فیلم ۲۸ سال بعد (2025-28 Years Later)



داستان فیلم ۲۸ سال بعد
فیلم ۲۸ سال بعد، یک تریلر دلهره آور پسا آخرالزمانی به کارگردانی دنی بویل است که فیلمنامه آن را بویل مشترکا با الکس گارلند نوشته است. این فیلم دنباله فیلم های 28 روز بعد و 28 هفته بعد به شمار می رود و سومین قسمت از این مجموعه فیلم محسوب می شود. پس از وقایع 28 هفته بعد، گروهی از بازماندگان باید در دنیایی که توسط انبوهی از زامبیهای آلوده ویران شده زنده بمانند. کیلیان مورفی، آرون تیلور جانسون و جودی کامر از جمله ستارگانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.
بازیگران فیلم ۲۸ سال بعد
خشم زامبیها اینبار از لنز یک آیفون فوران میکند، در جهانی که هم آشناست و هم ترسناکتر از همیشه؛ ۲۸ سال بعد بازگشتی است به قلب تاریکی، با چشمانی بازتر و دنیایی ویرانتر.
۲۸ سال بعد (28 Years Later 2025) یک دنباله ساده نیست؛ بازآفرینی یک افسانه است، آنهم با همان خالقان اصلی: دنی بویل و الکس گارلند. این دو که با ۲۸ روز بعد در سال ۲۰۰۲ ژانر زامبی را دوباره زنده کردند، حالا پس از دو دهه، با نگاهی پختهتر و جسورانهتر بازگشتهاند تا جهان فروپاشیدهای را بسازند که در آن ویروس، مرز میان انسانیت و وحشیگری را به بازی میگیرد. بویل، خالق فیلمهایی چون میلیونر زاغهنشین و ۱۲۷ ساعت، و گارلند، نویسنده و کارگردان آثاری مانند اکس ماکینا و جنگ داخلی، اینبار یک سهگانه کامل طراحی کردهاند که ۲۸ سال بعد تنها آغاز آن است.
فیلم نهفقط از نظر ساختار، بلکه از نظر فرم نیز جاهطلبانه است. فیلمبرداری با آیفون ۱۵ پرومکس در کنار نسبت تصویر عریض ۲.۷۶:۱، و بازگشت آنتونی داد منتل، فیلمبردار برنده اسکار، به پروژه، نوید روایتی میدهد که بین خامی و حماسه، واقعگرایی و اغراق سینمایی، تعادلی جسورانه برقرار میکند.
بازیگران ۲۸ سال بعد ترکیبی از ستارههای تثبیتشده و چهرههای نوظهور است. جودی کومر، بازیگر برنده بفتا برای کشتن ایو، در نقش آیلا درخشان ظاهر میشود. آرون تیلور-جانسون که او را از کیک-اس، انتقامجویان و حیوانات شبزی میشناسیم، نقش همسر او را بازی میکند. ریف فاینس، با سابقهای افسانهای در فهرست شیندلر و هری پاتر، شخصیت مرموز دکتر کلسون را ایفا میکند. اما آنچه آیندهی فرانچایز را شکل میدهد، حضور آلفی ویلیامز، نوجوان تازهکاریست که نقش کلیدی در کل سهگانه دارد.
هنرپیشههای ۲۸ سال بعد در نقشهایی ظاهر شدهاند که نهتنها درگیر مبارزه با ویروساند، بلکه با گذشته، حافظه و باورهای اخلاقی خود نیز دستوپنجه نرم میکنند. این فیلم قرار نیست فقط وحشت ایجاد کند؛ میخواهد چیزی درباره دنیای ما بگوید دنیایی که در آن قرنطینه، جداسازی و سقوط اجتماعی دیگر تخیل نیست، خاطره است.
از هماکنون زمزمههای جوایز شنیده میشود؛ بهویژه برای طراحی تولید، فیلمبرداری و بازی ویکاندر که در دنبالهی دوم حضور دارد. با جوایز تریلر طلایی و استقبال از کمپین بازاریابی، ۲۸ سال بعد نهفقط برای طرفداران قدیمی، بلکه برای نسلی جدید که در جهانی پسا بحران بزرگ شدهاند، به تجربهای سینمایی تبدیل خواهد شد که نمیتوان بیتفاوت از کنارش گذشت.