انتقاد تند جعفر دهقان از کمدیهای امروز: حتی یک لبخند هم نمیزنم!
 -
-جعفر دهقان، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که با نقشآفرینی در آثاری چون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و یتیمخانه ایران شناخته میشود، در حاشیه برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتوگویی از وضعیت امروز سینمای ایران انتقاد کرد.
او با اشاره به تغییر نگاه فیلمسازان نسل جدید گفت:
من نمیگویم سینمای ایران در مسیر افول است، اما تفکر فیلمسازان امروز با گذشته کاملاً متفاوت شده. در حالیکه امکانات و تجهیزات پیشرفتهتری داریم، فیلمهای امروز بیروح و بدون احساساند. انگار تمرکز روی نمایش تکنیک است، نه محتوا و متن.
مشکل اصلی سینمای ایران از نگاه جعفر دهقان
دهقان با تأکید بر نقش فیلمنامه در کیفیت آثار سینمایی گفت:
بزرگترین مشکل سینمای ما فیلمنامه است. بدون متن قوی و نویسنده توانمند، سینمای متعالی شکل نمیگیرد. هنوز نمیدانم آینده سینمای ایران بهتر میشود یا نه، اما پیشنیاز ساخت آثار بزرگ، همین فیلمهای کوتاهاند که زمینه رشد فیلمسازان جوان را فراهم میکنند.
او افزود:
دنبال جلوههای ویژه عجیب یا دوربینهای گرانقیمت نباشید؛ با یک موبایل هم میشود فیلم خوب ساخت. باید از «تکنیکزدگی» فاصله بگیریم و به احساس و روح انسانها توجه کنیم.
انتقاد از کمدیهای سطحی و فیلمهای تکراری اجتماعی
این بازیگر پیشکسوت در ادامه به وضعیت سینمای کمدی و آثار اجتماعی پرداخت و گفت:
فیلمهای کمدی امروز حتی یک لبخند هم به لب من نمیآورند و گاهی به شعور مخاطب توهین میکنند. سینمای کمدی یعنی خلق موقعیت طنز، نه اینکه بازیگر هرچه خواست بگوید تا خنده بگیرد. هنوز در سینمای ایران، یک کمدی موقعیت واقعی ساخته نشده است.
دهقان تأکید کرد که نقد سطحی، یک اثر را به فیلم اجتماعی تبدیل نمیکند و افزود:
ما هنوز مفهوم دقیق طنز، اجتماع و کار فرهنگی را درک نکردهایم. وقتی این مفاهیم درست فهمیده شود، بسیاری از مشکلات سینمای ما حل میشود.
تلویزیون نیازمند تغییر نگرش است
او درباره وضعیت سریالسازی در تلویزیون و پلتفرمها گفت:
بیننده پلتفرمهای نمایش خانگی امروز از تلویزیون بیشتر است. نمیخواهم بگویم کارهای تلویزیون ضعیف است، اما محدودیتها و سانسورها باعث شده مخاطبان به سمت پلتفرمها بروند. با این حال هر دو باید برای ارتقای فرهنگ کشور تلاش کنند.
توصیه جعفر دهقان به فیلمسازان جوان
دهقان در پایان خطاب به هنرمندان و فیلمسازان جوان گفت:
هنرمند باید اول خودش را بشناسد و به باورهایش برگردد. اگر قصهای را باور ندارید یا دوستش ندارید، آن را نسازید. من هم تا زمانی که نقشی را درک نکنم، قبولش نمیکنم. فیلمساز باید از دل باورش خلق کند تا اثرش ماندگار شود.
منبع: خبرگزاری مهر
