بهروز افخمی: حرف از بازگشت سینمای اجتماعی جوسازی است!
بهروز افخمی، نویسنده و کارگردان سینما، با اشاره به فیلمهای تازه اکرانشده «پیرپسر» و «زن و بچه»، تأکید کرد که این آثار در ژانر جنایی و پلیسی قرار میگیرند و نمیتوان آنها را نشانهای از بازگشت سینمای اجتماعی دانست.
او در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی اظهار کرد: «این دو فیلم بیشتر در قالب آثار پلیسی و جنایی ساخته شدهاند. در جهان نیز با وجود کاهش مخاطبان سینما، فیلمهای کمدی و سپس آثار پلیسی هنوز هم جزو پرفروشترین ژانرها هستند.»
افخمی ادامه داد: «بهنظر من، طرح موضوع بازگشت سینمای اجتماعی بیشتر نوعی جوسازی رسانهای است. سینمای اجتماعی ایران پیش از دوران کرونا هم به بنبست رسیده بود و تقریباً تمام سوژههای قابل طرح خود را مصرف کرده بود. بنابراین، دیگر چیز تازهای برای گفتن ندارد.»
کارگردان فیلم «روباه» همچنین درباره بازگشت مهران مدیری به تلویزیون گفت: «مخاطبان تلویزیون نه آنقدر کم بودهاند که بگوییم از دست رفتهاند و نه آنقدر زیاد که بتوان از رشد چشمگیر حرف زد. اینکه فضای مجازی جای تلویزیون را گرفته، حرف دقیقی نیست.»
او افزود: «اگر یک سریال تلویزیونی حدود چهار میلیون بیننده داشته باشد، معمولاً آن را شکستخورده میدانند؛ اما در پلتفرمهای خانگی، همین تعداد تماشاگر نشانهی موفقیت است. پس اینگونه مقایسهها چندان واقعی نیست و بیشتر جنبهی تبلیغاتی دارد.»
افخمی در پایان تأکید کرد: «وقتی رسانهای رایگان باشد و مردم بدون زحمت به آن دسترسی داشته باشند، بهطور طبیعی بخشی از مخاطبان خود را حفظ میکند؛ حتی اگر کیفیت برنامهها بالا یا پایین باشد.»
منبع: ایرنا
