ناکامی گیشه نوروزی سینماها

اکران نوروزی سینماها در سال ۱۴۰۴ با وجود تنوع ژانری فیلمها، چندان موفق ظاهر نشد. با گذشت پنج هفته از شروع اکران، فروش کلی فیلمها به حدود ۲۲۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که تعداد تماشاگران نیز حدود ۲ میلیون نفر بود.
فیلمهای اکران نوروزی؛ از «دایناسور» تا «عینک قرمز»
امسال هشت فیلم با ژانرهای متفاوت از اسفند ۱۴۰۳ به عنوان آثار نوروزی اکران شدند:
دایناسور به کارگردانی مسعود اطیابی: ۹۶۴ هزار نفر تماشاگر و ۸۴ میلیارد تومان فروش
موسی کلیمالله به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا: ۴۳۷ هزار نفر تماشاگر و ۳۶ میلیارد تومان فروش
کوکتل مولوتوف به کارگردانی حسین دوماری: ۳۲۷ هزار نفر تماشاگر و ۳۰ میلیارد تومان فروش
رها به کارگردانی حسام فرهمند: ۲۰۰ هزار نفر تماشاگر و ۱۹ میلیارد تومان فروش
پسر دلفینی ۲ به کارگردانی محمد خیراندیش: ۱۴۹ هزار نفر تماشاگر و ۱۱ میلیارد تومان فروش
پیشمرگ به کارگردانی علی غفاری: ۱۲۴ هزار نفر تماشاگر و ۷ میلیارد تومان فروش
بامبولک به کارگردانی آرش معیریان: ۹۶ هزار نفر تماشاگر و ۷ میلیارد تومان فروش
عینک قرمز به کارگردانی حسین مهکام: ۵۵۰۰ نفر تماشاگر و تنها ۴۵۱ میلیون تومان فروش
همچنین فیلم «۷۰ سی» که از آذرماه ۱۴۰۳ اکران شده بود، در دوره نوروزی با ۲۵۳ هزار نفر تماشاگر، ۲۳ میلیارد تومان فروش داشت.
آیا گیشه نوروزی شکست خورد؟
اگرچه فروش فیلمها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما باید توجه داشت که این رشد به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است. همچنین، همزمانی نوروز با ماه رمضان نیز بر کاهش استقبال مردم تأثیرگذار بوده است. برخی کارشناسان بر این باورند که شرایط اقتصادی و ترجیح تماشای محتوای خانگی نیز در این روند نقش داشته است.
از سوی دیگر، برخی فیلمها مانند عینک قرمز با تنها ۵۵۰۰ نفر تماشاگر در پنج هفته، نشاندهنده ناکامی کامل در جذب مخاطب است. در حالی که فیلم پرفروش «دایناسور» نیز با وجود فروش نسبتاً خوب، انتظارات را به طور کامل برآورده نکرده است.
نظر سینماگران و پیشبینی آینده
امیر قادری، منتقد سینما، سال گذشته در برنامه «هفت» پیشبینی کرده بود که اگر سینمای ایران در ژانرهای کمدی، اجتماعی و ارگانی روح تازهای نگیرد، به بنبست خواهد رسید. اکران نوروزی امسال به نوعی تأییدکننده این پیشبینی است.
باید دید آیا با پایان اکران نوروزی و ورود فیلمهای جدید، وضعیت گیشه بهبود خواهد یافت یا خیر. همچنین سینماداران و پخشکنندگان باید به ارزیابی دقیقتری از درآمد و هزینهها بپردازند تا بتوانند راهکارهایی برای جبران این وضعیت پیدا کنند.
منبع: سلام سینما