خالق ترمیناتور علیه بازیگران مصنوعی؛ جیمز کامرون هوش مصنوعی مولد را وحشتناک خواند
جیمز کامرون، کارگردان افسانهای هالیوود که خود با فیلمهایی نظیر «آواتار» و «ترمیناتور» مرزهای تکنولوژی در سینما را جابهجا کرده است، در جدیدترین اظهارنظر خود نسبت به ظهور بازیگران ساختهشده توسط هوش مصنوعی (Generative AI) به شدت هشدار داد. در مصاحبهای که روز یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ (۳۰ نوامبر ۲۰۲۵) با شبکه CBS انجام شد، این فیلمساز برنده اسکار تفاوت عمیقی میان تکنولوژیهای استفاده شده در آثار خود و موج جدید هوش مصنوعی قائل شد و ساخت بازیگر با یک «دستور متنی» (Text Prompt) را کابوس سینما توصیف کرد.
کامرون در این گفتگو به سوءتفاهمهای دوران ساخت قسمت اول «آواتار» در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد؛ زمانی که بسیاری تصور میکردند او قصد دارد با گرافیک کامپیوتری، بازیگران را حذف کند. او توضیح داد: «آنچه ما انجام میدهیم (تکنولوژی موشن کپچر)، جشن گرفتنِ لحظهی مشترک بازیگر و کارگردان است. ما عملکرد و احساسات واقعی بازیگر را ضبط میکنیم.» اما او معتقد است که هوش مصنوعی مولد دقیقاً در نقطه مقابل این فلسفه قرار دارد. کامرون با لحنی صریح گفت: «اینکه آنها میتوانند با یک دستور متنی ساده، یک کاراکتر، یک بازیگر و یک اجرای کامل را از صفر خلق کنند، برای من وحشتناک است. این دقیقاً همان کاری است که ما انجام نمیدهیم.»
این اظهارات واکنشی مستقیم به جریانی است که اخیراً با معرفی «تیلی نوروود» (Tilly Norwood)، اولین بازیگر کاملاً هوش مصنوعی، شدت گرفته است. الین ون در ولدن، تهیهکننده و خالق این کاراکتر دیجیتالی، در اجلاس زوریخ مدعی شده بود که آژانسهای استعدادیابی متعددی خواهان همکاری با این بازیگر مصنوعی هستند؛ ادعایی که خشم اهالی سینما را برانگیخت. با این حال، کامرون که خود خالق شخصیت «اسکاینت» (هوش مصنوعی طغیانگر در ترمیناتور) است، اکنون در دنیای واقعی در صف مقدم مبارزه با جایگزینی روح انسانی با الگوریتمهای دیجیتال ایستاده است.
Variety
