آینده اقتباسهای تلویزیونی از بازیهای ویدیویی

در آستانه برگزاری جوایز بازیهای بفتا ۲۰۲۵ (BAFTA Games Awards) که در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ (۸ آوریل ۲۰۲۵) برگزار میشود، بحث بر سر اقتباسهای تلویزیونی و سینمایی از بازیهای ویدیویی دوباره داغ شده است. این رویداد در شرایطی برگزار میشود که فصل دوم «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) از HBO در راه است و فصل دوم سریال پرهزینه «فالاوت» (Fallout) توسط آمازون در حال تولید است.
چالشهای اقتباس از بازیهای ویدیویی
اقتباسهای تلویزیونی از بازیهای ویدیویی در سالهای اخیر به یک صنعت پرریسک اما پربازده تبدیل شدهاند. زمانی بود که شکست یک اقتباس تاثیری بر خود بازی نداشت، اما اکنون با موفقیتهایی مانند «آخرین بازمانده از ما» و «سوپر ماریو» (The Super Mario Bros. Movie)، اگر یک اقتباس موفق نباشد، میتواند به اعتبار بازی اصلی لطمه بزند.
اسد قزلباش (Asad Qizilbash)، رئیس PlayStation Productions، میگوید:
«اقتباسهای موفق، اگر به درستی ساخته شوند، میتوانند مخاطبان جدیدی جذب کنند. باید بین معرفی بازی به عنوان یک محصول مستقل و ایجاد یک پایگاه طرفداران تعادل برقرار کرد. داشتن یک مخاطب تثبیت شده باعث میشود ریسک تولید کمتر شود.»
اقتباسهای آینده و استراتژیها
در حال حاضر، پلیاستیشن (PlayStation) بیش از ۱۰ پروژه اقتباسی در دست ساخت دارد که شامل فصل دوم «آخرین بازمانده از ما»، سریال «خدای جنگ» (God of War) از آمازون و فیلم «هورایزن: سپیدهدم غربی» (Horizon Zero Dawn) است. قزلباش توضیح میدهد که انتخاب بازیها برای اقتباس به فاکتورهایی مانند موفقیت بازی، جوایز کسب شده و داستان منحصربهفرد بستگی دارد.
تاد هاوارد (Todd Howard)، رئیس Bethesda Game Studios، درباره سریال فالاوت میگوید:
«در ابتدا ایده ساخت فیلم مطرح بود، اما به این نتیجه رسیدیم که جهان فالاوت به جای یک فیلم کوتاه، نیاز به یک سریال طولانی دارد. روایت داستانهای جدید در این جهان برای ما جذابتر بود.»
مدیریت توسعه و بازخورد مخاطبان
کریگ مازین (Craig Mazin)، شورانر سریال «آخرین بازمانده از ما»، معتقد است که برای حفظ کیفیت، مدیریت درست روند تولید اهمیت زیادی دارد. او میگوید:
«انتظارها برای کیفیت بالا در بازیها، سریالها و فیلمها روزبهروز بیشتر میشود. برای دستیابی به کیفیتی مشابه فیلمهای سینمایی، به زمان بیشتری نیاز داریم.»
او همچنین درباره آینده سریال میگوید:
«فصل دوم قطعاً نیاز است، اما شاید حتی بیشتر از یک فصل هم لازم باشد تا داستان را به پایان برسانیم. اگر منبع جدیدی از نیل دراکمن (Neil Druckmann) وجود داشته باشد، من دوست دارم آن را ببینم.»
تعامل بین صنعت بازی و تلویزیون
به گفته چاروی دسودت (Charu Desodt)، عضو کمیته بازیهای بفتا:
«یکی از نکات کلیدی این است که به نقاط قوت رسانهها توجه کنیم. بازیها حس تعامل و همدلی بیشتری با شخصیتها ایجاد میکنند، در حالی که فیلمها داستانی محکم و متمرکز ارائه میدهند. باید این ویژگیها را در کنار هم به کار گرفت.»
تاد هاوارد همچنین اشاره میکند که پس از پخش فصل اول سریال فالاوت، استقبال از بازی «فالاوت ۷۶» به طرز قابل توجهی افزایش یافت. او میگوید:
«هماکنون در حال توسعه فصل دوم هستیم و بازخورد مثبت فصل اول نشان داد که میتوانیم از این همافزایی استفاده کنیم.»
چشمانداز آینده
با نزدیک شدن به عرضه بازی «سرقت بزرگ خودرو ۶» (Grand Theft Auto VI)، مازین پیشبینی میکند که این بازی به پرفروشترین محصول رسانهای تاریخ تبدیل شود.
«انتظارها برای کیفیت بالاتر و ترکیب روشهای دقیق ساخت با مقیاس بزرگ باعث شده تا تولیدات پیچیدهتر و زمانبرتر شوند.»