فیلم فانتزی چینی؛ بهترین فیلم های افسانه ای چینی
دنیای فیلم فانتزی بر ستونهایی از جنس قصه و افسانه بنا شده و چه کشوری پر افسانه تر از چین؟ فیلم های فانتزی چینی حق مطلب را در این ژانر ادا کردهاند و هرچند کمتر از دیگران دیدهشدهاند اما با داستانهایی جذاب پرده نقرهای را تزیین کردهاند. سرزمین اژدها، سرزمین جنگجویان افسانهای، زادگاه پادشاه میمونها و صاحب یکی از عجایب هفتگانه جهان دیوار چین.
فیلم های چینی فانتزی توانسته اند با ترکیب عمیق فرهنگ کهن و خیالپردازیهای ماورایی، آثاری خلق کنند که تماشاگر را به دل اساطیر چین باستان میبرد. در این دنیای جادویی، هر شیء و هر شخصیت رازهای خودش را دارد. شاید اژدهایی از قلب کوههای شرقی بیرون بزند یا روحی افسانهای در میان درختان سرگردان باشد. و البته نباید فراموش کنیم که اغلب این داستانها با مضامین عشق، افتخار، قدرت، و جنگجویانی که برای عدالت میجنگند در هم تنیدهاند.
لیست فیلم های افسانه ای چینی
اگر اهل ماجراجویی هستید و دلتان میخواهد به دنیایی پر از جادو و افسانه سفر کنید، بدون تردید فیلم های فانتزی چینی باید در لیست تماشا هایتان قرار بگیرند. در ادامه به معرفی تعدادی از این فیلمهای دیدنی میپردازیم. نگران نباشید این فیلم ها به دور از اسپویل به شما معرفی میشوند و در کنارشان میتوانید از تصاویر جذاب، پادکستی کامل کننده و تیزرهای تخصصی لذت ببرید.
افسانه مروارید ناگا جایی است که آسمانها در جستجوی انتقام میلرزند و افسانهها از دل تاریخ برخاستهاند تا دوباره جهان را تغییر دهند.
افسانه مروارید ناگا جایی میان افسانهها در شهری به نام اورانو پلیس روایت میشود. اینجا قبیلهای از موجودات بالدار روزگاری بر آسمانها حکمرانی میکردند اما پس از شکست تلخی که از انسانها متحمل شدند، بالهایشان را از دست دادند و قدرت پرواز خود را برای همیشه پشت سر گذاشتند. اما یکی از بازماندگان سلطنتی این قبیله به نام شوله (با بازی سیمون یام) به دنبال انتقام است و برای آن، مرواریدهای جادویی ناگا را جستجو میکند؛ مرواریدها میتوانند سرنوشت این قبیله و انسانها را جابهجا کند.
یکی از نکات جالب در مورد این فیلم، ارتباط عمیق آن با افسانهها و تاریخ کهن چین است. جهان نولند، که این داستان در آن رخ میدهد، برگرفته از سری رمانهایی است که جهانهای مختلف اساطیری را به تصویر میکشد. از دیگر حقایق جالب فیلم این است که پایان آن با دو صحنه کوتاه بعد از تیتراژ همراه است، که به نوعی پنجرهای کوچک برای دنبالههای احتمالی آینده باز میکند. با بودجهای بالغ بر 38 میلیون دلار، این فیلم توانست به فروش بیش از 17 میلیون دلار در باکس آفیس جهانی دست یابد و هر چند نقدهای متنوعی دریافت کرد، اما همچنان به خاطر تمهای جذاب و طراحیهای شگفتانگیزش به یکی از فیلم های افسانه ای تخیلی چینی برتر تبدیل شدهاست.
به مکانی آشنا برویم؛ جادهای که تاریخ و فرهنگ چین را به تاریخ و فرهنگ ما پیوند میدهد! در یکی از بهترین فیلم های فانتزی چینی جکی چان اینبار شمشیرش را برای دفاع از امنیت جاده ابریشم میچرخاند.
شمشیر اژدها در دوران سلسله (هان) چین روایت میشود و داستان هوو آن را دنبال میکند که پس از تهمت خیانت، به بردگی فرستاده میشود. همزمان، لوکیوس، ژنرالی رومی، فرزند کوچک پادشاه را از دست برادر حریصش که به جان او چشم دوخته فراری میدهد و به چین پناه میآورد. برخورد این دو مرد در صحرای غربی چین نقطه عطف داستان است.
فیلم شمشیر اژدها در شرایط بسیار سختی فیلمبرداری شد؛ صحنههای نبرد در گرمای سوزان بیابانهای گوبی با لباسهای تاریخی که اتفاقا بسیار سنگین هستند به شدت چالشبرانگیز بود.
گاردین در مقالهای به این فیلم اشاره میکند و مینویسد:
فیلم دنیل لی که در چین موفقیتی بزرگ در گیشه داشت، با جلوههای بصری جذاب خود، اکران محدودی در بریتانیا همراه با انتشار همزمان در پلتفرمهای دیجیتال تجربه کرد. این فیلم مطمئناً دارای جلوههای دیداری کافی برای هر سینما است، زیرا داستان سلسله هان، جنگهای قبیلهای و لشکرکشیهای رومی را در جاده ابریشم بهگونهای تخیلی ترکیب میکند و شامل هنرهای رزمی، مانورهای نظامی و همکاری گروهی در ساخت و ساز است.
به دنیایی وارد شویم که در آن هیولاها نه تنها موجودات ترسناک نیستند، بلکه قلبهایی گرم و داستانهایی پیچیده دارند. کارگردان فیلم شرک 3 اینبار به دنبال ساخت یک فیلم چینی تخیلی فانتزی رفتهاست.
شکار هیولا در جهانی اتفاق میافتد که انسانها و هیولاها در دو دنیای جداگانه زندگی میکنند. اما زمانی که یک ملکه هیولا یک نیمه انسان به نام ووبا به دنیا میآورد، این تولد تعادل میان دو جهان را به هم میزند. فرزندی دو رگه، نیمه انسان و نیمه هیولا که از طرف هر دو نژاد به مرگ محکوم شده و شکار میشود. اما سونگ تیانیین، یک انسان که به طور تصادفی پدر این هیولا شده، همراه با هو شیائولان، به دنبال محافظت از ووبا میروند و سفری پر ماجرا برای نجات او آغاز میشود.
فیلم شکار هیولا با الهام از کتاب کلاسیک چینی شان های جینگ (کتاب کوهها و دریاها) ساخته شده است؛ کتابی که به توصیف موجودات افسانهای در کوهها و دریاهای چین میپردازد.
البته جالب است بدانید که نقش اصلی مرد فیلم ابتدا به کایکو سپرده شده بود، اما پس از دستگیری او به دلیل اتهام مصرف مواد مخدر، نقش او به جینگ بوران واگذار شد و حدود 70 درصد از فیلم مجدداً فیلمبرداری شد.
پوست رنگ شده داستانی از دنیایی است که در آن ظاهر تنها پوستهای است که حقیقتهای تاریک و هراسانگیز زیر آن پنهان شدهاند.
پوست رنگ شده برگرفته از داستانی کلاسیک از کتاب داستانهای غریبه نوشته پو سونگلینگ است. داستان حول محور روح روباهی به نام شیائو وی میچرخد که برای حفظ زیبایی و جاودانگیاش، قلب انسانها را میخورد. او با فریب دادن ژنرال وانگ شنگ، وارد خانه او میشود و تظاهر میکند که یک زن بیگناه است. همسر وانگ شنگ، پئی رونگ، به تدریج به رفتارهای عجیب و غریب این زن زیبا مشکوک میشود و با کمک یک جنگجوی کهنهکار به نام پانگ یونگ، حقیقت وحشتناک پشت ظاهر زیبا و مهربان او را کشف میکند. داستان در نهایت به تقابل عشق، فداکاری و نبرد میان انسان و موجودات فراطبیعی ختم میشود.
این فیلم جادوگری چینی از نظر جلوههای ویژه و طراحی صحنه یکی از برجستهترین آثار سالهای اخیر سینمای چین بود و توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. این فیلم توانست در کمتر از شش روز، بیش از 100 میلیون یوآن در باکس آفیس چین کسب کند و به یکی از پرفروشترین فیلم های چینی فانتزی آن دوران تبدیل شود. فیلم به عنوان نماینده رسمی هنگ کنگ در بخش فیلم های خارجی زبان جوایز اسکار 2009 نیز انتخاب شد، اما به فهرست نهایی راه پیدا نکرد.
احتمالا با مفهوم یین یانگ (دو نیروی متضاد اما مکمل) آشنایی دارید یا آن را در بسیاری از فیلمها و انیمیشنها دیدهاید! این موضوع با تمرکز به تعادل میان خیر و شر چارچوب اصلی ساخت یکی از فیلم های فانتزی چینی جذاب شده است.
در جهان استاد یین یانگ: رویای ابدیت، ماری شیطانی و بزرگ هر سیصد سال یک بار از خواب عمیق خود بیدار میشود و جهان را تهدید میکند. در این زمان، استادان یین یانگ به همراه جنگجویانی قوی به پایتخت فراخوانده میشوند تا در مراسم آسمانی شرکت کنند و با اتحاد، شیطان را دوباره مهار کنند. کینگمینگ که به فرمان استاد خود به پایتخت میرود، در این ماموریت خطیر قرار میگیرد. او به همراه بویای و استادان دیگر باید مار شیطانی را دوباره مهر و موم کنند. اما به زودی مشخص میشود که ماجرا بسیار پیچیدهتر از آن است که به نظر میرسد.
این فیلم که بر اساس رمان مشهور اونمیوجی نوشته باکو یوم ماکورا ساخته شده، در چین و سپس در سطح جهانی از طریق نتفلیکس به نمایش درآمد. یکی از نکات جالب در مورد فیلم، تمرینهای طاقتفرسای دنگ لون برای ایفای نقش بویای است. او برای این نقش، به مدت هشت ماه تحت رژیم غذایی و تمرینات شدید قرار داشت و نزدیک به 5 کیلوگرم عضله به دست آورد. همچنین، به دلیل اکشنهای پیچیده فیلم، بیش از 80 درصد از صحنههای مبارزه بدون استفاده از بدلکار فیلمبرداری شده است. این فیلم از نظر جلوههای بصری به شدت تحسین شده و یکی از نقاط قوت آن طراحی جهانهای جادویی و استثنایی است که الهام گرفته از فرهنگهای کهن آسیایی است.
افسانههای چین پر از شخصیتهای جذابی هستند که خدایان را به چالش کشیدهاند و البته سزای کار خود را نیز دریافت کردهاند در یکی از بهترین فیلم های فانتزی چینی دو ستاره بزرگ رزمی با همکاری یکدیگر درخشیدهاند.
داستان پادشاهی ممنوعه با جیسون، یک نوجوان آمریکایی آغاز میشود که عاشق فیلم های کونگ فو است. او به طور تصادفی در یک مغازه پنهانی در چایناتاون یک چوب جادویی متعلق به شاه میمون افسانهای پیدا میکند. با لمس این چوب، او مستقیم به چین باستان منتقل میشود و متوجه میشود که باید با کمک لو یان، راهب خاموش و گنجینه طلایی، شاه میمون را از زندانی که توسط جنگسالار سنگدل یشم ایجاد شده است، آزاد کند.
جکی چان و جت لی هردو اظهار داشتند که همکاری با یکدیگر در صحنههای مبارزه به طرز شگفتانگیزی راحت بود، به طوری که بیشتر صحنههای اکشن در یک برداشت به نتیجه میرسید. جکی چان حتی بیان کرد که برای اولین بار در دهه گذشته با کسی مبارزه کرده که حرکاتش به اندازه او سریع و هماهنگ بوده است. این فیلم با بودجه 55 میلیون دلاری ساخته شد و در باکس آفیس جهانی بیش از 127 میلیون دلار فروش داشت.
فیلم رضایت 60 درصدی مخاطبان و 63 درصدی منتقدان را در سایت روتن تومیتو به دست آورده و در سایت نیویورک تایمز به عنوان؛ تلاشی وفادارانه و صادقانه برای ادای احترام به برخی از سنتهای سینمایی کهن و محبوب چین معرفی شده است.
چه چیزی میتواند فانتزی تر از سفر یک نویسنده چینی باشد؟ خدایی که هرچه خلق میکند به دنیا وارد میشود.
داستان سفر طولانی یک نویسنده با گوان نینگ آغاز میشود، مردی که به دنبال دختر گمشدهاش است و به وسیله یک شرکت بزرگ استخدام میشود تا نویسندهای به نام لو کونگون را بکشد. لو کونگون نویسنده یک سری رمانهای فانتزی است که در آنها یک قهرمان نوجوان تلاش میکند تا رژیم ستمگر ردمان را سرنگون کند. اما به طرز عجیبی، اتفاقات رمانهای لو به دنیای واقعی نفوذ میکنند و آنچه که او مینویسد، تاثیرات فیزیکی و واقعی در دنیای اطرافش به وجود میآورد. گوان نینگ در این سفر پیچیده باید با حقیقتهایی روبرو شود که تمام واقعیتهایش را به چالش میکشند.
یکی از نکات برجسته فیلم، تلفیق هنرمندانه بین واقعیت و دنیای خیالی است که با جلوههای ویژه بصری چشمگیر و طراحی صحنهای عظیم به تصویر کشیده شده است. فیلم در چندین جشنواره مورد تحسین قرار گرفت و برای بهترین کارگردانی و بهترین جلوههای بصری در خروس طلایی نامزد شد.
پیشتولید و جلوههای ویژه فیلم بیش از دو سال به طول انجامید و دنیای خیالیای که در رمانهای کونگون به تصویر کشیده شده، با جزئیات خیرهکنندهای خلق شد. از نبردهای هیجانانگیز با موجودات جادویی و صحنههای اکشن نفسگیر در دنیای واقعی، فیلم توانسته است به خوبی ترکیبی از دو جهان متفاوت را ارائه دهد.
به دنیایی وارد شوید که در آن چین باستان به میدان تقابلهای خطرناک جادویی و توطئههای سیاسی تبدیل شدهاست.
وقایع فیلم کاراگاه دی: راز شبح آتشین در دوران دودمان تانگ در چین رخ میدهد و بر اساس زندگی دی رنجی، یکی از بزرگترین مقامات رسمی این دوره است. چندین مقام بلند پایه به شکلی مشکوک در آتش میسوزند، امپراتور وو زتیان تصمیم میگیرد که دی، کاراگاهی در تبعید را بازگرداند تا این معما را حل کند. دی در حالی که با همکارانی چون افسر پی دانگلای و شمشیرزن شنگوان جینگار همکاری میکند، باید در برابر نیروهای تاریک و توطئههای پیچیدهای که در قلب امپراتوری نهفته است، ایستادگی کند.
یکی از ویژگیهای جالب فیلم، طراحی عظیم و باشکوه مجسمه 80 متری امپراتور وو زتیان است که نقش مهمی در فیلم ایفا میکند. این مجسمه که حدود 12 میلیون دلار هزینه ساخت آن بود، یکی از بزرگترین سازههای سینمایی ساخته شده در چین است و نشاندهنده قدرت بصری فیلم است (بالاخره ساخت فیلم های چینی فانتزی برتر هزینه دارد). برای صحنههای اکشن فیلم، تیم بدلکاری به کارگردانی سامو هونگ، یکی از بزرگترین کارگردانان اکشن سینمای هنگ کنگ، بیش از 70 سیم در یک صحنه برای بدلکاری استفاده کردند، که این صحنهها یکی از جذابترین و پیچیدهترین صحنههای بدلکاری در سینمای آسیا به شمار میآیند.
صخره سرخ قصهای از نبردی تاریخی است که تاریخ چین را در آتش و استراتژی غرق میکند؛ جایی که فرماندهان بزرگ با نقشههای پیچیده و نبردهای عظیم برای بقا و شرف میجنگند.
فیلم صخره سرخ به یک نبرد تاریخی در چین اشاره دارد که بسیاری از معادلات سیاسی و نظامی این کشور را تغییر میدهد، جایی که نیروهای لیو بی و سون کوان با هم متحد میشوند (افسانه سه برادر را به یاد دارید؟) تا در برابر ارتش عظیم کائو کائو که قصد دارد تمامی چین را تحت کنترل خود درآورد، بایستند. در طول داستان، شاهد استراتژیهای نظامی فوقالعاده و نبردهای حماسی هستیم که شامل استفاده از آتش، کشتیهای جنگی و نیروهای زمینی است.
این فیلم نه تنها از لحاظ تاریخی دقیق است، بلکه به خاطر جلوههای بصری خیرهکننده و نبردهای حماسی خود نیز مورد تحسین قرار گرفت. ارتش چین به سازندگان فیلم کمک کرد و حدود 1500 سرباز را برای صحنههای اکشن عظیم در اختیار آنها قرار داد. فیلم در لوکیشنهایی در چین و نیوزلند فیلمبرداری شد و با ترکیبی از صحنههای واقعی و جلوههای ویژه رایانهای، توانست چشماندازهای باورنکردنی از نبردها و مناظر طبیعی ارائه دهد. موسیقی فیلم توسط تارو ایواشیرو ساخته شد که با ترکیب عناصر موسیقی سنتی و مدرن، فضایی حماسی و تاثیرگذار برای فیلم خلق کرد.
صخره سرخ با بودجهای حدود 80 میلیون دلار تولید شد و به یکی از گرانترین فیلم های فانتزی چینی تبدیل گردید. البته که فیلم توانست با فروش 129 میلیون دلاری خود و کسب مقام 52 ام باکس آفیس سال 2008 این هزینه را به خوبی جبران کند.
فیلم بعدی یکی از آثاری است که شما را تا لحظه آخر درگیر خودش میکند به گونهای که نمیتوانید بفهمید مرزبندیها واقعا کجاست. آخرین و یکی از بهترین آثار هنرهای رزمی جت لی؛ قهرمان.
داستان قهرمان به دوران جنگهای بین ایالتی چین برمیگردد، زمانی که کشور چین به هفت ایالت جداگانه تقسیم شده بود و هر کدام برای تسلط بر دیگران میجنگیدند. بینام به دربار پادشاه چین دعوت میشود تا گزارشی از قتل سه قاتل بزرگ: برف پرنده، شمشیر شکسته و آسمان بلند ارائه دهد. او با استفاده از داستانهای پیچیده و متفاوتی از نحوه شکست این قاتلان، هدفی شخصی را دنبال میکند.
راجر ایبرت در مقالهای این فیلم را به شکل شاعرانه توصیف میکند و میگوید:
فیلمی مانند Hero نشان میدهد که چگونه ژانر هنرهای رزمی از اکشن و خشونت فراتر میرود و به قلمرو شعر، باله و فلسفه وارد میشود. خشونت در این فیلم فقط بهطور تصادفی اتفاق میافتد. آنچه اهمیت دارد، نه شیوه کشتن، بلکه شیوه مردن است: در جامعهای که به هنر شمشیرزنی و مرگ با دیدگاه ذن نگاه میکند، ممکن است کسی با باختن پیروز شود.
سخن پایانیسینمای چین با افسانهها و روایتهایش، پنجرهای به جهانی است که در آن تاریخ با افسانهها در هم میآمیزد و قهرمانان به ما یادآوری میکنند که حتی در میان تاریکیها، امید و آرمانها همچنان روشن میمانند. از مبارزات حماسی تا جادوی افسانهها، این فیلمها ما را به دنیایی میبرند که در آن هر صحنه، هر نبرد و هر حرکت، معنای عمیقی در خود دارد. آنچه این آثار را خاص میکند، نه فقط جلوههای بصری شگفتانگیز یا داستانهای پیچیدهشان، بلکه تاملات فلسفی و روح عمیقی است که در لایههای پنهان هر داستان جاری است.
در نهایت، فیلم های فانتزی چینی فقط برای سرگرمی نیستند؛ آنها ما را به تامل درباره ارزشهایی همچون شرف، فداکاری، عشق و پیروزی بر تاریکیهای درونیمان دعوت میکنند. در پایان این مقاله از شما دعوت میکنیم با حضور گرم خودتان و امتیازدهی به فیلم های مورد علاقهتان در قسمت ریتینگ سایت پاراج آنها را برای دیگران درخشانتر کنید. همیشه پاراجی بمانید و خدانگهدار.