پاسخ جوئل اجرتون به جیمز کامرون؛ جنگ بر سر جایگاه نتفلیکس در اسکار بالا گرفت
مراسم جوایز گاتهام (Gotham Awards) که دوشنبه شب ۱۰ آذر ۱۴۰۴ (۱ دسامبر ۲۰۲۵) برگزار شد، به صحنه تقابل دو دیدگاه متفاوت در مورد آینده سینما تبدیل گشت. جوئل اجرتون، بازیگر و کارگردان استرالیایی که امسال با فیلم «رویاهای قطار» (Train Dreams) محصول نتفلیکس در فصل جوایز حضور دارد، به اظهارات تند جیمز کامرون درباره عدم صلاحیت فیلمهای استریمینگ برای دریافت جایزه اسکار واکنش نشان داد. این بحث پس از آن داغ شد که کامرون، خالق سری فیلمهای میلیاردی «آواتار»، هفته گذشته در پادکست مت بلونی با انتقاد شدید از استراتژی نتفلیکس، آن را «از ریشه فاسد» خواند و مدعی شد فیلمهایی که اکران گسترده سینمایی (حداقل یک ماه در ۲۰۰۰ سالن) ندارند، نباید واجد شرایط رقابت در اسکار باشند.
اجرتون در گفتگو با ورایتی، ضمن ادای احترام به جایگاه کامرون به عنوان یک «پیشگام» در سینما، با دیدگاه انحصارگرایانه او مخالفت کرد. او گفت: «هیچیک از ما نباید بر سر اینکه چه چیزی حق دیده شدن یا جایزه گرفتن دارد، با هم مشاجره کنیم؛ زیرا هنرمندانی وجود دارند که تنها شانسشان برای دیده شدن، پلتفرمهای استریم است.» او تأکید کرد که نباید آثار پخش شده در پلتفرمهای دیجیتال را به چشم آثار «درجه دو» نگاه کرد. این در حالی است که نتفلیکس از سال ۲۰۱۹ با فیلم «رما» (Roma) تابوی حضور در اسکار را شکست و تاکنون ۱۰ نامزدی بهترین فیلم را کسب کرده، اما هرگز موفق به دریافت جایزه اصلی نشده است.
با این حال، کامرون در جبهه خود تنها نیست. استلان اسکارشگورد، بازیگر کهنهکار سوئدی که در فیلم «ارزش احساسی» (Sentimental Value) ایفای نقش کرده، حق را به کامرون میدهد. او معتقد است: «اکران سینمایی تنها راه بقای سالنهای تئاتر و در نهایت بقای خودِ سینماست. بدون سینما، نتفلیکسی هم وجود نخواهد داشت.» آمارهای جدید موسسه AP-NORC نیز نشان میدهد که در سال گذشته، سه چهارم بزرگسالان آمریکایی فیلمهای جدید را به جای سالنهای سینما، در خانههای خود تماشا کردهاند که این موضوع زنگ خطری برای سینماداران محسوب میشود.
Variety
