نولان علیه مرد عنکبوتی؛ نبرد سنگین اکران تابستان ۲۰۲۶ بر سر آیمکس
به نظر میرسد اکران فیلم جدید کریستوفر نولان، «ادیسه»، مستقیماً گیشهی «مرد عنکبوتی: روزی نو» را هدف گرفته است. اکران انحصاری و طولانیمدت فیلم نولان در سالنهای آیمکس، دنبالهی جدید مرد عنکبوتی را در هفتههای حیاتی ابتدایی، از باارزشترین پردههای سینما محروم خواهد کرد.
رقابت بزرگ گیشهی تابستان ۲۰۲۶ از ماهها قبل آغاز شده است. فیلم «ادیسه» (The Odyssey) به کارگردانی کریستوفر نولان که تماماً با فرمت ۷۰ میلیمتری فیلمبرداری شده، برای اکران در تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۲۶ (۲۶ تیر ۱۴۰۵) برنامهریزی شده است. گزارشها حاکی از آن است که آیمکس قصد دارد یک بازهی اکران انحصاری طولانی (احتمالاً از ۱۷ جولای تا ۱۴ آگوست) را به این فیلم اختصاص دهد.
مشکل اصلی اینجاست که فیلم «مرد عنکبوتی: روزی نو» (Spider-Man: Brand New Day) تنها دو هفته بعد، در تاریخ ۳۱ جولای (۹ مرداد)، روی پرده میرود. این همزمانی به معنای آن است که اولین فیلم مستقل مرد عنکبوتی پس از «راهی به خانه نیست»، دو هفتهی طلایی ابتدایی اکران خود را در پردههای گرانقیمت آیمکس از دست خواهد داد.
اهمیت این موضوع زمانی مشخص میشود که به یاد بیاوریم «اوپنهایمر»، اثر قبلی نولان، ۱۹۰ میلیون دلار از فروش جهانی خود را مدیون همین سالنهای ویژه بود. این اتفاق یادآور سرنوشت «مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ» است که به دلیل سلطهی «اوپنهایمر» بر آیمکس، متحمل ضربهی مالی شد.
آیمکس نیز با تمام قوا از فیلم نولان حمایت میکند و در حال افزایش تعداد نمایشگرهای ۷۰ میلیمتری و ارتقای سیستمهای لیزری خود در سینماهای زنجیرهای سینهمارک در آمریکا و آمریکای جنوبی است.
اگرچه فروش بالای «روزی نو» قطعی به نظر میرسد، اما این نبرد اکران قطعاً بر پتانسیل نهایی گیشهی این فیلم ابرقهرمانی تأثیر خواهد گذاشت.
رسانه فندوموایر
