رشد مخاطب و شکست انحصار کمدی

بررسی خبرگزاریها نشان میدهد که سینمای ایران در ۲۵ روز ابتدایی فروردین ماه سال جاری با رشد قابل توجه مخاطب نسبت به دو سال گذشته، بهترین عملکرد خود را در دوران پساکرونا به ثبت رسانده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخلاف برخی تحلیلهای اولیه مبنی بر وضعیت نامطلوب سینما در سال جدید، آمارها حاکی از رشد چشمگیر مخاطبان است. مقایسه ۱۵ روز نخست تعطیلات سال جاری با مدت مشابه در سال گذشته، افزایش ۲۵ درصدی مخاطبان را نشان میدهد. این روند مثبت با بررسی ۲۵ روز نخست فروردین ماه نیز تایید میشود.
بر اساس گزارش ایرنا، در این بازه زمانی، یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۳۰۰ نفر به سینما رفتهاند که بیش از ۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و حدود ۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۲ را نشان میدهد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ هیچ تعطیلی در این بازه زمانی وجود نداشت.
یکی از نکات قابل توجه در اکران امسال، شکسته شدن انحصار فروش توسط یک فیلم کمدی است. در سالهای گذشته، معمولا یک فیلم کمدی پرفروش، بار اصلی گیشه را به دوش میکشید. اما در ۲۵ روز نخست فروردین ۱۴۰۴، مخاطبان به طور نسبی در میان حدود ۷۵ درصد فیلمهای اکران شده توزیع شدهاند.
پرمخاطبترین فیلمهای این بازه زمانی عبارتند از:
دایناسور: ۵۸۵ هزار مخاطب
موسی کلیمالله: ۳۲۰ هزار مخاطب
کوکتل مولوتف: ۲۹۶ هزار مخاطب
این آمار در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، فیلم «تمساح خونی» با یک میلیون و ۱۶۷ هزار مخاطب در صدر قرار داشت و در سال ۱۴۰۲، فیلم «فسیل» با یک میلیون و ۱۱۴ هزار مخاطب پرفروشترین بود. همچنین، اختلاف مخاطب میان رتبههای اول تا سوم جدول در سال جاری به مراتب کمتر از سالهای گذشته بوده است.
این رشد مخاطب و توزیع متوازنتر استقبال از فیلمها، در حالی رقم خورده است که شرایط اقتصادی در سال جاری نسبت به دو سال گذشته دشوارتر بوده و قیمت بلیت نیز افزایش یافته است. این امر نشاندهنده استقبال قابل توجه مخاطبان از سینما در سال ۱۴۰۴ است و امیدواریها برای رسیدن به بیش از ۴۰ میلیون مخاطب تا پایان سال را افزایش میدهد.
توصیه میشود مخاطبان با پیگیری اخبار موثق، سینما را به عنوان بخشی از سبد فرهنگی خود حفظ کنند. سینمای ایران در سال ۱۴۰۴ با عملکرد مثبت خود، نوید رکوردشکنیهای خوبی را میدهد.
منبع:خبرآنلاین