علاقه شینجی هیگوچی به تخریب قطار سریع‌السیر

انتشار: 2 اردیبهشت 1404 15:17
مطالعه : 3 دقیقه
پاراج-
علاقه شینجی هیگوچی به تخریب قطار سریع‌السیر

شینجی هیگوچی، فیلمساز ژاپنی، زیبایی را در قطارهای سریع‌السیر می‌یابد، اما دلیل اصلی این علاقه، میل به نابود کردن آن‌ها بر پرده سینماست! این تناقض خلاقانه، نیروی محرکه آخرین فیلم او، «انفجار قطار سریع‌السیر» (Bullet Train Explosion) برای نتفلیکس و بخش عمده‌ای از کارنامه تحسین‌شده اوست.

داستان فیلم و علاقه به تخریب

هیگوچی در رویداد نمایش فیلم آسیا-اقیانوسیه نتفلیکس در توکیو، درباره این فیلم که داستانش در ژاپن می‌گذرد، به ورایتی گفت:

نظم، دقتی که نماد آن است و چیزی که پایدار است... این چیزی است که من به آن کشیده می‌شوم، و چون خیلی دوستش دارم، می‌خواهم نابودش کنم.

داستان اصلی فیلم «انفجار قطار سریع‌السیر» (Bullet Train Explosion) درباره بمب‌هایی است که در یک قطار سریع‌السیر کار گذاشته شده‌اند و طوری تنظیم شده‌اند که اگر سرعت قطار به زیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، فوراً منفجر شوند. بمب‌گذار برای خنثی کردن بمب‌ها، ۱۰۰ میلیارد ین (حدود ۶۶۰ میلیون دلار) باج می‌خواهد و این موضوع خدمه، مسافران و کارکنان راه‌آهن را وارد یک مسابقه ناامیدانه با زمان می‌کند. هیگوچی همچنین از هیجان دیدن وقایع غیرمنتظره گفت:

من هیجان دیدن اتفاق افتادن چیزی که قرار نیست بیفتد را دوست دارم... این واقعاً به طرز عجیبی مرا هیجان‌زده می‌کند – مرا به وجد می‌آورد.

استاد توکوساتسو و بازسازی یک کلاسیک

هیگوچی به عنوان استاد توکوساتسو (جلوه‌های ویژه عملی ژاپنی، اغلب با استفاده از مینیاتور) شناخته می‌شود و قطارها اغلب در صحنه‌های تخریب بزرگ فیلم‌های او حضور دارند، مانند تخریب قطار در فیلم «شین گودزیلا» (Shin Godzilla) (محصول ۲۰۱۶) یا «روز قیامت: غرق شدن ژاپن» (Doomsday: The Sinking of Japan) (محصول ۲۰۰۶). فیلم جدید او بازسازی مدرنی از یک فیلم جنایی کلاسیک ژاپنی محصول ۱۹۷۵ با همین نام (یا نامی مشابه) است که در کودکی تأثیر عمیقی بر او گذاشت. او اولین بار در ۱۰ سالگی پس از فرار از مدرسه آن فیلم را دید:

چون اولین بار بود که از والدینم نافرمانی می‌کردم... به نوعی خودم را در آنجا دیدم و دیدم چه بر سر کسی می‌آید که جرمی مرتکب شده یا کار بدی انجام داده است. بنابراین آن بسیار تأثیرگذار بود و من هرگز آن تجربه را فراموش نمی‌کنم.

او همچنین فاش کرد که فیلم جدید در ابتدا عنوان متفاوتی داشت اما در طول ساخت، به نسخه اصلی نزدیک‌تر شد:

ما با عنوان متفاوتی شروع کردیم. هرچه بیشتر خلق کردیم، به نسخه اصلی نزدیک و نزدیک‌تر شد.

چالش‌های مدرن و فلسفه سینمایی

هیگوچی اشاره کرد که جو اجتماعی ژاپن در ۵۰ سال گذشته تغییر کرده و تیم خلاق مجبور بوده شخصیت منفی فیلم را برای ژاپن معاصر بازنگری کند که این کار با الهام از حس ناامیدی نسل جوان نسبت به آینده انجام شد. او همچنین درباره ترکیب جلوه‌های ویژه عملی و بصری صحبت کرد و گفت زمانی که کارش را شروع کرد، توکوساتسو اغلب مورد تمسخر فیلمسازان بود:

آن‌ها توکوساتسو را مسخره می‌کردند، دست می‌انداختند. می‌دانید، «این‌ها مال بچه‌هاست، پس نمی‌خواهیم در فیلم گرانبهای من از آن استفاده کنیم.»

اما هدف او پر کردن این شکاف است:

کاری که من می‌خواهم انجام دهم این است که بهترین‌ها را از هر دو دنیا بگیرم و کنار هم بگذارم.

او بر اهمیت مقیاس بزرگ در سینما نیز تأکید کرد:

من چیزهای اغراق‌آمیز را دوست دارم. وقتی چیزهای بزرگ‌مقیاس می‌بینم... فکر می‌کنم اگر مقیاس به این بزرگی نباشد، ارزش رفتن به سینما را ندارد.

فیلم «انفجار قطار سریع‌السیر» (Bullet Train Explosion) از چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ (۲۳ آوریل ۲۰۲۵) در نتفلیکس قابل تماشا است. هیگوچی اشاره کرد که پروژه بعدی‌اش «بسیار پیچیده» است.

منبع: ورایتی

نظرات کاربران
هیچ نظری موجود نیست
پربازدیدترین مقالات
پربازدیدترین خبرها
جدیدترین مقالات