گنجینههای فراموششده استودیو جیبلی که باید تماشا کنید
با وجود اینکه استودیو جیبلی برای انیمههای فانتزی و مشهوری مانند «شهر اشباح» شهرت جهانی دارد، بسیاری از آثار عمیق و هنرمندانه این استودیو که بر داستانهای واقعگرایانه تمرکز دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. این فیلمها جنبه متفاوتی از نبوغ این استودیو را به نمایش میگذارند.
واقعگرایی و احساسات عمیق
انیمه «همین دیروز» (Only Yesterday) محصول ۱۹۹۱ به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا، به عنوان یکی از نادیدهگرفتهشدهترین آثار جیبلی شناخته میشود. این فیلم که فاقد عناصر فانتزی است، با لحنی صمیمی داستان زنی ۲۷ ساله را روایت میکند که با سفری به حومه شهر، خاطرات کودکی و چالشهای بزرگسالی خود را مرور میکند. دلیل اصلی کمتر دیده شدن این فیلم تحسینشده، تأخیر زیاد در اکران آن در آمریکای شمالی بود. اثر دیگری چون «زمزمه قلب» (Whisper of the Heart) محصول ۱۹۹۵ نیز با تمرکز بر رشد شخصی، عشق اول و تلاش برای یافتن مسیر خلاقیت، نمونه دیگری از این درامهای واقعگرایانه و تأثیرگذار است.
نوآوری در سبک و فرم
«همسایههای من یاماداها» (My Neighbors the Yamadas) محصول ۱۹۹۹، یکی دیگر از آثار overlooked است که به دلیل سبک بصری مینیمالیستی و آبرنگیاش، با دیگر آثار پر زرق و برق جیبلی متفاوت بود. این فیلم که اولین اثر کاملاً دیجیتال این استودیو است، با نمایش قطعاتی از زندگی روزمره یک خانواده ژاپنی، به جای پرداختن به دنیاهای جادویی، تماشاگران را با رویکردی جدید مواجه کرد. این آثار نادیدهگرفتهشده نشان میدهند که استودیو جیبلی (Studio Ghibli) در خلق داستانهای انسانی و زمینی نیز به اندازه دنیاهای فانتزی خود استاد است.
