سقوط «مرد دونده»؛ چرا فیلم ۱۱۰ میلیون دلاری ادگار رایت منتقدان را ناامید کرد؟
فیلم «مرد دونده» (The Running Man) که به عنوان یکی از مورد انتظارترین اکرانهای پاییز ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) شناخته میشد، با واکنشهای دوقطبی و اغلب منفی منتقدان روبرو شده است. این فیلم به کارگردانی ادگار رایت و با بازی گلن پاول، در حال حاضر امتیاز ناامیدکنندهی ۶۲٪ را در راتن تومیتوز به ثبت رسانده که پایینترین امتیاز کارنامهی این کارگردان محبوب محسوب میشود.
این اثر ۱۱۰ میلیون دلاری که گرانترین فیلم ادگار رایت تا به امروز است، قرار بود اقتباسی وفادارتر به رمان دیستوپیایی استیون کینگ (نوشته شده با نام مستعار ریچارد باکمن) باشد و خود را از فیلم اکشن کلاسیک ۱۹۸۷ (۱۳۶۶) با بازی آرنولد شوارتزنگر متمایز کند. با این حال، به نظر میرسد نتیجهی نهایی نتوانسته امضای خاص رایت را حفظ کند.
واکنشهای اولیه پس از اکران جهانی در لندن در تاریخ ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، بسیار مثبت بود و منتقدان آن را «سرگرمکننده»، «پرانرژی» و «یک کلاسیک فوری» خواندند. پری نمیروف از «کلایدر» آن را «فوقالعاده» توصیف کرد. اما با نزدیک شدن به اکران عمومی در ۲۳ آبان (۱۴ نوامبر) و نمایش برای طیف وسیعتری از منتقدان، واکنشها به شدت منفی شده است.
رایان مککوید از «اواردز واچ» در نقد تند خود نوشت: «باید صحبت کنیم که چه اتفاقی برای ادگار رایت افتاده است. فیلمی که کاملاً بر دوش ستارهی سینماییاش (گلن پاول) حمل میشود و توسط داستانگوی گمشدهی پشت دوربین عقب نگه داشته شده است. گیجکننده و بیمزه.» کنزی وانونو از «آفاسکرین سنترال» نیز فیلم را «بسیار بد» خواند و از «سکانسهای اکشن بد و تلاشهای بدتر برای طنز» انتقاد کرد.
اکثر منتقدان همنظرند که گلن پاول در نقش «بن ریچاردز» اجرایی کاریزماتیک ارائه داده، اما فیلم در مجموع «فاقد شخصیت» همیشگی آثار رایت است. دارن مونی نیز پایانبندی فیلم را «فاجعهبارترین پایانبندی یک بلاکباستر در این دهه» توصیف کرد.
با این امتیاز ۶۲٪، «مرد دونده» حتی از فیلم سال ۱۹۸۷ (با امتیاز ۶۷٪) نیز پایینتر ایستاده است. اکنون باید دید آیا تماشاگران عام با منتقدان همصدا خواهند شد یا خیر.
رسانه فندوموایر
