دلایل شکست تجاری فیلم ترسناک مگان ۲.۰

فیلم «مگان ۲.۰» (M3GAN 2.0)، دنباله اثر ترسناک موفقی که در سال ۲۰۲۳ اکران شد، در گیشه با شکستی بزرگ مواجه شد. فروش افتتاحیه این فیلم تنها ۱۷ میلیون دلار در سراسر جهان بود که در مقایسه با فروش ۱۸۰ میلیون دلاری قسمت اول، یک سقوط فاجعهبار محسوب میشود.
جذابیت یکبارمصرف و زمانبندی اشتباه
به نظر میرسد جذابیت عروسک قاتل، مگان، یک پدیده وایرال و یکباره بوده و نتوانسته به یک نماد ماندگار در ژانر وحشت تبدیل شود. دیوید ای. گراس (David A. Gross)، مشاور سینمایی، معتقد است «داستان برای ارائه چیزی جدید در تلاش است و طرفداران در حال عبور از آن هستند.» علاوه بر این، استودیو یونیورسال (Universal) تاریخ اکران فیلم را از ژانویه (که برای قسمت اول موفقیتآمیز بود) به فصل شلوغ تابستان منتقل کرد و باعث شد فیلم در میان آثار بلاکباستری مانند «فرمول یک» (F1) و نسخه لایو-اکشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» (How to Train Your Dragon) گم شود.
تمرکز بر کمدی و تغییر نگاه به هوش مصنوعی
بازاریابی «مگان ۲.۰» بیش از حد بر جنبههای کمدی و طعنهآمیز شخصیت مگان تمرکز داشت که این امر ممکن است طرفداران جدی ژانر وحشت را ناامید کرده باشد. مهمتر از آن، تغییر نگرش عمومی نسبت به هوش مصنوعی (AI) است. دو سال پیش، ایده یک ربات هوشمند قاتل سرگرمکننده بود، اما اکنون با بحثهای جدی درباره خطرات این فناوری، موضوع فیلم بیش از حد به واقعیت نزدیک شده است. آلیسون ویلیامز (Allison Williams)، بازیگر فیلم، در این باره میگوید:
اکنون مردم به شدت از کاربرد هوش مصنوعی آگاه و به نظرم نگران هستند. این موضوع اساساً تجربه تماشای فیلم را تغییر میدهد.
دورهای ناموفق برای استودیوی بلومهاوس
این شکست در دورهای رخ میدهد که استودیوی بلومهاوس (Blumhouse) وضعیت خوبی ندارد. این استودیو در سال ۲۰۲۵ چندین فیلم کمفروش دیگر مانند «مرد گرگنما» (Wolf Man) و «دراپ» (Drop) را نیز داشته است. اگرچه بودجههای پایین از ضررهای هنگفت جلوگیری میکند، اما این استودیو برای بازگشت به روزهای اوج خود به یک موفقیت تجاری نیاز دارد.