بهترین فیلم های درباره فقر؛ داستان‌هایی از زندگی سخت

کاظم ظریف - انتشار: 22 اردیبهشت 1404 12:00
مطالعه : 11 دقیقه
پاراج-
بهترین فیلم های درباره فقر؛ داستان‌هایی از زندگی سخت

سینما وقتی درباره فقر حرف می‌زند، بیشتر از هر رسانه‌ای می‌تواند واقعیت را به قلب ما نزدیک کند. سال‌هاست فیلم‌سازها به زندگی آدم‌هایی پرداخته‌اند که در حاشیه‌اند، زیر فشار بی‌پایان نداری زندگی می‌کنند و خیلی وقت‌ها صدایشان شنیده نمی‌شود. فیلم های فقر فقط درباره سختی نیستند، درباره کرامت‌اند، درباره بقا، درباره اینکه چطور انسان در بدترین شرایط هم می‌جنگد و معنا پیدا می‌کند.

فیلم های با موضوع فقر نه‌تنها واقعیت اجتماعی را به تصویر می‌کشند، بلکه به ما کمک می‌کنند دنیا را از زاویه‌ای ببینیم که شاید تجربه‌اش نکرده‌ایم. تماشای یک فیلم با موضوع نابرابری اجتماعی می‌تواند ذهن ما را نسبت به ریشه‌های پنهان فقر باز کند، از قضاوت‌های ساده‌انگارانه فاصله بگیریم و همدلی واقعی را تمرین کنیم.

بهترین فیلم های درباره فقر

در این مطلب، می‌خواهیم با هم نگاهی داشته باشیم به چند تا از بهترین فیلم های سینمایی درباره فقر؛ آثاری که نه فقط داستان می‌گویند، بلکه ما را تکان می‌دهند، سؤال ایجاد می‌کنند و گاهی حتی نگرش‌مان را تغییر می‌دهند.

انگل-2019
تاریخ اکران: جمعه 17 آبان 1398
ژانر: درام، هیجانی
کارگردان: بونگ جون هو
بازیگران: سونگ کانگ هو، لی سون-کیون
imdb logo
8.5/10
metacritic logo
99%
rotten logo
97%

هیچ‌چیز در انگل اتفاقی نیست؛ از چینش وسایل خانه‌ها تا مسیر باران و راه‌پله‌ها، همه چیز در خدمت یک روایت عمیق از شکاف اجتماعی است. فیلم داستان خانواده‌ای فقیر را دنبال می‌کند که یکی‌یکی و با ترفند، وارد خانه و زندگی خانواده‌ای ثروتمند می‌شوند. آنچه با شوخی‌های سبک آغاز می‌شود، به‌تدریج رنگی از تنش، خشونت و فروپاشی می‌گیرد.

معماری در این فیلم فقط یک پس‌زمینه نیست، نماد تفاوت طبقاتی است. خانه مدرن خانواده پارک در نقطه‌ای مرتفع با نور طبیعی قرار دارد، در حالی که خانواده کیم در نیمه‌زیرزمینی زندگی می‌کنند که مستعد آب‌گرفتگی و نم است. حتی حرکت فیزیکی شخصیت‌ها در فیلم، بالا و پایین رفتن از پله‌ها، تداعی صعود و سقوط اجتماعی است.

انگل نخستین فیلم کره‌ای بود که نخل طلای کن و اسکار بهترین فیلم را هم‌زمان برد. فیلم در مجموع بیش از ۳۰۰ جایزه از جشنواره‌های مختلف دریافت کرد. فیلمنامه از تجربه شخصی بونگ جون-هو در تدریس خصوصی به یک خانواده ثروتمند الهام گرفته شده و عنوان فیلم هم دوگانه‌ای هوشمندانه از وابستگی متقابل دو طبقه اجتماعی را در ذهن تداعی می‌کند.

یک نمونه شاخص از فیلم های فقر که نه از سر ترحم، بلکه با نگاه ساختارشکن به موضوع می‌پردازد، بدون آنکه طرف خاصی را قهرمان یا قربانی مطلق نشان دهد.

کفر-ناحوم
تاریخ اکران: پنج‌شنبه 29 شهریور 1397
ژانر: درام
کارگردان: نادین لبکی
بازیگران: زین الرافعی، یوردانوس شیفراو
imdb logo
8.4/10
metacritic logo
90%
rotten logo
75%

در کفرناحوم، دوربین به دل خیابان‌های فراموش‌شده بیروت می‌رود؛ جایی که کودکی دوازده‌ساله در دل فقر مطلق، علیه همان دنیایی شکایت می‌کند که او را بی‌هیچ آینده‌ای به آن پرتاب کرده. فیلم روایتگر داستان زین است، پسری که زندگی‌اش ترکیبی از رهاشدگی، کار کودک، مهاجرت و بی‌خانمانی است. او پس از ارتکاب یک جرم، در دادگاهی عجیب، والدینش را متهم می‌کند به اینکه نباید او را به دنیا می‌آوردند.

فیلم با ساختاری واقع‌گرا و نزدیک به مستند، سفر پسرک را از دل خانه‌ای آشفته تا خیابان‌های بی‌رحم ترسیم می‌کند؛ جایی که او در نبود هر حمایتی، مسئولیت مراقبت از نوزاد یک مهاجر را برعهده می‌گیرد. استفاده از بازیگران غیرحرفه‌ای که اغلب خودشان شرایطی مشابه شخصیت‌ها را تجربه کرده‌اند، به فیلم حس تلخ و واقعی خاصی بخشیده است. زین الرافعا، بازیگر نقش اصلی، در زندگی واقعی هم پناهنده بود.

کفرناحوم برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن شد و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان. ساختار این فیلم در مورد فقر به‌گونه‌ای است که واقعیت و داستان را در هم می‌تند و فقر را نه به‌عنوان یک مسئله آماری، بلکه از درون پوست و استخوان شخصیت‌ها نشان می‌دهد. این از آن فیلم های درباره نداری است که بدون اغراق، با تماشای آن نه فقط اشک، بلکه پرسش هم می‌آید.

دزد-دوچرخه
تاریخ اکران: سه‌شنبه 22 آذر 1328
ژانر: درام
کارگردان: ویتوریو دسیکا
بازیگران: لامبرتو ماجورینی، انزو استایولا
imdb logo
8.2/10
metacritic logo
99%
rotten logo
-

در رم پس از جنگ جهانی دوم، یک دوچرخه ساده می‌تواند همه چیز باشد. شغل، نان، عزت. دزد دوچرخه روایت مردی است که بعد از مدت‌ها بیکاری، شغلی به‌دست می‌آورد که به دوچرخه نیاز دارد. خانواده‌اش با هزار زحمت دوچرخه را تهیه می‌کنند، اما در همان روز اول کار، دوچرخه دزدیده می‌شود. مرد به همراه پسر کوچکش، بی‌وقفه در خیابان‌های رم می‌چرخد تا آن را پیدا کند.

فیلم نه با داستان‌های پیچیده، بلکه با جزئیاتی کوچک اما دردناک، تصویر دقیقی از روزمرگی انسان‌های تهی‌دست ارائه می‌دهد. کوچه‌ها، صف‌ها، بی‌تفاوتی اطرافیان و اضطرابی که در چهره پدر نقش می‌بندد، به‌تنهایی کافی است تا فقر را احساس کنی، نه فقط ببینی.

ویتواریو دسیکا با این اثر، یکی از مهم‌ترین نمونه‌های نئورئالیسم ایتالیایی را خلق کرد. فیلم با بازیگران غیرحرفه‌ای ساخته شد؛ بازیگر نقش پدر، در واقع کارگر بود و پسرک هم از دل خیابان انتخاب شد. همه چیز در لوکیشن واقعی فیلم‌برداری شد تا ساختگی نبودن دردها قابل باورتر شود.

دزد دوچرخه در زمان خود تأثیر بزرگی در سینما گذاشت، جوایز جهانی بسیاری برد و هنوز هم یکی از آثار مرجع درباره فقر و کرامت انسانی محسوب می‌شود. این یکی از معدود فیلم های با موضوع فقر است که بدون هیچ دیالوگ شعارگونه‌ای، به عمق یک بحران انسانی پا می‌گذارد.

میلیونر-زاغه-نشین
تاریخ اکران: پنج‌شنبه 5 دی 1387
ژانر: درام، عاشقانه، جنایی
کارگردان: دنی بویل، لاولین تاندان
بازیگران: دو پتل، سراب شوکلا
imdb logo
8/10
metacritic logo
91%
rotten logo
84%

میلیونر زاغه‌نشین با سوالی شروع می‌شود که کنجکاوی را بلافاصله برمی‌انگیزد: چطور یک پسر بی‌خانمان از زاغه‌های بمبئی جواب همه سوال‌های یک مسابقه تلویزیونی را بلد است؟ پاسخ‌ها، در گذشته‌ای پرفرازونشیب پنهان‌اند؛ در کوچه‌های تنگ، قطارهای فرار، گانگسترهای بی‌رحم و عشقی که هرگز فراموش نمی‌شود.

جمال، شخصیت اصلی، با روایت زندگی‌اش برای پلیس، نشان می‌دهد که هر پاسخ نه از مدرسه، بلکه از تجربه‌هایی دردناک در دل فقر آمده. ساختار روایی فیلم بر همین اصل بنا شده؛ هر سوال مسابقه پلی، می‌شود به گذشته‌ای که ردپای واقعی‌ترین دردها و لحظه‌های شکل‌دهنده شخصیت را در خود دارد.

فیلم با رنگ و ریتم خاص خود، تضاد شدید زندگی در هند را به تصویر می‌کشد. از کودکان خیابانی تا درخشش بی‌رحم ثروت در تلویزیون، همه چیز کنار هم قرار گرفته تا تصویری پرانرژی اما گزنده از واقعیت بسازد. داستان از دل یکی از زنده‌ترین و در عین حال سخت‌ترین فضاهای شهری بیرون می‌آید.

برنده ۸ اسکار، از جمله بهترین فیلم و کارگردانی، و ده‌ها جایزه دیگر. بازیگران کودک فیلم با دقت انتخاب شدند و دستمزدشان در صندوقی امن قرار گرفت تا آینده بهتری داشته باشند. این فیلم سینمایی درباره فقر، نشان می‌دهد که تجربه، حتی وقتی از دل سختی می‌آید، می‌تواند شکل‌دهنده نبوغ و سرنوشت باشد.

دزدان-فروشگاه
تاریخ اکران: جمعه 2 آذر 1397
ژانر: درام، جنایی، هیجانی
کارگردان: هیروکازو کورئیدا
بازیگران: لیلی فرانکی، ساکورا آندو
imdb logo
7.9/10
metacritic logo
99%
rotten logo
93%

در حاشیه شهر توکیو، گروهی از آدم‌ها زیر یک سقف زندگی می‌کنند؛ نه به‌خاطر رابطه خونی، بلکه به‌خاطر زخم‌هایی که هرکدام به شکلی مشترک تجربه‌اش کرده‌اند. دزدان فروشگاه داستان خانواده‌ای است که با دزدی‌های کوچک از مغازه‌ها، یارانه ناچیز و تکه‌هایی از مهربانی، خودش را سر پا نگه می‌دارد.

وقتی دختربچه‌ای آسیب‌دیده را از خیابان به خانه می‌آورند، مرز میان درست و غلط، قانون و محبت، شروع به کمرنگ شدن می‌کند. فیلم، رابطه‌ای ظریف و پیچیده را میان اعضای این خانواده شکل می‌دهد؛ کسانی که ظاهراً قانون‌شکن‌اند، اما گاه مهربان‌تر و مراقب‌تر از خانواده‌های قانونی عمل می‌کنند.

هیروکازو کورئیدا، کارگردان فیلم، با نگاهی آرام و بی‌قضاوت، ساختارهای رسمی خانواده را به چالش می‌کشد. الهام او از اخبار واقعی درباره فقر شهری و کودکان رهاشده، به ساخت فیلمی منجر شد که برنده نخل طلای جشنواره کن شد و به یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار سال تبدیل شد.

همه چیز در فیلم ساده به نظر می‌رسد، اما لایه‌های عمیقی دارد. در جامعه‌ای که قضاوت‌های سریع جای همدلی را گرفته، این روایت از یک خانواده ساختگی ما را وادار می‌کند تا دوباره فکر کنیم که خانواده بودن یعنی چه.

این یکی از آن فیلم های با موضوع نابرابری اجتماعی است که با کمترین هیاهو، عمیق‌ترین تأثیر را می‌گذارد.

اینجانب-دنیل-بلیک
تاریخ اکران: جمعه 19 خرداد 1396
ژانر: درام
کارگردان: کن لوچ
بازیگران: دیوی جونز، هیلی اسکوایرز
imdb logo
7.8/10
metacritic logo
92%
rotten logo
78%

در دنیایی که آدم‌ها برای گرفتن کمترین حقشان باید با فرم‌های آنلاین و صف‌های بی‌پایان بجنگند، دنیل بلیک فقط می‌خواهد شنیده شود. یک مرد ساده، کارگر بازنشسته، با قلبی مشکل‌دار و سیستمی بی‌رحم که او را به‌جای حمایت، بیشتر له می‌کند.

بعد از سکته قلبی، پزشک‌ها به او می‌گویند نباید کار کند. اما ارزیابان سیستم رفاهی نظر دیگری دارند. او که نه با کامپیوتر آشناست و نه اهل بازی‌های بوروکراتیک، در چنگال فرآیندهای پیچیده کمک‌هزینه‌ها گیر می‌افتد. در همین مسیر با مادری تنها به نام کیتی آشنا می‌شود؛ کسی که او هم زیر فشار بی‌خانمانی و فقر، در تلاش برای حفظ عزت نفس است.

کن لوچ، با نگاهی تلخ اما انسانی، یکی از انتقادی‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر را ساخته. فیلم برنده نخل طلای کن شد و در بریتانیا باعث بحث‌های زیادی درباره کارآمدی سیستم‌های حمایتی شد. فیلمنامه بر اساس تحقیقات میدانی از مردم عادی شکل گرفت؛ کسانی که تجربه‌های مشابهی با شخصیت‌های فیلم داشتند.

اینجانب، دنیل بلیک یکی از صریح‌ترین نمونه‌های فیلم با موضوع فقر است که بدون اغراق یا قهرمان‌سازی، واقعیت زندگی میلیون‌ها نفر را نشان می‌دهد. فقر اینجا فقط نداشتن پول نیست، بلکه روبه‌رو شدن با سیستمی است که کرامت را نادیده می‌گیرد.

پروژه-فلوریدا
تاریخ اکران: جمعه 19 آبان 1396
ژانر: درام
کارگردان: شان بیکر
بازیگران: پرنس بروکلین، کریستوفر ریورا
imdb logo
7.6/10
metacritic logo
96%
rotten logo
92%

در فاصله‌ای چند دقیقه‌ای از دنیای رنگارنگ و رویایی دیزنی‌ورلد، کودکانی زندگی می‌کنند که فانتزی‌شان نه قلعه جادویی، بلکه یک بستنی یا بازی ساده کنار خیابان است. پروژه فلوریدا از دریچه چشم مونی شش‌ساله، واقعیتی را نشان می‌دهد که در پوسته‌ای شاد، تلخی‌ای عمیق پنهان کرده است.

مونی با مادر جوان و بی‌پولش در یک متل زندگی می‌کند؛ جایی که ساکنانش عملاً بی‌خانمان‌اند، اما به اجبار سیستم، در طبقه‌بندی رسمی به‌عنوان دارای سرپناه شناخته می‌شوند. مادرش برای پرداخت اجاره هفتگی، دست به هر کاری می‌زند. در همین بین، مونی و دوستانش با تخیل و بازی، جهانی خلق می‌کنند که بزرگ‌ترها از پس ساختنش برنمی‌آیند.

شان بیکر، کارگردان فیلم، با ترکیب بازیگران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، و فیلمبرداری در لوکیشن‌های واقعی، حس مستندی به اثر داده. رنگ‌های زنده، نور طبیعی، و نگاه صادقانه‌اش به زندگی این کودکان باعث شد فیلم با تحسین منتقدان روبه‌رو شود و در جشنواره‌ها بدرخشد.

بازی درخشان ویلم دفو در نقش مدیر متل، بُعد انسانی ماجرا را تقویت می‌کند؛ مردی که میان قوانین خشک و دلش نرم مانده است. این فیلم یکی از بهترین فیلم های سینمایی درباره فقر است که فقر را فریاد نمی‌زند، اما آن را در هر نما جاری می‌کند.

بینوایان
تاریخ اکران: سه‌شنبه 5 دی 1391
ژانر: درام، موزیکال، عاشقانه
کارگردان: تام هوپرر، تام هوپر
بازیگران: هیو جکمن، راسل کرو
imdb logo
7.5/10
metacritic logo
70%
rotten logo
63%

وقتی فقر، قانون و ایمان در هم گره می‌خورند، نتیجه‌اش داستانی می‌شود مثل بینوایان؛ روایتی پرشور از تلاش یک انسان برای رستگاری در جهانی بی‌رحم و بی‌عدالت. ژان والژان، مردی که برای دزدیدن یک قرص نان به زندان افتاده، پس از آزادی، در پی ساختن زندگی‌ای تازه است اما سایه قانون و بازرس ژاور رهایش نمی‌کند.

داستان او با سرنوشت زن جوانی به نام فانتین گره می‌خورد؛ زنی که در پی نجات دخترش، به سراشیب تن‌فروشی و درماندگی می‌افتد. در کنار این روایت‌ها، انقلابیون جوان، خانواده‌ای کلاهبردار، و عاشقانه‌ای ساده ولی عمیق، ترکیبی می‌سازند از شکوه و فلاکت. همه این‌ها در قالب یک فیلم موزیکال، با اجراهای زنده و طراحی صحنه‌های نفس‌گیر، به تصویر درآمده‌اند.

فیلم بر اساس رمان کلاسیک ویکتور هوگو ساخته شده و در زمان اکران با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. سه جایزه اسکار و بیش از ۸۰ جایزه دیگر در کارنامه دارد. انتخاب بازیگران مطرحی مانند هیو جکمن، آن هاتاوی و راسل کرو، به فیلم وزنی دوچندان داده است.

این فیلم با ظرافت نشان می‌دهد که فقر می‌تواند انسان را بشکند، اما گاهی هم باعث شکل‌گیری همدلی، مقاومت و دگرگونی می‌شود. یکی از ماندگارترین فیلم های فقر که در دل موسیقی و ملودی، حرف‌های جدی اجتماعی می‌زند.

سرزمین-خانه-به-دوش-ها
تاریخ اکران: جمعه 1 اسفند 1399
ژانر: درام
کارگردان: کلوئی ژائو
بازیگران: فرانسیس مک دورمند، لیندا می
imdb logo
7.3/10
metacritic logo
93%
rotten logo
87%

وقتی یک شهر با بسته شدن کارخانه‌اش از هم می‌پاشد، بعضی‌ها نه خانه، که هویتشان را از دست می‌دهند. سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها قصه یکی از همین آدم‌هاست؛ زنی به نام فرن که بعد از مرگ شوهرش و فروپاشی اقتصادی، ونش را تبدیل به تنها مأمنش می‌کند و راهی جاده‌های آمریکا می‌شود.

فیلم، روایت زندگی مدرن کوچ‌نشین‌هایی است که در حاشیه جامعه، بین کمپ‌های فصلی، پارکینگ‌ها و کارهای موقتی سر می‌کنند. اما نگاهش فقط به سختی‌ها محدود نمی‌شود؛ دوربین با احترام و بدون ترحم، به زندگی این آدم‌ها نزدیک می‌شود. حس آزادی، اندوه، سکوت و زیبایی در قاب‌های بلند و مناظر خلوت غرب آمریکا تنیده شده‌اند.

کلویی ژائو با تلفیق بازیگران حرفه‌ای و افراد واقعی که نقش خودشان را بازی می‌کنند، فضایی خلق کرده که مرز بین داستان و واقعیت را محو می‌کند. فرن، با بازی فرانسیس مک‌دورمند، نه قهرمان است و نه قربانی، فقط زنی است که دنبال معنا و استقلال در دنیایی ناپایدار می‌گردد.

فیلم برنده سه اسکار شد، از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر زن. اقتباس شده از کتابی غیرداستانی، و یکی از فیلم های درباره نداری که با نگاهی آرام اما عمیق، شرایط اقتصادی طبقه‌ای فراموش‌شده را تصویر می‌کند؛ بدون فریاد، ولی با تأثیر ماندگار.

بلوط-پیر
تاریخ اکران: جمعه 7 مهر 1402
ژانر: درام
کارگردان: کن لوچ، هالی برایان
بازیگران: داو تورنر، ابلا ماری
imdb logo
7.1/10
metacritic logo
82%
rotten logo
69%

در روستایی فراموش‌شده در شمال انگلستان، جایی که معادن تعطیل شده‌اند و امید کم‌رنگ شده، یک میخانه قدیمی به نام بلوط پیر آخرین پناه آدم‌هایی‌ست که هنوز نرفته‌اند. تی‌جی، صاحب میخانه، در دل روزمرگی‌های خسته، با موج تازه‌ای روبه‌رو می‌شود: ورود پناهندگان سوری به دهکده‌ای که خودش هم مدت‌هاست از چشم دولت افتاده.

فیلم، تنش‌های شکل‌گرفته میان ساکنان محلی و تازه‌واردها را با نگاهی آرام اما بی‌تعارف بررسی می‌کند. از یک‌سو خشم و بی‌اعتمادی، از سوی دیگر نیاز به تعلق و بقا. در این میان، دوستی میان تی‌جی و یارا، دختری جوان و پناهنده، به جرقه‌ای برای شکل‌گیری گفت‌وگویی انسانی تبدیل می‌شود.

کن لوچ، که به ساخت فیلم‌های اجتماعی با زاویه دیدی دقیق شهرت دارد، این‌بار هم با نگاهی تیزبین به فقر و حاشیه‌نشینی برگشته. فیلم در لوکیشن‌های واقعی و با بازیگرانی عمدتاً غیرحرفه‌ای ساخته شده؛ ترکیبی که اصالت روایت را دوچندان کرده است.

بلوط پیر نه دنبال قهرمان‌سازی است، نه دنبال قضاوت. صرفاً می‌پرسد: در جهانی که خودش به آدم‌ها پشت کرده، آیا می‌شود هنوز پل ساخت؟ فیلمی در مورد فقر که تضادهای اجتماعی را نه با شعار، بلکه با گفتگو، غذاهای جمعی و قاب‌هایی پر از سکوت به تصویر می‌کشد.

سخن پایانی

از رم و بیروت گرفته تا توکیو، نیوکاسل و فلوریدا، فیلم‌هایی که دیدیم هر کدام بخشی از یک حقیقت جهانی را روایت کردند: فقر فقط عدد و آمار نیست، چهره دارد، صدا دارد، و داستان دارد. هر فیلمی که معرفی شد، تلاشی بود برای شنیدن صدای کسانی که معمولاً دیده نمی‌شوند. این آثار ما را به دل تجربه‌هایی می‌برند که اغلب از آن‌ها فاصله گرفته‌ایم، اما ممکن است به‌طرز عجیبی آشنا باشند.

در میان این روایت‌ها، گاهی نگاه منتقدانه به ساختارهای معیوب دیده شد، گاهی نمایش تاب‌آوری انسان در دل بحران. برخی از فیلم‌ها مانند اینجانب، دنیل بلیک یا بلوط پیر مستقیم سراغ نقد سیستم‌ها رفتند، بعضی دیگر مثل انگل یا دزدان فروشگاه نگاهی چندلایه به نابرابری داشتند. در تمام این نمونه‌ها، یک چیز مشترک بود: تلاش برای درک انسان، نه صرفاً ترحم به وضعیتش.

قدرت فیلم های با موضوع فقر در همین است؛ اینکه ما را مجبور می‌کنند جور دیگری ببینیم، فکر کنیم، و شاید طور دیگری رفتار کنیم. آن‌ها تریبون کسانی می‌شوند که معمولاً جایی در روایت‌های رسمی ندارند. در نهایت، این فیلم‌ها صرفاً ابزار سرگرمی نیستند، بلکه آینه‌هایی‌اند که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم، شاید خودمان را هم بهتر ببینیم.

این فهرست از بهترین فیلم های فقر کامل نیست، اما شروع خوبی‌ست برای گفت‌وگو درباره مسئله‌ای که هم دردناک است و هم ضروری. سینما شاید فقر را از بین نبرد، ولی می‌تواند ما را وادار کند تا کمتر از کنارش عبور کنیم.

نظرات کاربران
هیچ نظری موجود نیست
پربازدیدترین مقالات
پربازدیدترین خبرها
جدیدترین اخبار