بهترین فیلم های کریستوفر نولان؛ کارگردان افسانه‌ای پیچیدگی‌ها

کاظم ظریف - انتشار: 3 تیر 1404 12:00
ز.م مطالعه: 11 دقیقه
پاراج-
بهترین فیلم های کریستوفر نولان؛ کارگردان افسانه‌ای پیچیدگی‌ها

در میان تمام بحث‌هایی که درباره فیلم های کریستوفر نولان شکل گرفته، یک چیز غیرقابل انکار است: آثار او فراتر از سرگرمی صرف، تبدیل به تجربه‌هایی شده‌اند که ذهن مخاطب را تا مدت‌ها درگیر می‌کنند. این مقاله، مروری است بر ده فیلم شاخص از میان کارنامه نولان که به‌واسطه ساختار داستانی خاص، دستاوردهای فنی و واکنش مخاطبان، جایگاه ویژه‌ای در سینمای مدرن یافته‌اند.

در این بررسی تلاش شده تا بدون جانبداری، فیلم‌ها از نظر روایت، تولید و جوایز تحلیل شوند. هدف این نیست که سلیقه‌ای را بر دیگری ترجیح دهیم، بلکه ایجاد یک نمای کلی و مستند از آثاری است که به‌دلایل مختلف، بحث‌برانگیز، الهام‌بخش یا حتی تقسیم‌کننده سلیقه‌ها بوده‌اند.

لیست بهترین فیلم های کریستوفر نولان

مبنای ترتیب ارائه فیلم‌ها در این فهرست، امتیاز آن‌ها در پایگاه IMDb است (به غیر از آن‌هایی که منتظرشان هستیم). به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع برای سنجش واکنش جهانی تماشاگران، این امتیازها ما را به سمت فیلم هایی می‌برد که از نظر مخاطبان، بیشترین تأثیر را داشته‌اند. در ادامه، هر فیلم به‌صورت مجزا بررسی خواهد شد. این فهرست ممکن است برای برخی، شامل بهترین فیلم های کریستوفر نولان باشد، اما داوری نهایی همیشه با خود مخاطب است.

شوالیه-تاریکی
تاریخ اکران: جمعه 28 تیر 1387
ژانر: اکشن، درام، جنایی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر
imdb logo
9/10
metacritic logo
94%
rotten logo
84%

گاتهام هرگز این‌قدر زنده، و هم‌زمان این‌قدر در حال فروپاشی نبوده است. شوالیه تاریکی تصویری تاریک، خشن و بی‌رحم از جامعه‌ای به لبه‌ی هرج‌ومرج کشیده‌شده را ارائه می‌دهد؛ جایی که مفاهیم قهرمان، دشمن و فداکاری، معنای ساده‌ی همیشگی خود را از دست می‌دهند و به چالش‌های فلسفی بدل می‌شوند.

در ادامه‌ی ماجراهای بتمن پس از فیلم قبلی، تهدیدی تازه با صورتی خندان و ذهنی آشفته، توازن ناپایدار گاتهام را در هم می‌شکند. جوکر نه برای پول، قدرت یا انتقام، بلکه صرفاً برای آشوب آمده و همین، مقابله با او را به نبردی درونی‌تر و پیچیده‌تر بدل می‌کند. اتحاد بتمن با ستوان گوردون و دادستان هاروی دنت، آغاز یک مبارزه چندلایه است نه فقط با یک مجرم، بلکه با مرزهای اخلاقی خودشان.

از پشت صحنه، بازی درخشان هیث لجر در نقش جوکر، نقطه عطفی در تاریخ نقش‌آفرینی‌های این ژانر به حساب می‌آید. او با فرو رفتن عمیق در روان این شخصیت، نه‌تنها استاندارد تازه‌ای برای آنتاگونیست‌های سینمایی تعریف کرد، بلکه برنده اسکاری شد که پس از مرگش به او اهدا شد. گفته می‌شود لجر برای طراحی صدای جوکر و حرکاتش، روزها را در انزوای کامل سپری کرده بود.

برخی این اثر را بهترین فیلم نولان می‌دانند؛ فارغ از این‌که موافق باشیم یا نه، نمی‌توان انکار کرد که شوالیه تاریکی تعریف فیلم ابرقهرمانی را دگرگون کرد فیلمی که جسارت داشت به تاریکی خیره شود، و از آن سینما بسازد.

تلقین-2010
تاریخ اکران: جمعه 25 تیر 1389
ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: لئوناردو دیکاپریو، جوزف گوردون لویت
imdb logo
8.8/10
metacritic logo
87%
rotten logo
74%

وقتی واقعیت، فقط یک لایه نازک از خواب‌های تو در تو باشد، دیگر به کدام خاطره می‌شود اعتماد کرد؟ تلقین ذهن را نه صرفاً به تماشا، بلکه به مشارکت دعوت می‌کند مثل حل یک معمای چندمرحله‌ای که خودش را با هر بار دیدن از نو تعریف می‌کند.

در مرکز این سفر ذهنی، دام کاب قرار دارد؛ فردی که در هنر خطرناک استخراج اسرار از خواب تخصص دارد. اما این‌بار مأموریت برعکس است: وارد ذهن یک نفر شدن و ایده‌ای را طوری در آن کاشتن که به نظر برسد خودش به آن رسیده است. همین مأموریت، او را به سفری پرپیچ‌وخم میان معماری خواب، هویت، احساس گناه و رستگاری می‌کشاند.

در میان فیلم های نولان با بازی دیکاپریو، این اثر شاید بلندپروازانه‌ترین باشد. ساخت صحنه‌هایی مانند راهروی چرخان بدون تکیه بر جلوه‌های دیجیتالی، نشان از تعهد به فیزیک واقعی در دل مفاهیمی کاملاً ذهنی دارد. بازیگران نه‌فقط باید دیالوگ‌های معکوس را اجرا می‌کردند، بلکه باید منطق زمانی واژگون را هم در حرکت و واکنش‌هایشان لحاظ می‌کردند.

گرچه پیچیدگی روایی فیلم باعث شده برخی تماشاگران دلسرد شوند، اما بسیاری دیگر آن را نقطه تلاقی نادر بین سرگرمی و تفکر می‌دانند. تلقین همان‌قدر که به مغز فشار می‌آورد، آدرنالین هم پمپاژ می‌کند ترکیبی نادر از بلاک‌باستر و فلسفه.

همچنین بخوانید:
میان-ستاره-ای
تاریخ اکران: جمعه 16 آبان 1393
ژانر: ماجراجویی، درام، علمی تخیلی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: الن برستین، متیو مک کانهی
imdb logo
8.7/10
metacritic logo
73%
rotten logo
74%

زمین دیگر خانه نیست. گردوغبار روی مزارع نشسته، هوا سنگین است، و زمان برای نجات نسل بشر رو به پایان. میان‌ستاره‌ای تلاشی است برای رسیدن به امید، نه با چشمان بسته، بلکه از دل فرمول‌های فیزیکی و عشق پنهان در قلب انسان.

روایتی درباره سفر فضایی، نه فقط برای فرار از فاجعه، بلکه برای کشف پاسخی انسانی در دل کیهان. فضانوردانی به سفری میان‌کهکشانی فرستاده می‌شوند تا شاید سیاره‌ای دیگر برای بقا پیدا کنند، اما آنچه می‌یابند، بیشتر از یک منظومه ناشناخته، بازتابی از درون خودشان است.

در میان فیلم های علمی تخیلی کریستوفر نولان، این اثر با مشاوره‌ی مستقیم فیزیکدان برنده نوبل، کیپ تورن، ساخته شده است. جلوه‌های تصویری شگفت‌انگیز مانند سیاه‌چاله‌ها، نه فقط دیدنی بلکه از نظر علمی معتبرند. حتی نرم‌افزار خاصی برای شبیه‌سازی نور در نزدیکی افق رویداد طراحی شد تا جلوه‌ای واقع‌گرایانه خلق شود.

درحالی‌که بعضی از مخاطبان ریتم کند و مفاهیم پیچیده علمی را چالش‌برانگیز می‌دانند، بسیاری دیگر از ترکیب احساس و علم در این فیلم به‌شدت تأثیر گرفته‌اند. میان‌ستاره‌ای پلی است میان ریاضیات و عشق، و شاید پاسخی به این پرسش که نجات بشر، چقدر به ما بستگی دارد.

پرستیژ
تاریخ اکران: جمعه 28 مهر 1385
ژانر: درام، معمایی، علمی تخیلی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: هیو جکمن، کریستین بیل
imdb logo
8.5/10
metacritic logo
77%
rotten logo
66%

هر تردستی خوب، سه بخش دارد: تعهد، چرخش و در نهایت... غافلگیری نهایی. پرستیژ دقیقاً همین ساختار را اجرا می‌کند نه فقط در روایت داستان، بلکه در نحوه ساخته شدن خود فیلم. این اثر، از همان ابتدا با ذهن تماشاگر بازی می‌کند و تا پایان، او را درگیر تماشای یک نمایش پنهان نگه می‌دارد.

ماجرای دو شعبده‌باز جاه‌طلب در لندن قرن نوزدهم، فراتر از یک رقابت حرفه‌ای است. این دو، وسواس و وسوسه را تا مرز ویرانی شخصی پیش می‌برند، و در مسیر کشف تردستی نهایی، به لبه تاریک خلاقیت و فریب می‌رسند. هیچ‌کس در این بازی برنده نیست، چون هزینه جادو، سنگین‌تر از آن است که در نگاه اول به چشم بیاید.

در میان فیلم های نولان به ترتیب زمانی یا حتی پیچیدگی مفهومی، پرستیژ جایگاه منحصر‌به‌فردی دارد. ساختار غیرخطی فیلم، با پرش‌های زمانی پی‌درپی، مخاطب را به بازبینی مداوم وامی‌دارد چیزی که با ماهیت رازآلود داستان کاملاً هم‌راستا است.

از نکات جالب پشت صحنه، حضور دیوید بویی در نقش نیکولا تسلاست؛ نقشی که در ابتدا تمایلی به پذیرفتنش نداشت تا زمانی که نولان شخصاً وارد ماجرا شد. این انتخاب، خود یک چرخش داستانی بیرون از فیلم است.

برخی ممکن است آن را بیش از حد مرموز بدانند، اما برای علاقه‌مندان به سینمای تودرتو، پرستیژ چیزی بیشتر از یک فیلم است؛ یک معمای سینمایی با پایان باز.

یادگاری
تاریخ اکران: جمعه 4 خرداد 1380
ژانر: معمایی، هیجانی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: گای پیرس، کری ان ماس
imdb logo
8.4/10
metacritic logo
94%
rotten logo
83%

چه می‌شود اگر حافظه‌ات تنها چند دقیقه دوام داشته باشد و با هر پلک زدن، دنیای اطرافت دوباره غریبه شود؟ ممنتو تو را درست در چنین کابوسی رها می‌کند؛ سفری معکوس در ذهن مردی که گذشته‌اش را به‌دنبال حقیقت می‌کاود، در حالی که لحظه به لحظه آن را فراموش می‌کند.

لئونارد، مردی با اختلال حافظه، در جست‌وجوی انتقام برای قتلی است که نه‌تنها خاطره‌اش، بلکه معنایش نیز با هر لحظه محو می‌شود. روایت داستان نه از ابتدا به پایان، بلکه از پایان به ابتدا پیش می‌رود حرکتی که تماشاگر را در همان سردرگمی و بی‌ثباتی ذهن شخصیت اصلی قرار می‌دهد.

گرچه این فیلم بیشتر در دسته معمایی و روان‌شناختی جای می‌گیرد، برخی آن را در میان فیلم های ترسناک کریستوفر نولان هم یاد می‌کنند، نه به‌خاطر هیولا یا خون، بلکه به‌دلیل وحشت ذهنی و ترسی که از ندانستن واقعیت نشئت می‌گیرد.

فیلمنامه اثر از داستان کوتاهی نوشته برادر نولان الهام گرفته و ساختار غیرخطی آن، در زمان خود یک انقلاب سینمایی بود. بودجه‌ای محدود و فیلمبرداری در کمتر از یک ماه، آن را به موفقیتی بی‌سابقه در سینمای مستقل تبدیل کرد.

برای برخی، تماشای ممنتو یک تجربه دشوار و گیج‌کننده است. برای دیگران، نمایشی استادانه از قدرت فرم در خدمت معنا. اما در هر صورت، فراموش‌نشدنی است.

اوپنهایمر
تاریخ اکران: جمعه 30 تیر 1402
ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: کیلین مورفی، امیلی بلانت
imdb logo
8.3/10
metacritic logo
93%
rotten logo
90%

گاهی انفجار یک ایده، سهمگین‌تر از هر بمب واقعی است. اوپنهایمر روایتی است از ذهن مردی که جهان را دگرگون کرد، اما خود زیر بار آن دگرگونی خرد شد. نولان این بار نه به سراغ زمان یا فضا، بلکه به درون اضطراب‌های اخلاقی و بحران‌های وجودی انسان می‌رود.

جی. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدانی برجسته که رهبری پروژه منهتن را بر عهده داشت، در مرکز این داستان قرار دارد. اما فیلم، تنها یک روایت تاریخی خشک نیست؛ بلکه درامی است سوزان و درونی درباره قدرت، گناه، و بهایی که پیشرفت علمی از وجدان بشر طلب می‌کند.

در میان آثار پرمخاطب سال‌های اخیر، شاید آخرین فیلم کریستوفر نولان بیش از هر چیز به‌خاطر ساختار سینمایی‌اش مورد توجه قرار گرفته است. تلفیق قاب‌های سیاه‌وسفید با صحنه‌های رنگی، روایت غیرخطی، و حذف کامل جلوه‌های کامپیوتری در صحنه آزمایش هسته‌ای، همه نشانه‌هایی از رویکرد وفادار به سینمای اصیل و میدانی هستند.

برخی تماشاگران، ریتم آهسته و فضای گفت‌وگومحور فیلم را چالش‌برانگیز می‌دانند. اما در مقابل، بسیاری این اثر را بلوغ‌یافته‌ترین فیلم نولان می‌نامند؛ اثری که درون‌مایه‌های اخلاقی، سیاسی و شخصی را در هم می‌تند و از تماشاگر نمی‌خواهد که فقط ببیند، بلکه احساس کند، قضاوت کند و درگیر شود. اوپنهایمر نمی‌خواهد تکان‌ات بدهد می‌خواهد منفجرت کند.

دانکرک
تاریخ اکران: جمعه 30 تیر 1396
ژانر: اکشن، درام، تاریخی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: فیون وایتهد، دیمین بونارد
imdb logo
7.8/10
metacritic logo
92%
rotten logo
94%

نجات، همیشه از دل قهرمانی بیرون نمی‌آید؛ گاهی فقط زنده ماندن، خودش معجزه است. دانکرک بازسازی یک لحظه‌ بحرانی از تاریخ جنگ جهانی دوم است، اما نه از دید استراتژی‌های بزرگ، بلکه از درون دل‌های وحشت‌زده سربازانی که در میان دریا و دشمن گیر افتاده‌اند.

فیلم روایت‌گر عملیات تخلیه نیروهای متفقین از سواحل فرانسه در سال ۱۹۴۰ است؛ عملیاتی که با سه خط زمانی موازی پیش می‌رود در دریا، هوا و زمین. این روایت غیرخطی، ریتمی نفس‌گیر ایجاد می‌کند که از ابتدا تا انتها، فرصتی برای آسودگی نمی‌گذارد.

در میان بهترین فیلم های کریستوفر نولان، دانکرک شاید متفاوت‌ترین باشد؛ چرا که برخلاف دیگر آثارش، تمرکز بر پیچیدگی روایی یا فلسفی نیست، بلکه تمام توجه روی ایجاد حس غوطه‌وری و تجربه‌ای حسی است. نولان برای واقعی‌تر شدن صحنه‌ها از قایق‌ها، هواپیماها و سلاح‌های تاریخی واقعی استفاده کرده و میزان استفاده از جلوه‌های دیجیتالی را به حداقل رسانده است.

بعضی منتقدان کمبود دیالوگ و شخصیت‌پردازی را نقطه‌ضعف فیلم می‌دانند، اما طرفداران معتقدند این سبک خلاقانه، تماشاگر را مستقیماً وارد فضای جنگ می‌کند. نتیجه، فیلمی است که بیشتر حس می‌شود تا تحلیل و دقیقاً به همین دلیل ماندگار است.

انگاشته-2020
تاریخ اکران: پنج‌شنبه 13 شهریور 1399
ژانر: اکشن، علمی تخیلی، هیجانی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: جفرسون هال، اندرو هوارد
imdb logo
7.3/10
metacritic logo
70%
rotten logo
69%

اگر زمان نه به جلو، بلکه به عقب حرکت کند، تصمیم‌هایت هنوز هم درست‌اند؟ تنت این سؤال را در مقیاسی جهانی مطرح می‌کند و مخاطب را وارد بازی‌ای می‌کند که قاعده‌هایش را خودش تعریف می‌کند.

در دل یک تهدید بین‌المللی، مأموری بی‌نام به جنگی وارد می‌شود که فراتر از مرزهای فیزیکی و حتی زمانی است. او باید یاد بگیرد در جهانی که حرکت رو به عقب هم ممکن شده، چگونه جلو برود. نتیجه، فیلمی است که مرز میان آینده و گذشته را چنان در هم می‌آمیزد که تماشاگر هم ناگزیر به بازسازی خط زمانی در ذهنش می‌شود.

برای صحنه‌ای که در آن یک هواپیمای غول‌پیکر به آشیانه برخورد می‌کند، تیم تولید یک بوئینگ واقعی خرید و آن را بدون استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری منفجر کرد تصمیمی که خود نولان آن را مقرون‌به‌صرفه‌تر از CGI توصیف کرده است.

منتقدان در واکنش به فیلم دو قطبی بودند: برخی ساختار پیچیده، تدوین پرشتاب و شخصیت‌پردازی محدود را نقد کردند، در حالی که دیگران، آن را یک تجربه سینمایی جاه‌طلبانه و متفاوت خواندند. تنت شاید همه تماشاگران را راضی نکند، اما برای آن‌هایی که از بازی با زمان لذت می‌برند، یک معمای نفس‌گیر است.

بی-خوابی
تاریخ اکران: جمعه 3 خرداد 1381
ژانر: درام، معمایی، هیجانی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: آل پاچینو، مارتین داناوان
imdb logo
7.2/10
metacritic logo
92%
rotten logo
78%

خورشید هرگز غروب نمی‌کند، اما ذهن کارآگاهی خسته در تاریکی مطلق فرو می‌رود. بی‌خوابی روایتگر نبردی است میان وجدان، حقیقت، و نوری که قرار نیست آرامش بیاورد.

دو کارآگاه برای تحقیق درباره‌ی قتل یک دختر نوجوان به شهری در شمال آلاسکا فرستاده می‌شوند. جایی که روشنایی دائمی روز، با فشار روانی و رازهای پنهان در هم آمیخته و خواب را از ذهن می‌رباید. یکی از آن‌ها، درگیر خطایی مرگبار و سکوتی عذاب‌آور، به آرامی مرز میان درست و غلط را گم می‌کند.

در فضای پرتنش و مبهمی که به آثار دلهره‌آور روان‌شناختی نزدیک است، بی‌خوابی با بازی درخشان آل پاچینو و رابین ویلیامز، تماشاگر را به سفری می‌برد که آرام اما عمیقاً آزاردهنده است. این تنها فیلم نولان است که بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته‌ی خودش ساخته نشده و در واقع بازسازی فیلمی نروژی است.

نکته جالب، انتخاب رابین ویلیامز در نقشی جدی و تاریک است که در تضاد کامل با چهره کمدی همیشگی‌اش قرار دارد. همین تضاد، در کنار فضای خاکستری اخلاقی داستان، باعث شده این فیلم کمتر دیده شود، اما در ذهن کسانی که آن را تماشا کرده‌اند، ماندگار بماند.

فیلم-ادیسه
تاریخ اکران: جمعه 26 تیر 1405
ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی
کارگردان: کریستوفر نولان
بازیگران: جان برنثال، ان هتوی
imdb logo
-/10
metacritic logo
-
rotten logo
-

وقتی افسانه، تاریخ را ملاقات می‌کند و واقع‌گرایی سینمایی با تخیل اسطوره‌ای در هم می‌آمیزد، نتیجه می‌تواند چیزی مثل ادیسه باشد. پروژه‌ای در دست ساخت که قول داده سفر اودیسئوس را نه با CGI سنگین، بلکه با دوربین‌های بزرگ و خاک واقعی روایت کند.

این فیلم، اقتباسی سینمایی از شاهکار جاودانه هومر است؛ داستان پادشاهی که در مسیر بازگشت به خانه، با خدایان، هیولاها و وسوسه‌هایی بی‌پایان روبه‌رو می‌شود. نولان قصد دارد روایت حماسی این سفر را با همان دقت فنی و وسواس بصری که در آثار قبلی‌اش دیده‌ایم، بازآفرینی کند.

فیلم جدید نولان قرار است با استفاده گسترده از جلوه‌های عملی، در لوکیشن‌های طبیعی و صعب‌العبور فیلم‌برداری شود. او در مصاحبه‌ای تأکید کرده که می‌خواهد تماشاگر بوی سنگ و دریا را احساس کند، نه فقط تصاویر دیجیتال را ببیند. انتخاب این پروژه پس از مجموعه‌ای از فیلم های علمی و روان‌شناختی، نشانه‌ای از گسترش دایره ژانری اوست.

در حالی که بسیاری از جزئیات هنوز رسمی نشده‌اند، کنجکاوی درباره این فیلم به‌قدری زیاد است که برخی منتقدان از حالا آن را یکی از موردانتظارترین آثار سال معرفی کرده‌اند. آیا این حماسه می‌تواند افسانه‌ای تازه در سینمای معاصر رقم بزند؟ زمان پاسخ خواهد داد.

جمع‌بندی

در میان این ده فیلم، هرکدام دنیایی مستقل ساخته‌اند از سواحل جنگ‌زده دانکرک گرفته تا تونل‌های پیچ‌درپیچ ذهن و گذرگاه‌های پررمزوراز فضا. با وجود تفاوت‌های روایی، ژانری و احساسی، یک ویژگی در تمام این آثار مشترک است: جاه‌طلبی برای فراتر رفتن از چارچوب‌های معمول سینما.

این مجموعه، صرف‌نظر از سلیقه فردی یا علاقه به ژانر خاص، نشان می‌دهد که چگونه یک فیلم می‌تواند هم سرگرم‌کننده باشد، هم تأمل‌برانگیز. برخی از این آثار به‌خاطر نوآوری در فرم، بعضی به‌خاطر عمق موضوعی و گروهی دیگر به‌واسطه‌ی تکنولوژی و اجرا، در حافظه سینمای معاصر جا خوش کرده‌اند. در این میان، برای بسیاری از تماشاگران، یکی از این آثار شاید لقب بهترین فیلم نولان را گرفته باشد؛ اما نکته درخشان ماجرا این است که برای هر مخاطب، پاسخ این پرسش می‌تواند متفاوت باشد.

نکته‌ مهمی که از مرور این فیلم‌ها به‌دست می‌آید، این است که در دنیایی پر از بازسازی‌ها و دنباله‌ها، هنوز می‌توان به سینمایی اصیل، هوشمند و ریسک‌پذیر امید داشت سینمایی که حتی در تجاری‌ترین قالب‌ها، تفکر و معنا را فراموش نمی‌کند.

این فهرست به پایان رسید، اما گفتگو درباره این آثار هرگز. شاید همین ویژگی است که فیلم‌های خوب را از فیلم‌هایی که باقی می‌مانند، جدا می‌کند.

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست
    بهترین فیلم های کریستوفر نولان؛ کارگردان افسانه‌ای پیچیدگی‌ها