی از جلوههای ویژه و انیمیشنهای جذاب، توانسته است توجه مخاطبان بخصوص کودکان و خانوادهها را به خود جلب کند. بازیگران شناختهشدهای مانند سید جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی و رضا شفیعی جم نیز در این سریال نقشآفرینی کردهاند که کیفیت تولید آن را افزایش داده است. این سریال نه تنها به خاطر داستانهای فانتزی بلکه به خاطر پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
سریال پهلوانان، یکی از سریالهای پویانمایی ایرانی است که به داستانهای پهلوانی و اخلاقی میپردازد. این مجموعه در ژانر کمدی و فانتزی ساخته شده و بر اساس شخصیتهای اسطورهای ایرانی مانند پوریای ولی توسعه یافته است. داستان اصلی سریال درباره پوریای ولی است که به تعلیم شاگردان خود در زورخانه میپردازد و با اسکندر که داروغه شهر است و نیتهای پلیدی دارد، درگیر میشود.
پوریای ولی با همکاری شاگردانش که پهلوان یاور، پهلوان صفی و پهلوان مفرد هستند، در مقابل مکر و حیلههای اسکندر ایستادگی میکنند. تکیهکلام معروف این سریال «یا علی مدد» است که در میان مخاطبان به یادماندنی شده است. این سریال همچنین دارای صحنههای هیجانانگیز و طنز است که آن را برای تماشاگران جذابتر میکند.
پهلوانان نه تنها در ایران بلکه در برخی دیگر از کشورها نیز به زبانهای مختلف دوبله شده و استقبال خوبی از آن به عمل آمده است. این سریال با پیامهای اخلاقی و داستانهای جذاب خود، توانسته است جایگاه ویژهای در میان برنامههای کودک و نوجوان ایرانی پیدا کند و به یکی از محبوبترین سریالهای پویانمایی تبدیل شود.
انیمیشن فیل شاه یکی از آثار برجسته انیمیشن ایرانی است که توسط هادی محمدیان کارگردانی شده و در سال 1396 منتشر گردید. این انیمیشن، داستانی خلاقانه و ماجراجویانه را در قالب یک فیلم انیمیشن به تصویر میکشد که در آن شخصیت اصلی، فیلی جوان و دست و پا چلفتی به نام شادفیل است. شادفیل به دلیل موقعیت برجسته پدرش در جنگل، انتظارات زیادی از او میرود اما او با وجود ناشیگریهای خود، با قلبی مهربان و بزرگ، تلاش میکند تا به دیگران کمک کند و از آسیب رساندن به آنها جلوگیری نماید.
فیلم با الهام از داستان قرآنی اصحاب فیل، به روایت داستانی درباره تلاش برای تخریب خانه کعبه که با شکست مواجه شده، میپردازد. این اثر، فرصتی برای والدین فراهم میآورد تا با فرزندانشان در مورد داستانهای قرآنی و مفاهیمی چون حق طلبی و مقابله با ظلم به گفتگو بپردازند.
فیل شاه توسط گروه هنر پویا تولید شده و در ایران به شهرت بالایی دست یافته است، به طوری که در اکران نوروزی 1397 رکورد فروش تاریخ انیمیشنهای ایران را شکسته و به پرفروشترین انیمیشن سینمای ایران تبدیل شده است. این انیمیشن نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بینالمللی نیز بازخوردهای مثبتی دریافت کرده و توانسته است توجه زیادی را به خود جلب کند.
انیمیشن شکرستان یک مجموعه پویانمایی ایرانی است که توسط مرکز صبا صدا و سیما تولید شده و از سال 1387 شروع به پخش شد. این سریال در فضایی خیالی و با داستانهایی که برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی است، به تصویر کشیده شده و دربرگیرنده شخصیتها و ماجراهای متنوع و جذابی است که میتواند هم کودکان و هم بزرگسالان را سرگرم کند.
شکرستان دارای بیش از ۱۸۰ شخصیت مختلف است که در داستانهای متفاوت هر قسمت به نمایش گذاشته میشوند. از شخصیتهای محوری میتوان به بهلول، که خردمندی دیوانهوار است و همیشه راه حل مشکلات را میداند، اشاره کرد. پادشاه و وزیر نیز دو شخصیت دیگر هستند که در داستانها نقشهایی کلیدی ایفا میکنند. فرصت و شعبون نیز دو نوچه قلدری هستند که بخشهایی از طنز داستانها را رقم میزنند.
سریال با طراحی داستانها بر اساس ضربالمثلها و داستانهای قدیمی و عامیانه ایرانی، تلاش کرده تا با زبانی طنز و در عین حال عمیق، مفاهیم اخلاقی و فرهنگی را به نسل جدید منتقل کند و به بینندگان خود آموزههایی ارزشمند بدهد. این مجموعه به خاطر محتوای فرهنگی غنی و رویکرد خلاقانه در تولید داستانها و شخصیتها، توانسته است جایگاه ویژهای در میان انیمیشنهای ایرانی پیدا کند.
نبرد خلیج فارسی یک انیمیشن ایرانی به کارگردانی کیانوش دالوند است که در ژانری اکشن و حماسی به تاریخ 1392 اکران شد. داستان این انیمیشن در باره جنگ میان نیروهای ایالات متحده آمریکا و نیروهای دریایی ایران است که در آینده به تصویر کشیده میشود. داستان این فیلم با حمله آمریکا به تاسیسات اتمی ایران شروع میشود و قدرت نظامی ایران را به تصویر میکشد.
ببعی یکی از جدیدترین آثار انیمیشن ایرانی است که در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است. این انیمیشن سهبعدی که توسط میثم حسینی و حسین صفارزادگان کارگردانی شده و به تهیهکنندگی محمد مهدی مشکوری تولید شده، داستان یک بره کوچک به نام ببعی را روایت میکند که برخلاف طبیعتش، رؤیای پرواز در سر دارد. ببعی با الهام از شخصیت قهرمان مورد علاقهاش، جغد قهرمان، مصمم است تا از مرزهای محدودیتهای دنیای حیوانات عبور کند و به اولین برهای تبدیل شود که آسمان را تسخیر میکند.
داستان انیمیشن در جهانی فانتزی روایت میشود که در آن تنها پرندگان اجازه پرواز دارند و ببعی باید با چالشهای فراوانی روبهرو شود تا این رؤیا را به واقعیت تبدیل کند. او و دوستانش با تلاش و پشتکار تصمیم میگیرند که وارد مدرسهی پرواز شوند و در مسابقهای بزرگ شرکت کنند که میتواند زندگی آنها را برای همیشه تغییر دهد.
ببعی قهرمان با حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، توانست توجه ویژهای را به خود جلب کند و به عنوان یکی از برترین انیمیشنهای ایرانی در سال ۱۴۰۲ معرفی شود. این انیمیشن با پیام قدرتمند خواستن توانستن است تلاش دارد به مخاطبان جوان خود نشان دهد که با تلاش و پشتکار میتوان بر هر مانعی غلبه کرد و به رویاها دست یافت.
سخن پایاین
در این مقاله، با معرفی و بررسی چندین انیمیشن برجسته ایرانی از جمله "لوپتو"، "بچه زرنگ"، "پسر دلفینی"، "آخرین داستان"، "تهران ۱۵۰۰"، "فیل شاه"، و "شکرستان"، تلاش کردیم تا نمایی گسترده از تنوع و غنای فرهنگی و هنری این آثار را به تصویر بکشیم. هرکدام از این انیمیشنها به نوعی بازتابدهنده داستانها، فرهنگها و ارزشهایی است که در جامعه ایرانی وجود دارد و نشاندهنده توانمندیها و خلاقیتهای فیلمسازان و هنرمندان ایرانی در عرصه بینالمللی است.
انیمیشنهای ایرانی نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز توانستهاند توجهها را به خود جلب کنند و از این رو، ارزش تقدیر و تحسین را دارند. این آثار، که هرکدام دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند، نه تنها به ارتقای سطح کیفی انیمیشن در ایران کمک کردهاند، بلکه به عنوان پلهای فرهنگی عمل میکنند که میتوانند درک و شناخت بهتری بین فرهنگها ایجاد کنند. امید است که این نگاه و تلاشها، در آینده به شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت و معرفی استعدادهای نوظهور در این عرصه منجر شود. در انتهای این مقاله از شما دعوت میکنیم با رای دادن به انیمییشن مورد علاقه خودتان دیگران را در حسن انتخاب عنوانتان شریک کنید. همیشه پاراجی بمانید و خدانگهدار.