سینمای هند در تسخیر نتفلیکس؛ «بارامولا» و «ایدلی کادای» در صدر جدول جهانی
سینمای هند در هفتهی گذشته حضوری قدرتمند و دوجانبه در جدول جهانی نتفلیکس داشت. تریلر هندی «بارامولا» (Baramulla) و درام تامیلی «ایدلی کادای» (Idli Kadai)، هر دو توانستند در لیست ۱۰ فیلم پربینندهی غیرانگلیسی این پلتفرم در سراسر جهان قرار بگیرند و میلیونها ساعت تماشا را به نام خود ثبت کنند. این موفقیت نشاندهندهی گسترش نفوذ فیلمهای منطقهای هند فراتر از مخاطبان سنتی بالیوود است.
بر اساس آمار رسمی نتفلیکس برای هفتهی منتهی به ۹ نوامبر ۲۰۲۵ (۱۹ آبان ۱۴۰۴)، فیلم «بارامولا» که به تازگی در ۷ نوامبر (۱۶ آبان) منتشر شده بود، طوفانی ظاهر شد. این فیلم با ثبت ۳.۷ میلیون بازدید کامل (معادل ۷.۵ میلیون ساعت تماشا)، مستقیماً به رتبهی سوم جهانی صعود کرد. این تریلر جنایی در ۱۶ کشور مختلف نیز در لیست ۱۰ فیلم برتر قرار گرفت و در خود هند، فیلم شماره یک پلتفرم بود. «بارامولا» دومین ساختهی کارگردانش، آدیتیا سوهاس جامباله است که پیشتر نیز با فیلم سیاسی و موفق «ماده ۳۷۰» (Article 370) در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) توجهات را به خود جلب کرده بود. داستان فیلم دربارهی پلیسی (با بازی ماناف کائول) است که به منطقهی بارامولا در کشمیر منتقل شده و باید پروندهی مرموز ناپدید شدن کودکان محلی را حل کند.
در رتبهی چهارم این لیست جهانی، فیلم تامیلی «ایدلی کادای» قرار دارد. این دومین هفتهی متوالی است که این فیلم در لیست ۱۰ فیلم برتر جهانی قرار میگیرد. این اثر که نوشته، کارگردانی و بازی ستارهی بزرگ سینمای جنوب هند، دانوش، است، در هفتهی دوم خود ۲.۹ میلیون بازدید (۷ میلیون ساعت تماشا) کسب کرد. دانوش که پیشتر با فیلم هالیوودی «مرد خاکستری» (The Gray Man) در سطح بینالمللی شناخته شده بود، با این درام احساسی که در تاریخ ۱ اکتبر (۹ مهر) اکران سینمایی شده بود، قدرت خود را به عنوان یک فیلمساز نیز ثابت کرده است.
این آمارها نشان میدهد که محتوای منطقهای هند (چه هندی و چه تامیلی) توانسته ارتباطی فراتر از مرزهای خود برقرار کند. با این حال، در بخش سریالهای غیرانگلیسی، هیچ عنوان هندی در این هفته نتوانست به لیست ۱۰ سریال برتر جهانی راه یابد. موفقیت همزمان «بارامولا» و «ایدلی کادای» نشاندهندهی قدرت رو به رشد سینمای هند در پلتفرمهای استریم جهانی است.
رسانه فوربز
