انتقاد شدید جیمز کامرون از استراتژی اکران نتفلیکس؛ «فرانکشتاین» قربانی سیاستهای اسکاری
جیمز کامرون، کارگردان صاحبنام سینمای جهان، در مصاحبهای صریح با مت بلونی در پادکست «د تاون» (The Town)، سیاستهای اکران شرکت نتفلیکس را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را تهدیدی برای اعتبار جوایز آکادمی اسکار دانست. این اظهارات در حالی مطرح میشود که فیلم مورد انتظار «فرانکشتیان» (Frankenstein) به کارگردانی گیرمو دل تورو، دوست نزدیک کامرون، در مرکز این مناقشه قرار گرفته است.
کامرون در این گفتگو با اشاره به استراتژی نتفلیکس برای اکران محدود فیلمها جهت کسب صلاحیت در اسکار، این رویکرد را «وحشتناک» و «فریبکاری» توصیف کرد. او اظهار داشت: «یک فیلم باید واقعاً برای سینما ساخته شود. اگر جوایز آکادمی معنای سینمایی خود را از دست بدهند، برای من هیچ ارزشی نخواهند داشت.» اشاره کامرون به اکرانهای کوتاهمدت فیلمهای پرهزینه نتفلیکس در سال ۲۰۲۵ است. طبق برنامهریزیها، فیلم «فرانکشتین» دل تورو تنها سه هفته پیش از انتشار آنلاین در ۱۶ آبان ۱۴۰۴ (۷ نوامبر ۲۰۲۵)، اکران محدودی را از ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) تجربه خواهد کرد.
این الگوی اکران محدود تنها مختص به اثر دل تورو نیست. فیلمهای دیگر نتفلیکس که امیدهای فصل جوایز محسوب میشوند نیز سرنوشت مشابهی دارند. فیلم «خانه دینامیت» (A House of Dynamite) اثر کاترین بیگلو از ۱۸ مهر ۱۴۰۴ (۱۰ اکتبر) اکران محدود شد و دو هفته بعد به پلتفرم آنلاین آمد. همچنین فیلم «جی کلی» (Jay Kelly) به کارگردانی نوآ بامباک با بازی جرج کلونی و آدام سندلر، قرار است پس از اکران محدود در ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر)، در ۱۴ آذر (۵ دسامبر) وارد سرویس استریم شود. کامرون معتقد است برای رقابت واقعی در اسکار، فیلمها باید حداقل در ۲۰۰۰ سالن سینما و به مدت یک ماه اکران شوند.
در بخش دیگری از این مصاحبه، کامرون به شایعات پیرامون خرید احتمالی کمپانی «وارنر برادرز دیسکاوری» واکنش نشان داد. او با ابراز نگرانی از احتمال تصاحب این غول سینمایی توسط نتفلیکس، آن را یک «فاجعه» خواند و حمایت خود را از پیشنهاد خرید توسط کمپانی پارامونت (Paramount) اعلام کرد تا قداست تجربه سینمایی حفظ شود.
منبع: پادکست د تاون (The Town)
