فیلم مهمان مامان




داستان فیلم مهمان مامان
مهمان مامان اقتباسی از داستان هوشمند مرادی کرمانی است که نمایشی از یک شام شبانه و دورهمی گرم از جنس شبنشینیهای قدیمی را به میان میآورد. این فیلم بهخوبی یادآور دورانی است که خانوادههای مختلف با وجود مشکلاتی که در طول روز دامنگیر آنها بوده، در کنار یکدیگر جمع شده و شب را به بهترین شکل ممکن میگذراندند. خلاصه داستان مهمان مامان از آنجایی شروع میشود که خواهر زاده و نوعروس عفت قصد دارند تا در شب پیشرو به مهمانی آنها بروند. این در وضعیتی است که هیچ وسیلهای برای پذیرایی از مهمانان وجود ندارد و از قضا مواد غذایی مناسب نیز برای یک مهمانی آبرومندانه نیز وجود ندارد. در همین وضعیت، پای همسایگان و اطرافیان نیز به این مهمانی باز میشود و مواد غذایی و اقلام مورد نیاز برای تامین یک شام مناسب نیز فراهم میشود. با این حال عفت هنوز نیز نگران شرایط مهمانی است که بتواند از مهمانهای خود به خوبی پذیرایی کند.
بازیگران فیلم مهمان مامان
درباره فیلم مهمان مامان
فیلم مهمان مامان اثری از داریوش مهرجویی است که بازیگران ویژه آن و بازی کمدی و جذاب آنها باعث شده است که پس از 3 دهه، هنوز هم به عنوان یکی از آثار برتر اجتماعی و درام کشور شناخته شود. بازیگران فیلم سینمایی ایرانی مهمان مامان از امین حیایی گرفته تا گلاب آدینه که نقش عمه عفت را برعهده دارد، همه نقش خود را بینظیر ایفا کنند. بازیگران مهمان مامان تنها به این موارد ختم نمیشود و هنرپیشههای دیگری از جمله پارسا پیروزفر، ملیکا شریفی نیا، نسرین مقانلو، حسن پورشیرازی و ژاله علو از این فیلم ایفای نقش میکنند.
از جمله افتخارات این فیلم میتوان به اکران آن در کشورهای سوئد و استرالیا اشاره کرد. همچنین این فیلم توانسته است تا در زمان خودش به فروش قابل توجه 485 میلیون تومانی دست پیدا کند. مهمان مامان در جشنواره فجر موفق به کاندید شدن در 10 شاخه مختلف شده که از میان آنها میتوان به بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد و همچنین زن اشاره کرد. در نهایت مهمان مامان موفق شد تا در جشنواره فجر مقام برترین فیلم را دریافت کرده و سیمرغ بلورین این جشنواره را کسب نماید. علاوه بر این، تندیس زرین بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین طراحی هنری از دیگر جوایز فیلم مهمان مامان هستند.
نقد فیلم مهمان مامان
مهمان مامان از آن دست فیلمهایی است که اوج جذابیت و لذت بردن را در زمانی که همراه با خانواده مشغول به دیدن آن هستید بهدست میآورید. این اثر به همان اندازه که در انتخاب بازیگرانش حساس بوده و بهترینهای آن زمان و حال حاضر دنیای سینمای ایران را در چنته دارد، به تک تک پستی و بلندیهای رخدادهای خود اهمیت میدهد.
از هوشمندانهترین نقدهای حول محور این فیلم مربوط به نقد مصطفی جلالیفخر است که در یادداشت خود از ماهنامه فیلم که در سال 1382 منتشر شد اینگونه این فیلم را معرفی کرد: «یکجور حس خوشبختی سیندرلایی در مهمان مامان موج میزند که برخلاف سیندرلا توسط نیرویی ماورایی رقم نمیخورد. خود همین آدمهای واقعی تهیدستاند که در کنار هم لحظههای خوش را خلق میکنند.
محبوبه پلنگی از وبسایت حوزه درباره مهمان مامان نوشته است "حضور انبوه بازیگران با بازی های خوبی که کارگردان از آنان می گیرد؛ سکانس های درخشانی را در فیلم رقم می زند. این فیلم که با قصه ساده و روان برگرفته از مسائل اجتماعی ایران در قالب طنز روایت شده، به رغم کمدی بودن، بدل به یک نگاه اجتماعی نیز می شود. تناقضات جاری در این فیلم خود به خود لبخند را به چهره می نشاند و در یک کلام از دیدن این فیلم می توان لذت برد، خندید، اشک ریخت و تفکر و تامل کرد."
در کنار این دو نقد، خبرگزاری مهر نیز مهمان مامان را این گونه تفسیر میکند: مهرجويی در " مهمان مامان " به سراغ برخی از مولفه هايی رفته بود كه در فيلم سينمايي " اجاره نشين ها " نيز از آن بهره بود و اتفاقا نتيجه خوبی هم عايدش شده بود. حتی برخی از سکانس های اين فيلم - از جمله سكانس پهن شدن سفره بزرگ و نشستن تمامی اهالی به قصد صرف شام همراه با نوعی صميميت - مويد اين مسئله است كه مهرجویی به دنبال تكرار تجربه موفقی بود كه در " مهمان مامان " به دست آورده بود.