گلایه کارگردان «بچه مردم» از وعدههای عملینشده و تبلیغات ناسالم
محمود کریمی، کارگردان فیلم «بچه مردم»، در گفتوگویی تازه درباره وضعیت کاری خود پس از نمایش این فیلم توضیح داد که با وجود دریافت چند پیشنهاد، شرایط تولید فیلم در کشور اجازه نمیدهد فیلمسازان بهسادگی سراغ دغدغههای واقعی خود بروند.
پیشنهادهای پس از «بچه مردم»؛ از کمدیهای پرفروش تا طرحهای نچسب
کریمی گفت بعد از موفقیت «بچه مردم» چند پروژه سینمایی و سریالی درباره نوجوانان به او پیشنهاد شده اما فقط برخی از آنها ارزش بررسی داشتهاند. او تأکید کرد: «فیلمسازان امروز کمتر اختیار دارند؛ این شرایط است که تعیین میکند چه بسازیم. بسیاری مجبور میشوند به سمت کمدیهای گیشهای، پروژههای سفارشی یا آثار کمهزینه و جشنوارهای بروند.»
به گفته او، پس از جشنواره حتی چند فیلمنامه کمدی «پرفروش» برایش فرستادهاند، اما چون علاقهای به این جنس کار ندارد آنها را نپذیرفته است.
پس از جشنواره، فرصت ویژهای برایم ایجاد نشد
کریمی با بیان اینکه موفقیت در جشنواره تضمینی برای ساخت فیلم مورد علاقه فیلمساز نیست، افزود: «چند طرح قدیمی دارم که تصور میکردم بعد از جشنواره میتوانم یکی از آنها را جلو ببرم، اما هیچکس نگفت طرح بیاور یا ما برای فیلم بعدی همراهت هستیم. حتی مذاکرهای که از یک سال پیش با یک تهیهکننده داشتم نیز به نتیجه تازهای نرسید.»
او اضافه کرد: «امید داشتم این فیلم برایم مسیر را روشن کند اما الان بیش از همیشه سردرگمم؛ مخصوصاً وقتی در مرحله اکران میبینید آثار مستقل تا چه اندازه به حمایت نیاز دارند.»
تبلیغات ناسالم؛ معضل بزرگ سینمای امروز
کارگردان «بچه مردم» به جریانهای ناسالم تبلیغات فیلم اشاره کرد و گفت: «روشهایی مثل بلیت پارهکردن یا ساخت صحنههایی فقط برای وایرال شدن، نشانه وضعیت فعلی است. بسیاری از فیلمهای کمدی بهخاطر فشار اقتصادی ناچار شدهاند چنین شیوههایی را بهکار بگیرند؛ اما ما که نه این روشها را بلدیم و نه در شأن کارمان میدانیم، طبیعتاً آسیب بیشتری میبینیم.»
قولهای حمایتی قبل از اکران عملی نشد
کریمی در ادامه از ضعف حمایتهای تبلیغاتی گلایه کرد: «قبل از اکران قولهای زیادی داده شد اما اغلب آنها محقق نشد. بخش زیادی از تبلیغات کلان در اختیار نهادهایی مثل صداوسیما و شهرداری است و آنها هم درگیر کارهای خودشان هستند. اگر قرار است تنوع در اکران حفظ شود، این مدل فیلمها باید حمایت ویژه شوند.»
او با این حال مسئولیت فیلمساز را نادیده نگرفت و تصریح کرد: «فیلم باید برای مخاطب جذاب باشد، اما در کنار آن تبلیغات نقش تعیینکننده دارد. اگر اثر به تماشاگر یادآوری نشود، دیده نمیشود.»
منبع: ایرنا
