«راننده تاکسی ۳» پربینندهترین برنامه از ماه اکتبر در میان مخاطبان ۲۰ تا ۴۹ سال است
صنعت تلویزیون کره جنوبی در آخرین روزهای سال ۲۰۲۵ شاهد رقابتی نفسگیر در جدول پخش آخر هفته بود که در نهایت با پیروزی قاطع شبکه SBS و سریال پرطرفدار Taxi Driver 3 (راننده تاکسی ۳) همراه شد. بر اساس دادههای رسمی منتشر شده توسط موسسه نیلسن کره (Nielsen Korea)، اپیزود پخش شده در تاریخ ۲۷ دسامبر، نهتنها رکوردهای قبلی این فصل را جابجا کرد، بلکه توانست جایگاه این شبکه را در مهمترین شاخص تبلیغاتی، یعنی دموگرافیک ۲۰ تا ۴۹ سال، تثبیت کند.
تحلیل دادههای آماری: پادشاهی در "دموگرافیک طلایی" آمارها نشان میدهند که میانگین ریتینگ ملی این سریال به ۱۴.۰ درصد رسیده است که بالاترین رکورد ثبت شده برای فصل سوم محسوب میشود. اما آنچه برای مدیران اجرایی و تبلیغدهندگان اهمیت بیشتری دارد، جهش خیرهکننده سریال در بازه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال است. راننده تاکسی ۳ با کسب امتیاز ۴.۹ درصد در این شاخص کلیدی، رسماً به پربینندهترین برنامه تلویزیونی (شامل درام، ورایتی شو و اخبار) در تمامی کانالها از ماه اکتبر تاکنون تبدیل شده است. اهمیت این عدد در اکوسیستم رسانهای کره جنوبی بسیار بالاست. گروه سنی ۲۰۴۹ (۲۰ تا ۴۹ سال) به عنوان «گروه هدف خرید» (Purchasing Power Target) شناخته میشود و تعرفههای تبلیغاتی بر اساس نفوذ در این قشر تعیین میگردد. موفقیت راننده تاکسی ۳ در جذب این مخاطبان، آن هم در دورانی که پلتفرمهای استریمینگ (OTT) مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس بخش بزرگی از مخاطبان جوان را ربودهاند، یک پیروزی استراتژیک برای تلویزیون خطی (Linear TV) محسوب میشود.
آرایش رقابتی آخر هفته: جنگ کابل و آنتن سراسری در سوی دیگر میدان، درام آخر هفتهای شبکه KBS 2TV با نام Our Golden Days همچنان طبق سنت دیرینه این شبکه، با ۱۷.۱ درصد بیننده، صدرنشین آماری کل کشور است. با این حال، باید توجه داشت که درامهای آخر هفته KBS معمولاً مخاطبان مسنتر را هدف قرار میدهند و ضریب نفوذ تجاری کمتری نسبت به سریالهای پرمخاطب SBS دارند. همزمان، شبکه کابلی tvN با سریال حقوقی Pro Bono عملکردی قابل قبول داشته و با کسب ۶.۱ درصد بیننده، جایگاه نخست را در میان شبکههای کابلی حفظ کرده است. رشد ریتینگ Pro Bono در روز شنبه (که معمولاً به دلیل فعالیتهای اجتماعی مردم، ریتینگ پایینتری نسبت به یکشنبه دارد) نشاندهنده وفاداری مخاطبان به این درام است. در نهایت، شبکه JTBC با سریال Surely Tomorrow و ریتینگ ۳.۳ درصد، نیمه دوم پخش خود را آغاز کرده است که نشاندهنده رقابت سخت در جذب مخاطب در ساعت پیک (Prime Time) است.
استراتژی چندفصلی (Seasonal Format) موفقیت مداوم راننده تاکسی در فصل سوم، مهر تاییدی بر تغییر استراتژی درامسازی کره از مینیسریالهای ۱۶ قسمتی به سریالهای چندفصلی (مشابه مدل آمریکایی) است. شبکه SBS که پیشتر با The Penthouse و Dr. Romantic این مدل را آزموده بود، اکنون با راننده تاکسی به فرمولی پایدار برای حفظ مخاطب در درازمدت دست یافته است. با نزدیک شدن به پایان فصل سوم، انتظار میرود که ریتینگ این سریال در اپیزودهای نهایی حتی از مرز ۱۵ یا ۱۶ درصد نیز عبور کند که میتواند زمینهساز تمدید قرارداد بازیگران برای فصل چهارم باشد.
