اکران «مرد عنکبوتی ۴» از «ادیسه» نولان فاصله گرفت

شرکت سونی تاریخ اکران چهارمین قسمت از مجموعهی «مرد عنکبوتی» با بازی تام هالند را یک هفته به تعویق انداخت و از ۲۴ جولای به ۳۱ جولای ۲۰۲۶ تغییر داد. این جابهجایی باعث میشود این فیلم مارول دو هفته پس از «ادیسه»، اثر جدید کریستوفر نولان که ۱۷ جولای ۲۰۲۶ توسط یونیورسال روی پرده میرود، اکران شود؛ فیلمی که تام هالند هم در آن حضور دارد.
این تصمیم نهتنها به تام هالند اجازه میدهد از همزمانی اکران دو پروژهی بزرگش جلوگیری کند، بلکه برای سینماها هم مزیت بزرگی دارد. پیشتر، فاصلهی «مرد عنکبوتی» با «ادیسه» فقط یک هفته بود. «ادیسه» که با همکاری دوبارهی نولان و آیمکس ساخته شده، با دوربینهای پیشرفتهی این شرکت ضبط شده و قرار است بهصورت اختصاصی در سالنهای آیمکس نمایش داده شود. سونی هم قصد دارد مثل گذشته «مرد عنکبوتی» را در آیمکس و سالنهای ممتاز اکران کند.
با این برنامهریزی جدید، «ادیسه» دو هفته فرصت انحصاری برای استفاده از سالنهای آیمکس خواهد داشت. این اتفاق یادآور جولای ۲۰۲۳ است؛ زمانی که «مأموریت غیرممکن: تسویهحساب مرگبار» تنها یک هفته در آیمکس اکران شد و بعد «اوپنهایمر» نولان جایگزین آن شد. به گفتهی منابع نزدیک به صنعت سینما، این تغییر همچنین به سونی فرصت میدهد تا با آرامش بیشتری بازاریابی «مرد عنکبوتی ۴» را پیش ببرد و از تداخل تبلیغاتی با «ادیسه» که انتظار میرود توجه زیادی جلب کند، جلوگیری کند.
چهار ماه پیش، سونی پس از موفقیت «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در سال ۲۰۲۱، چهارمین فیلم تام هالند در نقش مرد عنکبوتی را به برنامهی اکرانش اضافه کرد. کارگردانی این پروژه بر عهدهی دستین دانیل کرتون است و تولید آن از تابستان آغاز خواهد شد. هنوز جز تام هالند، حضور بازیگر دیگری تأیید نشده و مشخص نیست که آیا زندایا، که در سه فیلم قبلی نقش MJ را بازی کرده، در این قسمت حضور خواهد داشت یا نه.
در مقابل، زندایا قطعاً در «ادیسه» نولان کنار تام هالند بازی خواهد کرد. این فیلم که اقتباسی از حماسهی هومر است، چند هفته پیش وارد مرحلهی تولید شد و یونیورسال اولین تصویر مت دیمن در نقش ادیسه را منتشر کرد. میا گاث، آن هاتاوی، لوپیتا نیونگاو، رابرت پتینسون، شارلیز ترون، بنی سفدی، جان برنتال و جان لگوئیزامو هم از دیگر ستارگان این پروژه هستند. شایعاتی هم وجود دارد که سونی ممکن است از حضور مشترک تام هالند و زندایا در هر دو فیلم برای کمپینهای تبلیغاتی مشترک استفاده کند و جذابیت بیشتری برای طرفداران ایجاد کند.