آناتولی سولونیتسین
- تولدپنجشنبه 8 شهریور 1313
- محل تولدBogorodsk, شوروی
- وفاتجمعه 21 خرداد 1361
- وضعیت تأهلمتأهل
- قد178
- نمودار بازدید
داستان فیلم "استاکر" در منطقه ای به نام "زون" از یک کشور کوچک جریان دارد که درون آن یک منطقه غیرعادی به نام "اتاق" واقع شده است. این منطقه قادر به این است که خواستههای انسان را به واقعیت تبدیل کند. دولت این منطقه را ممنوعه اعلام کرده و مردم را از ورود به آن باز میدارد اما مردم همچنان به آنجا میروند...
بیوگرافی آناتولی سولونیتسین
آناتولی الکسیویچ سولونیتسین بازیگر برجستهٔ سینمای شوروی بود که نقشهای ماندگاری در آثار آندری تارکوفسکی ایفا کرد. او با حضور در فیلمهایی چون «آندری روبلف»، «سولاریس» و «استاکر» به چهرهای شناختهشده در سینههای سینما تبدیل شد. سولونیتسین علاوه بر بازیگری در سینما، در تئاتر نیز فعالیت داشت و بهعنوان یکی از نمادهای سینمای فلسفی شوروی شناخته میشود.
اطلاعات شخصی و خانوادگی آناتولی سولونیتسین
اطلاعات شخصی
نام کامل: اتّو آلکسیویچ سولونیتسین
ملیت: اتحاد جماهیر شوروی (روسی)
شغلها: بازیگر سینما و تئاتر
اطلاعات فیزیکی
قد (سانتیمتر): 178
اعضای خانواده
پدر: خبرنگار «گُریورودسکایا پراودا»
فرزندان
تعداد پسر/دختر: یک دختر
همسر(ها)
لیودیمیلا سولونیتسینا
لاریسا سولونیتسینا (سیسوِوا): ۱۹۶۳–۱۹۷۶
علاقهمندیها
فیلم: بیشتر آثار تارکوفسکی
کتاب: ادبیات روسی کلاسیک
زندگینامه کامل آناتولی سولونیتسین
آناتولی الکسیویچ سولونیتسین بازیگر برجستهٔ سینمای شوروی بود که نقشهای ماندگاری در آثار آندری تارکوفسکی ایفا کرد. او با حضور در فیلمهایی چون «آندری روبلف»، «سولاریس» و «استاکر» به چهرهای شناختهشده در سینههای سینما تبدیل شد. سولونیتسین علاوه بر بازیگری در سینما، در تئاتر نیز فعالیت داشت و بهعنوان یکی از نمادهای سینمای فلسفی شوروی شناخته میشود.
کودکی و نوجوانی آناتولی سولونیتسین
سولونیتسین در ۳۰ اوت ۱۹۳۴ در شهر بُگورُدسک، در جمهوری خودمختار شوروی متولد شد. نام اصلی او «اتو آلیکسیویچ سولونیتسین» بوده که بعدها به آناتولی تغییر یافت. دوران کودکی او با گرایش به ادبیات، هنر و آمادگی برای نقشآفرینی آینده شکل گرفت و پس از جنگ جهانی دوم خانوادهاش به ساراتوف نقل مکان کرد و او در هنرهای نمایشی محلی فعالیتهای آماتور داشت. تحصیلات رسمی او ابتدا فنی بود و بعدها به سمت هنرپیشگی سوق پیدا کرد.
فیلمها و سریالها آناتولی سولونیتسین
سولونیتسین نقش اصلی «آندری روبلف» را در فیلم تارکوفسکی به عهده گرفت که نقطهٔ عطفی در کارنامهٔ او بود. او همچنین در فیلم «سولاریس» نقش دکتر سارتوریوس را بازی کرد و در «استاکر» نقش «نویسنده» را بر عهده داشت. در آثار دیگری چون «آینه»، «۲۶ روز از زندگی داستایفسکی»، «پیشرفت» (The Ascent) و «راه بیراه» نیز حضور داشت. جایزهٔ «خرس نقرهای» بهترین بازیگر را در جشنواره برلین برای «۲۶ روز از زندگی داستایفسکی» دریافت کرد.
زندگی حرفهای آناتولی سولونیتسین
سولونیتسین فعالیت سینمایی خود را از اوائل دههٔ ۱۹۶۰ آغاز کرد، ابتدا با فیلم کوتاه «مسئله کورْت کلوزویتس» و سپس همکاری گسترده با تارکوفسکی در پروژههایی بزرگ. در هر فیلم تارکوفسکی، او با عمق، سکوت و حضور درونی ویژهای جلوه میکرد که به کارگردان امکان میداد مفهوم را از خلال چهره و سکوت منتقل کند. او در تئاترهای شوروی نیز نقشهایی ایفا کرد، اما تمرکز اصلی او بر سینما و نقشهای پیچیدهٔ فلسفی بود.
جوایز و افتخارات آناتولی سولونیتسین
در سال ۱۹۸۱ سولونیتسین جایزهٔ خرس نقرهای بهترین بازیگر را در جشنوارهٔ برلین برای بازی در «۲۶ روز از زندگی داستایفسکی» دریافت کرد. همچنین در همان سال بهعنوان «هنرمند شایستهٔ RSFSR» منصوب شد. اگرچه برخی دیگر از جوایز داخلی شوروی به وی اعطا شدند، اما در اسناد غربی بیشتر به این افتخار بینالمللی اشاره میشود.
حقایق جالب آناتولی سولونیتسین
تارکوفسکی در کتاب «پیکرهسازی در زمان» او را بازیگر مورد علاقهٔ خود معرفی کرده و گفته بود که میخواست او را در فیلمهایی چون «نوستالژیا» و «قربانی» به کار گیرد اما مرگ زودرس مانع شد. سولونیتسین حتی پیشنهاد کرده بود برای بازی در اقتباسی از رمان «احمق» داستایفسکی تحت عمل جراحی قرار گیرد تا شباهت بیشتری به نویسنده پیدا کند. برخی منابع مطرح میکنند که شرایط آلودهٔ محل فیلمبرداری «استاکر» به سلامتی او آسیب رسانده است.
حواشی زندگی آناتولی سولونیتسین
در زمان فیلمبرداری «استاکر»، گفته میشود سولونیتسین و تارکوفسکی در معرض مواد شیمیایی مضر قرار گرفتهاند که بعدها به بیماری او دامن زد. زندگی خصوصی او کمتر مورد تأکید رسانهای قرار گرفت؛ با این حال او دو بار ازدواج کرد. در زمان بیماری، او تا حد امکان به کار ادامه داد و مرگش بر اثر سرطان ریه در سال ۱۹۸۲ بسیاری را شوکه کرد.
جمعبندی آناتولی سولونیتسین
سولونیتسین از آن دسته بازیگرانی است که نه بر شهرت، بلکه بر عمق نقشآفرینی تأکید داشت. او توانست با چهره، سکوت و حضور هنرمندانه، مفاهیم فلسفی را به بیننده منتقل کند. میراث او در سینمای جهان بهویژه سینمای فلسفی و آثار تارکوفسکی تا امروز همچنان زنده است و نام او در فهرست اسطورههای بازیگری شوروی جای دارد.
