هاسکل وکسلر

هاسکل  وکسلر
  • تولددوشنبه 17 بهمن 1300
  • محل تولدChicago, Illinois, U.S.
  • وفاتیک‌شنبه 6 دی 1394
  • وضعیت تأهلمتأهل
  • نمودار بازدید

بیوگرافی هاسکل وکسلر

هاسکل وِکسلِر (متولد ۶ فوریه ۱۹۲۲ – درگذشته ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵) یکی از سرشناس‌ترین فیلم‌برداران، کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای آمریکاست. آثار او در جریان تحولات اجتماعی و سیاسی آمریکا ساخته شده‌اند و سبک بصری‌اش تأثیر زیادی بر نسل‌های بعدی داشت. او در طول کارنامه‌اش دو بار جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری را به دست آورد و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های هنر سینما شناخته شده است.

لیست‌های کاربران

فیلم و سریال های هاسکل وکسلر

بلیز
فیلم بلیزبیوگرافی، کمدی، درام
imdb logo6/10
سه فراری
فیلم سه فراریاکشن، کمدی
imdb logo6.2/10
رنگ‌ ها
فیلم رنگ‌ هااکشن، جنایی، درام
imdb logo6.7/10
مکالمه
فیلم مکالمهدرام، معمایی، هیجانی
imdb logo7.7/10
در گرمای شب
فیلم در گرمای شبدرام، معمایی، هیجانی
imdb logo7.9/10

اطلاعات شخصی و خانوادگی هاسکل وکسلر

اطلاعات شخصی

  • نام کامل: هاسکل وِکسلِر

  • ملیت: آمریکایی

  • شغل‌ها: فیلم‌بردار، کارگردان، تهیه‌کننده، مستندساز

اعضای خانواده

  • پدر: Simon Wexler

  • مادر: Lottie Wexler

فرزندان

  • تعداد پسر/دختر + نام‌ها: سه فرزند: Katharine, Jeffrey, Mark

همسر(ها)

  • نام + بازه سالی (از–تا): Rita Taggart (۱۹۸۹–۲۰۱۵)

زندگینامه کامل هاسکل وکسلر

هاسکل وِکسلِر (متولد ۶ فوریه ۱۹۲۲ – درگذشته ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵) یکی از سرشناس‌ترین فیلم‌برداران، کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای آمریکاست. آثار او در جریان تحولات اجتماعی و سیاسی آمریکا ساخته شده‌اند و سبک بصری‌اش تأثیر زیادی بر نسل‌های بعدی داشت. او در طول کارنامه‌اش دو بار جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری را به دست آورد و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های هنر سینما شناخته شده است.

کودکی و نوجوانی هاسکل وکسلر

وِکسلِر در شیکاگو، ایلینوی در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه فرانسیس پارکر گذراند و در جوانی به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی رفت. در دوران جنگ جهانی دوم او به عنوان نیروی دریایی تجاری فعالیت کرد و تجربیات جنگی و اجتماعی عمیقاً بر دیدگاه هنری او تأثیر گذاشت.

فیلم‌ها و سریال‌ها هاسکل وکسلر

در طول فعالیتش، وکسلر به عنوان فیلم‌بردار در آثاری چون «Who's Afraid of Virginia Woolf?»، «In the Heat of the Night»، «The Thomas Crown Affair»، «One Flew Over the Cuckoo’s Nest»، «Bound for Glory»، «Days of Heaven» و «Matewan» حضور داشت. او همچنین به عنوان کارگردان آثاری چون «Medium Cool» (۱۹۶۹)، «Underground» (۱۹۷۶)، «Introduction to the Enemy» و دیگر مستندها فعالیت کرده است. آثار مستند و تجربی او نیز توجه زیادی به مسائل اجتماعی و سیاسی دارند.

زندگی حرفه‌ای هاسکل وکسلر

وِکسلر از اواخر دهه ۱۹۴۰ به اجرای پروژه‌های فیلم‌برداری صنعتی و تبلیغاتی پرداخت و به مرور وارد سینمای هنری شد. او با کارگردانان نام‌آوری مانند مایک نیکولز، اجیا کازان و جان کاس‌اوتس همکاری کرد. در پروژه‌هایی چون «The Conversation» و «One Flew Over the Cuckoo’s Nest»، به دلیل تفاوت نظر با کارگردانان از کار بر کنار شد. با این وجود، سبک مستقل و جسورانه‌اش باعث شد جایگاهی ویژه در تاریخ سینما بیابد.

جوایز و افتخارات هاسکل وکسلر

وِکسلر دو بار جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری به دست آورد: برای «Who’s Afraid of Virginia Woolf?» در سال ۱۹۶۶ و برای «Bound for Glory» در سال ۱۹۷۶. او همچنین چند نامزدی دیگر در اسکار داشت و جایزهٔ عمر شغلی انجمن فیلم‌برداران آمریکا را کسب کرد. در نظرسنجی اعضای انجمن بین‌المللی فیلم‌برداران در سال ۲۰۰۳، به عنوان یکی از ده فیلم‌بردار تأثیرگذار شناخته شد.

حقایق جالب هاسکل وکسلر

وِکسلر در برخی پروژه‌ها مستندسازی اجتماعی و تضادهای سیاسی را با فرم سینمایی ترکیب کرد، از جمله در «Medium Cool» که بین تخیل و واقعیت حرکت می‌کند. او یکی از فیلم‌برداران پیشگام در بهره‌گیری از تکنیک‌های نو مانند Steadicam بود. همچنین یکی از فیلم‌های او در فهرست آثار نگهداری شده در آرشیو ملی فیلم آمریکا ثبت شده است.

حواشی زندگی هاسکل وکسلر

وکسلر بارها در صحنه‌های تولید با کارگردانان اختلاف نظر پیدا کرد؛ مثلاً در «One Flew Over the Cuckoo’s Nest» و «The Conversation» از پروژه کنار گذاشته شد. برخی او را به سخت‌گیری و مقاومت در برابر فشار‌های تجاری متهم کرده‌اند. اما به‌راحتی نمی‌توان نفوذ و تأثیر فکری و بصری او را نادیده گرفت.

جمع‌بندی هاسکل وکسلر

هاسکل وکسلر نه تنها در عرصه فیلم‌برداری، بلکه به عنوان کارگردان مستندِ منتقدِ زمانه‌اش، میراثی ماندگار از خود بر جای گذاشت. آثار او همچنان نقطه مرجع برای فیلم‌سازان و تصویربردارانی است که می‌خواهند فیلم را به عنوان مدیومی شاعرانه و پرسش‌گر بشناسند. تأثیر او در هنر سینما و نگاه سیاسی او به جهان از نسل او فراتر خواهد رفت.