تعهد نولان به اصالت در فیلمبرداری ادیسه با آیمکس

کریستوفر نولان با فیلم حماسی و مورد انتظار «ادیسه»، بار دیگر تعهد خود را به ارائه تجربهای سینمایی اصیل، نوآورانه و منحصربهفرد به نمایش میگذارد. او نه تنها تصمیم گرفته این فیلم را به طور کامل با دوربینهای پیشرفته آیمکس فیلمبرداری کند، بلکه برای دستیابی به فضایی واقعی و متمایز، از لوکیشنهای طبیعی و کمتر دیده شده نیز بهره خواهد برد.
عشق نولان به فرمت آیمکس
کریستوفر نولان (Christopher Nolan) از دیرباز از طرفداران پروپاقرص فرمت آیمکس (IMAX) بوده است. او پیشتر در مصاحبهای با آسوشیتد پرس (Associated Press / AP) گفته بود که هیجانانگیزترین جنبه کار با این نوع دوربین، دستیابی به «بهترین تصویر ممکن» هنگام اسکن برای فرمت دیجیتال است که هنگام استفاده از پروژکتورهای لیزری به شکلی فوقالعاده نمایش داده میشود. نولان اولین بار در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) در فیلم «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) از دوربینهای آیمکس برای صحنههای اکشن منتخب استفاده کرد و از آن پس به تدریج استفاده از این فرمت را در آثارش افزایش داد. با وجود اینکه در فیلم «اوپنهایمر» (Oppenheimer) به دلیل مشکلات مربوط به صدای دوربینها نتوانست تمام فیلم را با آیمکس فیلمبرداری کند، اما اکنون با بهبود دوربینها این امر برای «ادیسه» (The Odyssey) میسر شده است.
تولید «ادیسه» و جزئیات اکران
«ادیسه» اقتباسی است از شعر حماسی هومر (Homer) و بازیگرانی چون مت دیمون (Matt Damon)، تام هالند (Tom Holland) و زندیا (Zendaya) در آن حضور دارند. نولان که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی (به همراه همسرش اما توماس Emma Thomas) را نیز بر عهده دارد، برای این فیلم به سراغ لوکیشنهای واقعی و «مکانهایی که قبلاً در فیلمها استفاده نشدهاند»، از جمله غارها و قلعهها، رفته تا حسی اسطورهای و متمایز به اثر خود ببخشد و استفاده از پرده سبز را به حداقل برساند. این فیلم توسط یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۵ (۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶) اکران خواهد شد.