زلزلهای که سالها شایعهاش شنیده میشد، سرانجام در ژانویه ۲۰۲۶ به وقوع پیوست. بر اساس گزارش اختصاصی و موثق رسانه «Puck News»، کاتلین کندی، چهره جنجالی و قدرتمند لوکاسفیلم، در حال آمادهسازی طرح جانشینی خود برای ترک این کمپانی است. اما خبری که هواداران را به وجد آورده، نام جانشین اوست: «دیو فیلونی». مردی کلاه به سر که از شاگردی جرج لوکاس شروع کرد، حالا قرار است به عنوان رئیس مشترک (Co-President) لوکاسفیلم، سکان هدایت تمام بخشهای خلاقانه دنیای جنگ ستارگان را در دست بگیرد.
در ساختار جدید مدیریتی که دیزنی طراحی کرده، قدرت بین دو نفر تقسیم خواهد شد. دیو فیلونی که هماکنون مدیر ارشد خلاقیت (CCO) است، ارتقاء یافته و مسئولیت تمامی داستانها، فیلمنامهها و جهتگیری هنری فرنچایز را بر عهده خواهد گرفت. در کنار او، «لینوِن برنان» (Lynwen Brennan)، مدیرکل فعلی، به عنوان دیگر رئیس مشترک، وظیفه مدیریت بخشهای اجرایی، تجاری و عملیاتی را بر عهده خواهد داشت. این تقسیم کار هوشمندانه، به فیلونی اجازه میدهد تا بدون درگیر شدن در کاغذبازیهای اداری، صرفاً روی خلق دنیاهای جدید تمرکز کند.
فیلونی برای طرفداران قدیمی، نامی مقدس است. او مغز متفکر پشت هفت فصل سریال انیمیشنی «جنگهای کلون» (The Clone Wars) و چهار فصل «شورشیان» (Rebels) است؛ آثاری که بسیاری معتقدند روح واقعی جنگ ستارگان را زنده نگه داشتند. او سپس با همکاری جان فاورو، پدیده «مندلورین» را خلق کرد و با سریال «آسوکا»، شخصیتهای محبوب انیمیشنی خود را به دنیای لایو-اکشن آورد. حالا با فیلم سینمایی در حال تولید «مندلورین و گروگو» و نظارت بر پروژههایی مثل «اکلایت»، او عملاً به معمار اصلی این جهان تبدیل شده است.
این تغییر قدرت در حالی رخ میدهد که وضعیت فرنچایز در سال ۲۰۲۶ بسیار پراکنده و آشفته است. بسیاری از پروژههای سینمایی در سالهای اخیر لغو شدند و تنها کورسوی امید، بازگشت آسوکا و فیلمهای جدید است. کاتلین کندی اگرچه به خاطر تصمیماتش در سهگانه دنباله (Sequel Trilogy) مورد انتقاد شدید بود، اما نباید فراموش کرد که او حامی اصلی پروژههای متفاوتی مثل «آndor» بود. حالا بار سنگین یکپارچهسازی این کهکشان دوردست بر دوش فیلونی است. آیا او میتواند طرفداران دوآتشه و مخاطبان عام را دوباره متحد کند؟ همه چیز به دیدگاه او بستگی دارد.