عادل تبریزی: در «اجل معلق» مرگ را از زاویهای شاعرانه دیدیم
عادل تبریزی، کارگردان سریال «اجل معلق»، در یادداشتی با اشاره به نگاه فلسفی خود به مرگ، از این پدیده بهعنوان مفهومی زیبا و شاعرانه یاد کرده و فیلمنامه این مجموعه را اثری «گروتسک و حقیقتاً مهم» دانسته است.
تبریزی در این یادداشت نوشته است:
«عموماً تصور میشود مرگ حادثهای هولناک و مصیبتبار است؛ که البته برای بازماندگان میتواند همچون شکنجهای جسمی و روحی رنجآور باشد. اما تعریف مرگ، از دیدگاه فلسفی، هنوز بهطور رسمی و یکپارچه مورد تأیید جوامع علمی و عقلانی قرار نگرفته است.»
وی با اشاره به رویکرد هنر و سینما به مفهوم مرگ، یادآور شد:
«در تاریخ هنر جهان، هر فیلم یا اثر هنری که به مرگ پرداخته، صرفاً مانیفستی شخصی از نگاه خالق خود ارائه داده است. برای مثال، در فیلم مهر هفتم ساخته اینگمار برگمان، مرگ با هیبتی انتزاعی اما فلسفی به تصویر کشیده میشود؛ نمونهای که نشان میدهد حتی در قالبی غیرواقعگرا، میتوان از مرگ معنایی نظری و تئوریک ارائه داد.»
کارگردان «اجل معلق» ادامه داده است:
«فیلمنامه درخشان حمزه صالحی برای ما اثری گروتسک و بسیار مهم است. با این حال، بهدلیل قالب کمدی آن، شاید از نگاه برخی منتقدان جدی هنر مغفول مانده باشد. در این سریال، بدون تکیه بر نظریهای شخصی از مرگ، کوشیدهایم گستره این پدیده ناشناخته را از زاویهای تازه و انسانی روایت کنیم؛ نگاهی که هم تلخی مرگ و هم شیرینی زندگی را در کنار هم به تصویر میکشد.»
تبریزی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است:
«هدفم از ساخت اجل معلق انتقال تلخی مرگ نبود، بلکه میخواستم چهرهای تازه و دوستداشتنی از "اجل" ارائه دهم. کاراکتری که پیش از این برای مردم مفهومی ترسناک داشت، در این سریال به موجودی شریف و آرامبخش بدل میشود؛ تا جایی که شاید مخاطب دلش بخواهد اجل خودش را در کنار خود تصور کند.»
او در پایان با قدردانی از عوامل و مخاطبان سریال نوشت:
«با پایان پخش اجل معلق، لازم میدانم از همه عوامل، بازیگران، تهیهکننده و تیم پخش تشکر کنم. همچنین از واکنشهای پرشور و انرژی مثبت مردم سپاسگزارم. همه تلاش من برای ساخت آثارم، در لبخند و آرامش مردم کشورم معنا پیدا میکند. به امید دیداری دوباره.»
منبع: ایرنا
