بازار بین‌المللی فجر فرصتی برای صادرات سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی: خارجی‌ها سریال «پوست شیر» را دوست دارند

انتشار: 6 آذر 1404 18:48
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
پاراج-
بازار بین‌المللی فجر فرصتی برای صادرات سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی: خارجی‌ها سریال «پوست شیر» را دوست دارند

فاطمه جواهرساز، مدیر بازار فیلم چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز، جزئیات حضور شرکت‌ها و خریداران خارجی در بیست‌وششمین دوره بازار بین‌المللی فجر را تشریح کرد. به گفته او، در این دوره نمایندگانی از پاکستان، بنگلادش، اندونزی، اسلواکی، مغولستان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، تاجیکستان، قطر، اتیوپی و لبنان حضور دارند. همچنین یک مهمان از انگلستان، با اصالت الجزایری، به جشنواره آمده است.

جواهرساز توضیح داد که پس از پایان بازار، گزارشی از تعداد جلسات و مذاکرات میان شرکت‌های ایرانی و خریداران خارجی تهیه می‌شود و برخی از خریداران حتی میزان خرید خود را اعلام می‌کنند. به گفته او، بازار فیلم بستری ایجاد می‌کند تا ارتباط بین فروشندگان و خریداران ایرانی و خارجی در طول سال‌ها ادامه یابد.

وی در ادامه به موضوع تنوع مهمانان بازار اشاره کرد و گفت: «تصور اشتباهی وجود دارد که همواره یک گروه ثابت از میهمانان دعوت می‌شوند؛ در حالی که بازار فیلم ترکیبی از مشتریان وفادار و تازه‌وارد است. امسال برای نخستین بار شبکه تلویزیونی کانا تی‌وی از اتیوپی و نمایندگانی از بنگلادش، تاجیکستان و مغولستان حضور دارند و همچنین شبکه الجزیره برای اولین بار در این رویداد شرکت کرده است.»

مدیر بازار فیلم درباره جذابیت آثار ایرانی برای خریداران خارجی توضیح داد: «سریال‌هایی مانند حضرت یوسف پیامبر و حضرت مریم برای مخاطبان بنگلادش و اندونزی بسیار جذاب است و هر دو سال یک‌بار در این کشورها بازپخش می‌شوند. نماینده مغولستان نیز سریال پوست شیر را دوبله کرده و پیش از این خریدهایی از ایران داشته است، بنابراین برای خریدهای جدید دوباره به بازار دعوت شده ا

ست.»

وی افزود: «بازار فیلم فرصت مناسبی برای صادرات فرهنگی و محتوای تصویری ایران به جهان است. از شرکت‌ها و نمایندگان ایرانی همواره خواسته شده حضور فعال داشته باشند، غرفه برپا کنند و مذاکرات مستقیم انجام دهند. طی سال‌های گذشته، بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی از طریق همین بازار به کشورهای مختلف فروخته شده‌اند.»

امسال پلتفرم‌های نماوا و فیلم‌نت نیز حضور دارند و جواهرساز تأکید کرد که بازار تنها محدود به سینما نیست و شبکه‌های تلویزیونی، وی‌اودی‌ها و پلتفرم‌ها نیز در آن شرکت می‌کنند.

وی درباره کشورهای جدید و حضور پررنگ در بازار گفت: «حضور شبکه الجزیره و یک شرکت از اتیوپی برای من بسیار جالب و خوشایند است. هرچند برخی کشورهای اروپایی به دلیل مسائل سیاسی و محدودیت‌های سفارتخانه‌ها نتوانستند شرکت کنند، خوشبختانه کشورهای آسیای میانه، جنوب شرق آسیا و خاورمیانه حضور پررنگی دارند.»

طبق اعلام جواهرساز، در بخش بازار ۱۷ کشور حضور دارند و تعداد مهمانان این بخش به ۴۰ نفر می‌رسد. او همچنین تاکید کرد که برخی مذاکرات و خریدها در حاشیه بازار و در محل اقامت مهمانان انجام می‌شود و لزوماً همه جلسات در فضای فیزیکی بازار صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان به سریال‌هایی که تاکنون بیشترین توجه را جلب کرده‌اند اشاره کرد: «آثار پوست شیر، قهوه ترک و برخی سریال‌های دیگر، فروش خوبی در بازار بین‌المللی داشته‌اند و همچنان مورد توجه خریداران خارجی هستند.»

منبع: ایرنا

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست
پربازدیدترین مقالات
پربازدیدترین خبرها
جدیدترین مقالات