اکرم محمدی

Akram Mohammadi
اکرم  محمدی
  • تولددوشنبه 6 مرداد 1337
  • محل تولدتهران، ایران
  • وضعیت تأهلمتأهل
  • قد165
  • تحصیلاتکارشناسی بازیگری
  • دانشگاهدانشگاه هنرهای زیبای تهران
  • مشاغلکارگردان - نویسنده
  • نمودار بازدید
  • شبکه‌های اجتماعی

بیوگرافی اکرم محمدی

اکرم محمدی، بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران، با نقش‌آفرینی در فیلم کلاسیک «مادر» (۱۳۶۸) ساخته علی حاتمی، کار خود را در سینما به شکلی قدرتمند آغاز کرد و برای همین اولین نقش، نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. با این حال، شهرت فراگیر او با ایفای نقش «زهره» در سریال ماندگار «پدرسالار» (۱۳۷۲) رقم خورد؛ نقشی که او را به چهره‌ای محبوب و ماندگار در میان خانواده‌های ایرانی تبدیل کرد.

لیست‌های کاربران

فیلم و سریال های اکرم محمدی

زخم کاری
زخم کاریدرام، معمایی، هیجانی
imdb logo7.1/10
اولین شب آرامش‌
اولین شب آرامش‌عاشقانه
imdb logo4.4/10
شوق پرواز 1390
شوق پرواز 1390بیوگرافی، درام، جنگی
imdb logo6.3/10
دایره زنگی
دایره زنگیکمدی، درام
imdb logo6.9/10
زیر آسمان شهر
زیر آسمان شهرکمدی، درام
imdb logo6.1/10
دختری با کفش های کتانی
دختری با کفش های کتانیدرام، خانوادگی
imdb logo6.2/10
مادر ۱۳۶۸
مادر ۱۳۶۸درام
imdb logo8.5/10

اطلاعات شخصی و خانوادگی اکرم محمدی

  • نام کامل: اکرم میرمحمدی خلیل‌آباد

  • فرزندان: مروارید جعفری

  • همسر/همسر سابق: مجید جعفری (جدا شده)

زندگینامه کامل اکرم محمدی

اکرم محمدی، بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون ایران، با نقش‌آفرینی در فیلم کلاسیک «مادر» (۱۳۶۸) ساخته علی حاتمی، کار خود را در سینما به شکلی قدرتمند آغاز کرد و برای همین اولین نقش، نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. با این حال، شهرت فراگیر او با ایفای نقش «زهره» در سریال ماندگار «پدرسالار» (۱۳۷۲) رقم خورد؛ نقشی که او را به چهره‌ای محبوب و ماندگار در میان خانواده‌های ایرانی تبدیل کرد.

کارنامه او شامل حضور در آثار مهم دیگری چون سریال «خانه سبز» و فیلم‌های «دختری با کفش‌های کتانی» و «سام و نرگس» است. او همچنین با حضور در مجموعه نمایش خانگی «زخم کاری» تطبیق‌پذیری خود را با مدیوم‌های جدید نشان داد. محمدی در سال‌های اخیر به دلیل افت کیفیت فیلمنامه‌ها و برای حفظ احترام به کارنامه هنری و مخاطبانش، گزیده‌کار شده و حضور کمرنگی در عرصه بازیگری داشته است.

کودکی و سال‌های ابتدایی

اکرم محمدی با نام کامل اکرم میرمحمدی خلیل‌آباد (Akram Mirmohammadi Khalilabad) در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۳۷ (July 28, 1958) در تهران چشم به جهان گشود. او پس از اتمام تحصیلات و دریافت مدرک دیپلم، به دلیل علاقه وافر به دنیای نمایش، مسیر آکادمیک مرسوم را دنبال نکرد و در عوض، تصمیم گرفت تا مهارت‌های خود را از طریق شرکت در کلاس‌های آزاد بازیگری پرورش دهد. این انتخاب نشان‌دهنده مسیری بود که بیش از هر چیز بر پایه اشتیاق شخصی و تعهد به هنر استوار بود. رویکرد او برای ورود به حرفه بازیگری، که متکی بر آموزش عملی و کارگاهی بود، در آن دوران یکی از مسیرهای اصلی برای ورود به عرصه هنر محسوب می‌شد و نشان از اراده و انگیزه بالای او برای تحقق بخشیدن به رؤیای خود داشت.   

شروع کار حرفه‌ای

مسیر حرفه‌ای اکرم محمدی با قدم‌های استوار از صحنه تئاتر آغاز شد. او در سال ۱۳۶۴ (1985) با بازی در نمایش «خسیس» (Khasis) اولین تجربه جدی خود را رقم زد. دو سال بعد، در سال ۱۳۶۶ (1987)، با ایفای نقش در سریال تلویزیونی «مرغ حق» (Morghe Hagh) وارد قاب تلویزیون شد. با این حال، نقطه عطف کارنامه او که نامش را به سرعت در صنعت سینما بر سر زبان‌ها انداخت، همکاری با کارگردان اسطوره‌ای، علی حاتمی، در فیلم به‌یادماندنی «مادر» (Mother) در سال ۱۳۶۸ (1989) بود. این نقش نه تنها اولین حضور سینمایی او را رقم زد، بلکه به قدری تأثیرگذار بود که برای او نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از هشتمین جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد و جایگاه او را به عنوان یک بازیگر مستعد و جدی تثبیت کرد.   

مهمترین سریال‌های اکرم محمدی

کارنامه تلویزیونی اکرم محمدی مملو از نقش‌هایی است که او را به یک چهره آشنا و محبوب در خانه‌های ایرانیان تبدیل کرد. بی‌شک، ماندگارترین نقش او، شخصیت «زهره» در سریال پرمخاطب «پدرسالار» (Pedar Salar) در سال ۱۳۷۲ (1994) بود که تقابل او با اقتدار پدرشوهرش، یکی از محورهای اصلی درام سریال بود و به شهرت او عمق بخشید. پس از آن، حضور در سریال محبوب «خانه سبز» (Khaneh Sabz) در سال ۱۳۷۵ (1996) جایگاه او را بیش از پیش تثبیت کرد. از دیگر آثار مهم تلویزیونی او می‌توان به «شب دهم» (Shab-e Dahom) (۱۳۸۰)، «مرد هزارچهره» (Mard-e Hezar Chehreh) (۱۳۸۶) و فصل سوم سریال «ستایش» (Setayesh) در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد. آخرین حضور او در یک سریال، مربوط به مجموعه نمایش خانگی «زخم کاری» (Zakhme Kari) در سال ۱۴۰۰ (2021) است که نشان از تطبیق‌پذیری او با مدیوم‌های جدید نمایشی دارد.   

مهمترین فیلم‌های اکرم محمدی

اکرم محمدی در سینما نیز کارنامه‌ای قابل تأمل از خود به جای گذاشته است. پس از شروع قدرتمند با فیلم «مادر» (۱۹۸۹)، او در آثار مهم دیگری ظاهر شد که توانایی‌های متنوع او را به نمایش می‌گذاشت. نقش‌آفرینی او در فیلم اجتماعی و تأثیرگذار «دختری با کفش‌های کتانی» (A Girl in Sneakers) (۱۳۷۷) و درام عاشقانه «سام و نرگس» (Sam and Narges) (۱۳۷۹) مورد تحسین قرار گرفت و او را به عنوان بازیگری توانا در به تصویر کشیدن شخصیت‌های پیچیده معرفی کرد. حضور او در کمدی پرستاره و پرفروش «دایره زنگی» (Dayereh Zangi) (۱۳۸۶) نیز نشان از انعطاف‌پذیری او در انتخاب ژانرهای مختلف داشت. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «شیدا» (Sheida) (۱۳۷۷) و «ساحره» (The Witch) (۱۳۷۶) اشاره کرد. آخرین فیلم سینمایی ثبت‌شده در کارنامه او «یکی برای همه» (One for All) محصول سال ۱۳۹۲ (2013) است.   

جوایز و افتخارات اکرم محمدی

اگرچه کارنامه اکرم محمدی سرشار از نقش‌آفرینی‌های تحسین‌شده است، اما مهم‌ترین افتخار رسمی او به همان آغاز درخشان فعالیت سینمایی‌اش بازمی‌گردد. او برای بازی هنرمندانه در فیلم «مادر»، نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن از هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۸ شد. این نامزدی در اولین حضور سینمایی و در یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی ایران، گواهی بر استعداد ذاتی و تأثیرگذاری فوری او بر پرده سینما بود و اعتباری ویژه برای او در میان منتقدان و اهالی سینما به همراه آورد.   

زندگی شخصی

اکرم محمدی در زندگی شخصی خود هنرمندی متفکر و پایبند به اصول حرفه‌ای است. او سال‌ها پیش با مجید جعفری (Majid Jafari)، بازیگر و کارگردان، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دختری به نام مروارید (Morvarid) است که او نیز در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند؛ این ازدواج پس از مدتی به جدایی انجامید. یکی از جنبه‌های مهم زندگی حرفه‌ای او در سال‌های اخیر، کم‌کاری خودخواسته‌اش بوده است. او بارها تأکید کرده که این تصمیم به دلیل افت کیفیت فیلمنامه‌ها و عدم وجود شفافیت در مسائل مالی پروژه‌ها است. محمدی معتقد است ترجیح می‌دهد با حضور در آثار ضعیف، خاطرات خوشی را که مخاطبان از نقش‌های ماندگارش در ذهن دارند، مخدوش نکند. این رویکرد، نشان از احترام عمیق او به هنر، مخاطب و جایگاه حرفه‌ای خود دارد.   

پرسش‌های پرطرفدار